Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-13, 14:49
Medlem
ValackObamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshitintehanigen
Olagligt att ta bilder på offer o sånt sen nått år tillbaka
Aha tack det visste jag inte, men det var inte bilder på brottsoffret jag tänkte på utan mer att det borde finnas väldigt mycket bilder från omgivningarna.
Citera
2022-07-13, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Jag skrev att juridiken har en annan definition än din personliga tolkning 🤣 som verkar rätt off the grid

Men du kunde inte styrka det.
Citera
2022-07-13, 14:53
Medlem
Reinfeldt pratade om att man inte ska bli förvånad om SD-väljare blir utsatta för våld.
Han pratade om att skapa ett vi och dem samhälle och då kan sådana saker hända.

Helt galet givetvis.

Förmodligen visste gärningsmannen vem offret var och hade drabbats av dagens politik. Det sociala skyddsnätet fungerar inte längre.

Det finns inga resurser därför måste systemet förändras och det är det som nu har hänt.

Även med S vid makten faller människor genom nätet och känner sig maktlösa.

Fruktansvärt att sådant händer. Människor gör sitt jobb som politiker beslutar och blir mördade.
Livstids fängelse ska givetvis vara normen för mord.
Citera
2022-07-13, 14:54
Medlem
ValackObamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Har inte heller hört något om var knivhugget tog någonstans. Om det var ett eller flera hugg. Men ett knivhugg går på två röda sekunder sedan är det över med ett offer som ligger på marken och en gärningsman som försvunnit runt hörnet.

Hade ärligt blivit förvånad om det fångats på bild även om det är vanligt numera med folk som filmar och övervakningskameror. OM övervakningskamera fångat det på film så beslagtog nog polisen det på direkten.

Hoppas att knivhugget tog så att hon slapp lida. En bekant var på Gotland när det hände och berättade att han bara hörde skrik men att han trodde att det var någon protest mot någon talare.
Det känns ändå som att det är en konstig plats att göra dådet på: mitt bland en massa människor mitt på dagen på en ö där det kryllar av poliser och vakter. Ville han åka fast? Nödrop på hjälp?
Citera
2022-07-13, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Men du kunde inte styrka det.

Återigen, det finns inga rekvisit för att ett dödande måste vara planerat för att det ska dömas för mord/dråp. Det krävs enbart uppsåt.

I straffrättslig mening i Sverige så ses planeringen av ett brott som "Förberedelse..". Att planerat brottet kan även vara en försvårande omständighet.

I andra länder finns detta som tilläggsrekvisit för när brottet faktiskt kan få en annan rubricering, i exempelvis USA skulle det kunna innebära "Murder in the first degree". Återigen, i Sverige har vi inte det.

Planering i vanligt språkbruk är inte heller direkt innan en gärning. Planering i straffrätt har med för-stadiebrott att göra (förberedlse, stämpling, anstiftan) och försvårande omständigheter att göra och är särskild från själva händelseförloppet.

Det du verkar definiera som "planering" passar alltså inte in vare sig i allmänt språkbruk eller i juridiken.

Jag orkar inte styrka detta genom att gå igenom doktrin från Straffrätten på jur.kand.-utbildningen eller från praxis. Titta längst ner här:

https://lawline.se/answers/mord-drap-och-vallande

Känner mer att om du hänvisar till en definition av planering som vare sig existerar i allmänt språkbruk eller i juridiken så bör du även styrka varför planering ska definieras enligt din egna högst godtyckliga definition.
Citera
2022-07-13, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mankese
Återigen, det finns inga rekvisit för att ett dödande måste vara planerat för att det ska dömas för mord/dråp. Det krävs enbart uppsåt.

I straffrättslig mening i Sverige så ses planeringen av ett brott som "Förberedelse..". Att planerat brottet kan även vara en försvårande omständighet.

I andra länder finns detta som tilläggsrekvisit för när brottet faktiskt kan få en annan rubricering, i exempelvis USA skulle det kunna innebära "Murder in the first degree". Återigen, i Sverige har vi inte det.

Planering i vanligt språkbruk är inte heller direkt innan en gärning. Planering i straffrätt har med för-stadiebrott att göra (förberedlse, stämpling, anstiftan) och försvårande omständigheter att göra och är särskild från själva händelseförloppet.

Det du verkar definiera som "planering" passar alltså inte in vare sig i allmänt språkbruk eller i juridiken.

Jag orkar inte styrka detta genom att gå igenom doktrin från Straffrätten på jur.kand.-utbildningen eller från praxis. Titta längst ner här:

https://lawline.se/answers/mord-drap-och-vallande

Känner mer att om du hänvisar till en definition av planering som vare sig existerar i allmänt språkbruk eller i juridiken så bör du även styrka varför planering ska definieras enligt din egna högst godtyckliga definition.

Uppsåt, planering, utförande.
Det är så mord går till.
Citera
2022-07-13, 15:50
Medlem
Citat:
Det är så mord går till.

Njet - mord/dråp är ett uppsåtligt utförande i gärningen.

Rena impulsgärningar utan en tanke eller plan innan kan mycket väl vara mord.
Citera
2022-07-13, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mankese
Njet - mord/dråp är ett uppsåtligt utförande i gärningen.

Rena impulsgärningar utan en tanke eller plan innan kan mycket väl vara mord.

Du tänker på plan som den måste ha utarbetas under lång tid men något sådant krav ställs inte. Om du ser en person och du tänker att du ska springa fram, dra upp kniven och hugga ned en person så är det en planlagd handling även om den är impulsiv.
Citera
2022-07-13, 16:21
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Det är så mord går till.
Om jag kallar dig nazzesvin och du då slår ihjäl mig är det mord. Det är en impulshandling med uppsåt. Inget som var planerat. Om du sätter dig i bilen och kör full och dödar någon så är det vållande för det fanns inget uppsåt att döda någon inget mord. Hur svårt är det att förstå?
Citera
2022-07-13, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Om jag kallar dig nazzesvin och du då slår ihjäl mig är det mord. Det är en impulshandling med uppsåt. Inget som var planerat. Om du sätter dig i bilen och kör full och dödar någon så är det vållande för det fanns inget uppsåt att döda någon inget mord. Hur svårt är det att förstå?

Men det borde vara en förmildrande omständighet att slå ihjäl dig kan man tycka, oavsett om det är planerat eller inte. En välgärning borde det ses som.

I övrigt lägger du in en tidsaspekt för planeringen som inte finns i lagen. Det är inte så att det krävs en plan som har utarbetats under lång tid för att det ska vara mord.
Citera
2022-07-13, 16:44
Har inte följt tråden på ett tag. Någon som vet (eller har en bra gissning) varför SÄPO tagit över undersökningen och varför dådet nu rubriceras som en terrorhandling?
Citera
2022-07-13, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Har inte följt tråden på ett tag. Någon som vet (eller har en bra gissning) varför SÄPO tagit över undersökningen och varför dådet nu rubriceras som en terrorhandling?

SÄPO har sedan tidigare utmålat högerextremisterna som det största hotet mot Sverige och då måste de ta chansen nu hur långsökt det än är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in