Citat:
Ursprungligen postat av
orrtupp
Att vi har de sinnessjuka lagar vi har beror till stor del på att ni som jobbar inom dessa områden, psykvård, rättsväsendet och socialtjänst är vänsterblivna och naiva.
Om ni som sakkunniga inom området skrev debattartiklar, låg på politikerna och krävde lagändringar så skulle det ske. Istället motsätter de flesta av er förändring och i de fall era åsikter framförs så visar sig åsikten alltid vara att "hårdare straff inte hjälper" och liknande dumheter eftersom de flesta av er alltid har sympatin hos brottslingen Istället för brottsoffret! Särskilt gäller detta kvinnor, som alltid tycks kära ner sig i sina klienter eller få starka moderskänslor beroende på ålder!
Ni är medskyldiga!
Problemet är snarare att när man för fram åtgärder som skulle behövas så får de ge vika för de mer populära åsikterna som vinner val eller liknande.
Ta tex den idiotiska förändringen av psykvården i Sverige som mer eller mindre garanterade att vi skulle få fler personer med psykiska problem på våra gator som uteliggare, rättshaverister eller liknande. Det var en förändring som var kraftigt kritiserad av de som arbetar inom mitt fält (själv var jag tyvärr för ung att kunna försöka påverka detta vid tillfället) men experternas råd bortsåg man ifrån. Det är sant för många liknande saker. Politiker bortser från de utlåtanden de inte "vill höra", ganska likt de flesta personers beteende kring fakta de inte vill ta del av.
Det finns ingen politisk vilja att förändra vårt system i grunden hos något enda parti. Anledningarna är många. En stor del är att det är krångligt. Att ändra lagar kring hur vi hanterar minderåriga kräver inte en enda ändring i en paragraf - det krävs åratal av omarbetning av hundratals olika bestämmelser eftersom en ändring på ett ställe ger efterverkningar på många fler. Allt det gör att det tar tid om man skulle genomföra det - och politiker tänker bara i 4-års intervaller.
Sedan misstänker jag att inom mitt specifika yrke hittar du många fler som röstar höger än vänster.