2022-07-05, 15:05
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muschkin
Tillägg :
Personen har förutom utmätning hos KF en stor summa hos inkassobolag som han säger att arbetsgivaren ska gå in och betala bort också med provisionen. Låter det rimligt?

Att en arbetsgivare skulle gå in och betala över en halv miljon inte bara till kronofogden utan nåt inkassobolag? Nej, det låter som det mest orimliga jag hört på länge, minst sagt. Frågan är bara om det är du eller din kompis som ljuger.
Citera
2022-07-05, 15:27
Medlem
wastaahs avatar
Min arbetsgivare har gjort detta åt en väldigt viktig anställd, MEN den utbetalningen skedde mellan två olika bolag och personen hade ännu inga skulder hos kronofogden men skulle få för att han ägde en sidoverksamhet som gick riktigt dåligt och höll på att gå i konkurs. Företaget köpte ut hans verksamhet och la ner den så han skulle slippa gå i personlig konkurs eller bli utmätt då man var rädd att detta skulle innebära att han skulle sluta och han gick inte att ersätta.
Citera
2022-07-05, 15:32
Medlem
Kanske att dom hjälper honom att betala skulderna så att det faktiskt blir gjort.
Men vem får 500 000 kr i bonus utan att klara av att betala sina räkningar? Vad är det för jobb?
Citera
2022-07-05, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommissarie.Hybris
Vad är det som är så konstigt med det?

Det är ju i stort sätt samma sak som en löneutmätning. Då betalar arbetsgivaren ut en del av din lön till KFM och resterande belopp till dig.

Däremot är jag osäker på om det med löneutmätning betalas innan eller efter skatt.

Men med upplägget beskrivet i TS så verkar det som att det betalas från firman till KFM. Därav kanske det till och med blir så att det betalas oskattat in till KFM.

Men oskattat eller skattat så är det inget konstigt att löner betalas ut direkt från arbetsgivare till KFM då detta är vad som sker vid löneutmätning.

Ska kolla upp hur det ligger till gällande om en firma får gå in och betala KFM med oskattade pengar från firmakontot. Med tanke på att KFM är lite special och till och med accepterar kontanter så kanske det går.

Tacksam om du kollar upp det😊Personen går och skryter om hur firman köpt hans skulder...
Citera
2022-07-05, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Att en arbetsgivare skulle gå in och betala över en halv miljon inte bara till kronofogden utan nåt inkassobolag? Nej, det låter som det mest orimliga jag hört på länge, minst sagt. Frågan är bara om det är du eller din kompis som ljuger.

Varför skulle jag ljuga om det?? Jag känner som du att det är det mest orimliga jag hört på länge och undrade om någon mer hade hört talas om något liknande.
Citera
2022-07-05, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaut
Kanske att dom hjälper honom att betala skulderna så att det faktiskt blir gjort.
Men vem får 500 000 kr i bonus utan att klara av att betala sina räkningar? Vad är det för jobb?

Det här en person som levt på svarta pengar och varit hårt skuldsatt i många år. Han har nu börjat som säljare i solcellsbranschen och tjänar mellan 500-700k i månaden i provision. För att slippa skatta och betala av skulderna säger han att arbetsgivaren erbjudit att betala av hans skulder istället.
Citera
2022-07-05, 16:47
Medlem
Citat:
Det här en person som levt på svarta pengar och varit hårt skuldsatt i många år. Han har nu börjat som säljare i solcellsbranschen och tjänar mellan 500-700k i månaden i provision. För att slippa skatta och betala av skulderna säger han att arbetsgivaren erbjudit att betala av hans skulder istället.

Hahahahaha skön kille. Varför har han berättat det här för dig?
Säg upp bekantskapen skulle jag säga.
Citera
2022-07-05, 17:01
Medlem
Citat:
Mellan 6 och 8,4 miljoner i årslön för att sälja solceller? Hoppade av gymnasiet och är 20 år gammal också eller?

Det är en lätt sak att kolla upp vad personen taxerar i inkomst, men det blir först efter deklarationen nästa år är klar.

Tips, säg upp bekantskapen och skaffa vettigt folk omkring dig.
Citera
2022-07-05, 17:29
Medlem
1. Om kronofogden begär en löneutmätning måste arbetsgivaren dra av x antal kronor från den anställdes lön och skicka de till kronofogden istället.

2. Det blir ingen skattelättnad tack vore det, samma arbetsgivaravgifter, sociala avgifter och skatter.

3. En person med 500 papp i skulder till fogden och inte förstår ovanstående har inte gjort 500 papp i provis (kanske kan göra det per år men på inlägget låter det som att personen med skuld gjort en halv mille på kortare tid).
Citera
2022-07-05, 17:31
Medlem
Läste nu igen att personen påstår sig göra 500 papp i månaden i provis på solceller.
Personen i fråga är till 99% säkerhet en lögnare. En fråga till TS: Hur länge sen frågade han om han kunde låna pengar av dig? (Anledningen till att han ville låna pengar var till 99% säkerhet på grund av "strul med bank IDt")
Citera
2022-07-05, 18:39
Medlem
Doubts avatar
Citat:
Tillägg :
Personen har förutom utmätning hos KF en stor summa hos inkassobolag som han säger att arbetsgivaren ska gå in och betala bort också med provisionen. Låter det rimligt?

Du har en kompis som är mytoman som har 500k i skulder och nu helt plötsligt har ett jobb där provisionen är 500k.
Jag tror du själv bör gå och ta en undersökning, för antingen har du hittat på det själv, eller så är du så godtrogen att du troligen borde ha en god man innan din kompis ger dig en lögn som är det minsta trovärdig.
Citera
2022-07-05, 19:17
Medlem
svenallans avatar
Citat:
Jag vet en person som har skulder och utmäts just nu av Kronofogden. Personen påstår att han får en provision på 500.000 kr denna månad av sin arbetsgivare. Men för att slippa skatta för dom 500.000 säger han att arbetsgivaren ska gå in och betala hans skulder istället för att betala ut provisionen som lön.
Någon som varit med om att en arbetsgivare gjort så? För mig låter det helt otroligt att ens arbetsgivare skulle betala av mina skulder istället för provision. Hur bokför dom det liksom?
Någon som varit med om detta?
Inte skulder men jag har jobbat för en åkare som betalade alla böter vi fick (fortkörning överlast) men Inte där det var 50skyltat, jobbade för honom 65-77.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in