2022-10-07, 22:37
Medlem
Enligt stämningsansökan står det att både MGM och mamman till MGM ska förhöras under huvudförhandling, "presentationsform: förhör vid huvudförhandling".

Men kan det vara så att de är med på videolänk från någon annan del av landet, eller kommer fina familjen befinna sig i Skellefteå dagarna som huvudförhandlingen?
Citera
2022-10-07, 22:54
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Men ni glömmer att det inte är fastställt att han är 15 år. Advokaten till pojken kommer att pröva denna fråga under rättegången på det sättet att advokaten gör gällande att det är tvivel runt åldern.

Alla i detta forum vet att tingsrätter har väldigt stora tolkningsutrymmen samt kommer med lite ”speciella” domar emellanåt.

Det blir intressant att se vilka slutsatser Tingsrätten lägger fram i domslutet.

Åldersfrågan hamnar nog även i Hovrättsprövningen.

”Advokat Jens Nyström tveksam till pojkens ålder: ”Förväntar mig klarhet under rättegången”
UPPDATERAD 30 SEPTEMBER 2022PUBLICERAD 30 SEPTEMBER 2022 - SVT
Jens Nyström företräder den misstänkte 15-åriga pojken efter våldsdådet på Morö Backe i Skellefteå. Pojken har genomgått en åldersutredning – men advokaten är ännu tveksam.
– Jag förväntar mig att vi får mer klarhet i detta under rättegången, säger Nyström.”

Fruktansvärt att läsa, samtidigt som jag givetvis vet att du har så rätt i vad du skriver.

Ibland önskar man att såna som honom bara kunde åka rakt in i slutet förvar, utan att passera rättsväsendet.
Citera
2022-10-07, 23:00
Medlem
retiarius1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eren-Jaeger
Hennes mamma har en öppen Instagram.
https://instagram.com/_emzzanss_

Ge henne kärlek där, där hon får se det.

Bra där! Och viktigt att tänka på, lilla Luna har också en lillasyster.
Citera
2022-10-07, 23:27
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad kommer han att få för påföljd egentligen?

Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Fruktansvärt att läsa, samtidigt som jag givetvis vet att du har så rätt i vad du skriver.

Ibland önskar man att såna som honom bara kunde åka rakt in i slutet förvar, utan att passera rättsväsendet.

Jag känner mig inte så säker på att "grabben" kommer att bli omhändertagen på ett så säkert som det bara går.

Den här typen är en tickande bomb om han kommer i kontakt med flickor/kvinnor. Jag hoppas att jag har fel men känner mig långt ifrån säker på att han kommer att bli ordentligt omhändertagen.
Citera
2022-10-07, 23:29
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag känner mig inte säker på att "grabben" kommer att bli omhändertagen på ett så säkert som det bara går.

Den här typen är en tickande bomb om han kommer i kontakt med flickor/kvinnor. Jag hoppas att jag har fel men känner mig långt ifrån säker på att så kommer att ske.

Givetvis har du säkert helt rätt, saft&bulle samt några terapisessioner med tant Kerstin senare så känns han stabilt rehabiliterad nog att återsända ut i samhället.

För hur var det han beskrevs i skolan, var det orden ”fin kille” dom använde..?
Citera
2022-10-08, 08:15
Citat:
Ursprungligen postat av Benke-guzz
Enligt stämningsansökan står det att både MGM och mamman till MGM ska förhöras under huvudförhandling, "presentationsform: förhör vid huvudförhandling".

Men kan det vara så att de är med på videolänk från någon annan del av landet, eller kommer fina familjen befinna sig i Skellefteå dagarna som huvudförhandlingen?

Jag vet var han befinner sig men får inte säga här. Är ganska säker att han är med på rättegången på plats. Det får vi se på torsdag. Jag kommer att vara på plats.
Citera
2022-10-08, 08:19
Medlem
Mr.Pesetass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rymdis12
Jag vet var han befinner sig men får inte säga här. Är ganska säker att han är med på rättegången på plats. Det får vi se på torsdag. Jag kommer att vara på plats.

Ta med kamera. Vill se bilder på monstret.
Citera
2022-10-08, 08:22
Medlem
Citat:
Men ni glömmer att det inte är fastställt att han är 15 år. Advokaten till pojken kommer att pröva denna fråga under rättegången på det sättet att advokaten gör gällande att det är tvivel runt åldern.

