Citat:
Vi får lära oss att vara rättvisa, använda vårt förnuft, göra informerade val (KÄLLKRITIK). Men frågar man vad rättvisa är för något, vad förnuft är för något, vad ett informerat val faktiskt innebär i praktiken...så hamnar vi i filosofins värld och ingen av mina lärare har verkat helt bekväma i den världen.
Det är möjligt att jag missar något. Jag är inte världens vassaste kniv i lådan. Men är det inte lite märkligt att filosofi ses som någon liten special alternativ kurs för snobbar i gymnasiet och att allt bortom enkla grundkurser är så vitt jag vet inte ens tillgängliga således man inte vill bli akademisk filosof. Men vem vill bli filosof när man inte ens vet vad fan det ordet betyder och vad det innebär i praktiken att vara filosof rent yrkesmässigt?
Varför fick inte jag lära mig i grundskolan vad logik var för något?
Det är möjligt att jag missar något. Jag är inte världens vassaste kniv i lådan. Men är det inte lite märkligt att filosofi ses som någon liten special alternativ kurs för snobbar i gymnasiet och att allt bortom enkla grundkurser är så vitt jag vet inte ens tillgängliga således man inte vill bli akademisk filosof. Men vem vill bli filosof när man inte ens vet vad fan det ordet betyder och vad det innebär i praktiken att vara filosof rent yrkesmässigt?
Varför fick inte jag lära mig i grundskolan vad logik var för något?
Jag utgår från mig själv. Jag vet vem jag är. Jag är intellektuellt kapabel, jag vet vad jag har upplevt och jag vet vad jag vet. Jag vet också att andra vet och har upplevt och vet något annat. Jag ser också att vi har olika värderingar och olika viljor, delvis olika förutsättningar och olika förväntningar. Det som intresserar mig är att försöka förstå hur vi har blivit som vi har blivit och hur vi har uppfattat och tolkat saker.
Jag vill förstå varför runt omkring mig finns olika religioner, olika kulturer, olika staters olika förutsättningar och olika förväntningar. Jag vill förstå hur vi föreställer oss det ursprungliga och det slutgiltiga, det som är och det som kommer att vara. Jag vill förstå hur vi har uppfattat samhället, hur det har utvecklats och hur det fungerar. Jag vill förstå hur det samhälle jag lever i fungerar och hur det fungerar i olika länder och i olika kulturer.
Det är inte lätt. Det är svårt. Det tar tid och kräver ett mycket stort arbete. Det finns inte alltid någon entydig eller logisk förklaring till varför vi har blivit som vi har blivit. Det finns ofta många olika förklaringar till varför vi har blivit som vi har blivit. Det finns ofta många olika förklaringar till varför vi uppfattar och tolkar saker på olika sätt.
Alla är inte som jag. Framförallt inte i grundskolan. Filosofi är ett ämne som inte är lämpligt att lära ut till ALLA eftersom det ställer specifika krav på eleven. Matematik är förstås inte heller "för alla", men det är inte heller så specifikt inriktat på specifika personligheter. Om man tvingar in 20 godtyckliga elever i en lektion i filosofi så kommer minst hälften känna sig obekväma med att "öppna" sig och låta sin fantasi vara mer styrande än fakta och kunskap. 25% kommer vara där för att samla på sig saker att reta och mobba andra elever för om de råkar säga något "konstigt".
Filosofi kan vara ett tillvalsämne, där elever som valt det på eget initiativ kan dela intresset med andra som är där av samma anledning och med samma målsättning.

.