Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
Ja, han kan och kommer sannolikt dömmas till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning. Det han gjort sig skyldig till tyder på en sexualsadistisk störning som är extremt ovanligt för en 15 åring att agera ut på.
Varenda psykiatriker vet att återfallsrisken är skyhög. Så den här killen vill ingen ha ute på gatorna så länge det finns en övervägande risk att han gör fler illa.
Men ni glömmer att det inte är fastställt att han är 15 år. Advokaten till pojken kommer att pröva denna fråga under rättegången på det sättet att advokaten gör gällande att det är tvivel runt åldern.
Alla i detta forum vet att tingsrätter har väldigt stora tolkningsutrymmen samt kommer med lite ”speciella” domar emellanåt.
Det blir intressant att se vilka slutsatser Tingsrätten lägger fram i domslutet.
Åldersfrågan hamnar nog även i Hovrättsprövningen.
”Advokat Jens Nyström tveksam till pojkens ålder: ”Förväntar mig klarhet under rättegången”
UPPDATERAD 30 SEPTEMBER 2022PUBLICERAD 30 SEPTEMBER 2022 - SVT
Jens Nyström företräder den misstänkte 15-åriga pojken efter våldsdådet på Morö Backe i Skellefteå. Pojken har genomgått en åldersutredning – men advokaten är ännu tveksam.
– Jag förväntar mig att vi får mer klarhet i detta under rättegången, säger Nyström.”