• 2
  • 3
2022-07-05, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doubt
Du har en kompis som är mytoman som har 500k i skulder och nu helt plötsligt har ett jobb där provisionen är 500k.
Jag tror du själv bör gå och ta en undersökning, för antingen har du hittat på det själv, eller så är du så godtrogen att du troligen borde ha en god man innan din kompis ger dig en lögn som är det minsta trovärdig.

Det råkar vara mina barns far som jag lämnade för flera år sedan pga ekonomi som nu tutat i barnen dessa saker. Jag har inte trott på ett ord han sagt senaste åren men eftersom barnen och andra bekanta bestämt hävdar att han pratar sanning denna gång blev jag nyfiken om det kunde vara sant på nåt sjukt sätt. Men när jag läser här inser jag att jag måste vara den galna att jag ens övervägt att detta kunnat vara sant.
Citera
2022-07-05, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iKILL
Läste nu igen att personen påstår sig göra 500 papp i månaden i provis på solceller.
Personen i fråga är till 99% säkerhet en lögnare. En fråga till TS: Hur länge sen frågade han om han kunde låna pengar av dig? (Anledningen till att han ville låna pengar var till 99% säkerhet på grund av "strul med bank IDt")

Personen är far till mina barn. Lämnade honom för många år sedan pga hans lögner och ekonomi. Han har tutat i mina barn detta och flera bekanta. Jag själv tror inte på något han säger men ville höra andras åsikter ändå.
Citera
2022-07-06, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muschkin
Personen är far till mina barn. Lämnade honom för många år sedan pga hans lögner och ekonomi. Han har tutat i mina barn detta och flera bekanta. Jag själv tror inte på något han säger men ville höra andras åsikter ändå.

Du kan väl ringa fogden om någon månad och kolla hur det ligger till. Stalltips är att det är skitsnack och att när du konfronterar honom med att det inte är betalt så är det någon sorts tekniskt problem som kommit emellan men är fixat när som helst..
Citera
2022-07-06, 10:13
Medlem
Citat:

Jobbigt och störande för dig. Jag hoppas att han kan vara en kärleksfull pappa trots problem med lögner.
Citera
2022-07-06, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Du kan väl ringa fogden om någon månad och kolla hur det ligger till. Stalltips är att det är skitsnack och att när du konfronterar honom med att det inte är betalt så är det någon sorts tekniskt problem som kommit emellan men är fixat när som helst..

Är det offentliga uppgifter? Kan jag alltså ringa fogden och få info om hans skulder?
Gäller samma hos inkassobolag?
Citera
2022-07-06, 11:05
Medlem
Har du missuppfattat det hela? Något som inte är jätteovanligt är att arbetsgivaren ger en variant av förskott på lönen och betalar av skulden. Men det ger då en lägre lön i x antal månader. Beloppet skattas, men man kanske fixar det bokföringstekniskt så att inte alla pengar försvinner i skatt.
Citera
2022-07-06, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Har du missuppfattat det hela? Något som inte är jätteovanligt är att arbetsgivaren ger en variant av förskott på lönen och betalar av skulden. Men det ger då en lägre lön i x antal månader. Beloppet skattas, men man kanske fixar det bokföringstekniskt så att inte alla pengar försvinner i skatt.

Jag har inte missuppfattat det han säger, troligen är det han som missuppfattat eller fantiserar😊
Men tack för input!
Citera
2022-07-06, 14:55
Medlem
Citat:
Är det offentliga uppgifter? Kan jag alltså ringa fogden och få info om hans skulder?
Gäller samma hos inkassobolag?

Ja det går att ringa och fråga, man ska väl ha personnumret men det kanske du har.

Tror inte det är samma öppenhet hos inkassobolagen men det får du nog fråga dom om. Men jag tänker att när tidigningarna fick fatt på att minister strandhäll hade skulder på gång hos kronofogden så verkade dom inte veta så mycket om inkassoskulder också..
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in