2022-10-07, 20:51
Medlem
anomaligns avatar
Jag tycker att den här gärningspersonen för allas bästa borde hållas i förvar på obestämd tid.

Hade han varit vuxen hade "rättspsykiatrisk tvångsvård med särskild utskrivningsprövning" verkat som det bästa alternativet. Men vad gäller för straffbara men omyndiga personer, som den här gärningspersonen? Kan även femtonåringar dömas till denna påföljd om det anses särskilt befogat, eller är det någon åldersgräns på det?
Citera
2022-10-07, 21:21
Medlem
Någon här samlade ihop saker till flickan. Om hon är helt borta i huvvet. Så var det väl onödigt att köpa grejer till henne.. Hoppas att hon snart blir helt återställd lilla FINA.FLICKA
Citera
2022-10-07, 21:30
Medlem
Eren-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
Någon här samlade ihop saker till flickan. Om hon är helt borta i huvvet. Så var det väl onödigt att köpa grejer till henne.. Hoppas att hon snart blir helt återställd lilla FINA.FLICKA
Hennes mamma har en öppen Instagram.
https://instagram.com/_emzzanss_

Ge henne kärlek där, där hon får se det.
Senast redigerad av Eren-Jaeger 2022-10-07 kl. 21:55.
Citera
2022-10-07, 21:55
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Jag tycker att den här gärningspersonen för allas bästa borde hållas i förvar på obestämd tid.

Hade han varit vuxen hade "rättspsykiatrisk tvångsvård med särskild utskrivningsprövning" verkat som det bästa alternativet. Men vad gäller för straffbara men omyndiga personer, som den här gärningspersonen? Kan även femtonåringar dömas till denna påföljd om det anses särskilt befogat, eller är det någon åldersgräns på det?

Inte som en 18 åring är svaret på din fråga. Tyvärr får han inte något riktigt straff för det han har gjort utan kommer snart att vara fri att springa omkring.

Sverige ger väldigt stora möjligheter för unga individer att komma undan från ansvar vid grov och tung kriminalitet.
Hade varit intressant att få veta vad likvärdigt brott hade gett för straff i hand föräldrars hemland?
Citera
2022-10-07, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eren-Jaeger
Hennes mamma har en öppen Instagram.
https://instagram.com/_emzzanss_

Ge henne kärlek där, där hon får se det.
Fy fan jag började gråta när jag var in på Mammans insta. Måtte detta monster som gjort detta brinna i helvetet Han har ödelagt livet för många detta missfoster
Citera
2022-10-07, 22:00
Medlem
Eren-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filip60
Fy fan jag började gråta när jag var in på Mammans insta. Måtte detta monster som gjort detta brinna i helvetet Han har ödelagt livet för många detta missfoster
Håller med!
Hoppas fler börjar följa henne.
Citera
2022-10-07, 22:04
Medlem
MissDecibellas avatar
”.. Förhörsledaren förklarar noggrant hur förhöret kommer att gå till och meddelar att pojken är misstänkt för försök till mord och grov våldtäkt mot barn.

Efter en stund får pojken frågan om han har något mer att berätta för polisen sedan det senaste förhöret.

– Jag har tänkt på varför jag gjorde sådär. Varför jag gjorde ett mordförsök på henne, säger pojken.

Han berättar att mordförsöket hände, men att det inte var planerat. Han säger att han utsatte flickan för våld med händerna och använde bland annat en pinne som tillhygge. Han berättar att han efter den misstänkta misshandeln och våldtäkten gick därifrån, men sedan kom tillbaka.

– När jag kom tillbaka så sa jag sen till någon annan som ringde er. Alltså en annan människa som ringde till er, säger pojken.

Senare i förhöret får pojken frågan om varför han bad en förbipasserande ringa polisen.

- Jag ville bara att ni skulle veta.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...ara-slog-henne
Senast redigerad av MissDecibella 2022-10-07 kl. 22:07.
Citera
2022-10-07, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Nu är det börbjudet enligt internationell lag att avrätta barn, av anledningar alla rationella människor begriper!

I detta fall är det väl knappast rationellt att släppa ut en person i samhället igen som man VET kommer begå nya grova våldsbrott.
Citera
2022-10-07, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bea67

Idiotiskt kommentar.
Behöver tjejen vård resten av livet behöver givetvis föräldrarna all ekonomisk hjälp de kan få.
Handlar in om presenter till offret utan bidra till en tillvaro där ekonomin inte är ett bekymmer åtminstone.
Citera
2022-10-07, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign

Ja, han kan och kommer sannolikt dömmas till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning. Det han gjort sig skyldig till tyder på en sexualsadistisk störning som är extremt ovanligt för en 15 åring att agera ut på.

Varenda psykiatriker vet att återfallsrisken är skyhög. Så den här killen vill ingen ha ute på gatorna så länge det finns en övervägande risk att han gör fler illa.
Senast redigerad av Heretic77 2022-10-07 kl. 22:18.
Citera
2022-10-07, 22:15
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Inte som en 18 åring är svaret på din fråga. Tyvärr får han inte något riktigt straff för det han har gjort utan kommer snart att vara fri att springa omkring.

Sverige ger väldigt stora möjligheter för unga individer att komma undan från ansvar vid grov och tung kriminalitet.
Hade varit intressant att få veta vad likvärdigt brott hade gett för straff i hand föräldrars hemland?

Jag undrade om det var möjligt för en domstol att döma honom till den påföljden.
Jag hittade svaret själv genom att googla lite. Det verkar faktiskt vara en fullt möjlig påföljd för en femtonåring när det kommer till grova brott.

Från ett mordfall 2008:

Citat:
Den 15-årige pojken döms för mord till sluten rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning, meddelar tingsrätten i Malmö efter dagens avslutade förhandlingar. Pojken ska förbli häktad.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ord-pa-vardare
Citera
2022-10-07, 22:37
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, han kan och kommer sannolikt dömmas till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning. Det han gjort sig skyldig till tyder på en sexualsadistisk störning som är extremt ovanligt för en 15 åring att agera ut på.

Varenda psykiatriker vet att återfallsrisken är skyhög. Så den här killen vill ingen ha ute på gatorna så länge det finns en övervägande risk att han gör fler illa.

Men ni glömmer att det inte är fastställt att han är 15 år. Advokaten till pojken kommer att pröva denna fråga under rättegången på det sättet att advokaten gör gällande att det är tvivel runt åldern.

Alla i detta forum vet att tingsrätter har väldigt stora tolkningsutrymmen samt kommer med lite ”speciella” domar emellanåt.

Det blir intressant att se vilka slutsatser Tingsrätten lägger fram i domslutet.

Åldersfrågan hamnar nog även i Hovrättsprövningen.

”Advokat Jens Nyström tveksam till pojkens ålder: ”Förväntar mig klarhet under rättegången”
UPPDATERAD 30 SEPTEMBER 2022PUBLICERAD 30 SEPTEMBER 2022 - SVT
Jens Nyström företräder den misstänkte 15-åriga pojken efter våldsdådet på Morö Backe i Skellefteå. Pojken har genomgått en åldersutredning – men advokaten är ännu tveksam.
– Jag förväntar mig att vi får mer klarhet i detta under rättegången, säger Nyström.”
Senast redigerad av HG 2022-10-07 kl. 22:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in