Alla i detta forum vet att tingsrätter har väldigt stora tolkningsutrymmen samt kommer med lite ”speciella” domar emellanåt.

Det blir intressant att se vilka slutsatser Tingsrätten lägger fram i domslutet.

”Advokat Jens Nyström tveksam till pojkens ålder: ”Förväntar mig klarhet under rättegången”
Jens Nyström företräder den misstänkte 15-åriga pojken efter våldsdådet på Morö Backe i Skellefteå. Pojken har genomgått en åldersutredning – men advokaten är ännu tveksam.
– Jag förväntar mig att vi får mer klarhet i detta under rättegången, säger Nyström.”

Så du menar att om det inte går att fastställa att killen har fyllt 15 år (eller hade fyllt det när han våldtog och nästan mördade L*na), så ska han inte dömas till rättspsykiatrisk vård eller något omhändertagande över huvud taget?

Då ska han få gå fritt på gatorna som en tickande bomb han är?
Citera
2022-10-08, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Pesetas
Ta med kamera. Vill se bilder på monstret.

Det kommer att vara förbjudet att fotografera. Dessutom kommer rättegången med hundraprocentig säkerhet att hållas bakom stängda dörrar.

Du har tur om du över huvud taget kommer att få se killen.

Tänk på att det kan vara mycket folk som vill se honom, så kom i tid. Jag tog mig till Malmö tingsrätts säkerhetssal för att se den då 15-årige J*kob Drivh*ll (*=a), som stod anklagad för att ha nästan ha skjutit ihjäl en vaktmästare.

Det var jättemånga som ville se J*kob. De som fick komma in fick passera genom en riktigt flygplatskontroll. Tyvärr blev salen full innan det blev min tur att komma in.

Och åskådarna fick bara stanna kvar medan åklagaren läste upp åtalet. Sedan blev det stängda dörrar, och alla åskådare fick gå ut. Men de hade åtminstone fått se J*kob.

Så om du vill se Abushi, kom i tid.
Citera
2022-10-08, 08:45
Medlem
distraktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaupe
Känns härligt att betala dygnetruntvård i typ sextio år för att det här monstret inte ska kunna våldta och mörda.
Det hade ju varit fullkomligt underbart att bara kunna utvisa honom till hans hemland.
Ja just den typen av kostnader som kommer med invandring pratas det sällan om.
Citera
2022-10-08, 09:00
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Det kommer att vara förbjudet att fotografera. Dessutom kommer rättegången med hundraprocentig säkerhet att hållas bakom stängda dörrar.

Du har tur om du över huvud taget kommer att få se killen.

Tänk på att det kan vara mycket folk som vill se honom, så kom i tid. Jag tog mig till Malmö tingsrätts säkerhetssal för att se den då 15-årige J*kob Drivh*ll (*=a), som stod anklagad för att ha nästan ha skjutit ihjäl en vaktmästare.

Det var jättemånga som ville se J*kob. De som fick komma in fick passera genom en riktigt flygplatskontroll. Tyvärr blev salen full innan det blev min tur att komma in.

Och åskådarna fick bara stanna kvar medan åklagaren läste upp åtalet. Sedan blev det stängda dörrar, och alla åskådare fick gå ut. Men de hade åtminstone fått se J*kob.

Så om du vill se Abushi, kom i tid.

Jag kommer inte att sitta där inne. Det är lyckta dörrar och det kommer inte in andra än vittnen vad jag förstår.
Väntar utanför till min vän vittnat.
Citera
2022-10-08, 09:11
Medlem
Citat:

Det vore tjänstefel att inte ifrågasätta åldersbedömningen. Men den lär stå fast då bedömningen är avslutad av rättsmedicinalverket som bekräftar det föräldrarna berättat, att han är 15 år.

Varför föräldrarna är så pigga på att skriva upp ålder till 15 år är ett frågetecken. Vill dom bli av med eländet? Förstår dom inte vart gränsen för straffmyndig går? Är dom själva förståndshandikappade?

Jag är övertygad att den här killen blivit utsatt för vanvård. Varningssignalerna har nått utanför familjehemmets väggar för flera år sedan. Ett totalt misslyckande av socialen som inte tagit detta på större allvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in