Citat:
Ursprungligen postat av
ImAFlirt
Förlåt men det du skriver här verkar inte komma från världens mest högaktade syn på människan?
Jag själv har varit rätt dum hela mitt liv men tycker mig se fördelar av att försöka vara mer filosofisk.
Lite vagt det här, vilka fördelar då?
Skolans uppgift är förstås att fostra goda samhällsmedborgare, oavsett vilken position de ska ha. För vad skulle de annars göra, fostra dåliga samhällsmedborgare? Ska man syssla med källkritik måste man sätta sig in i ett ämne, d.v.s. man behöver ämneskunskaper och inte nödvändigtvis filosofi.
Citat:
Ursprungligen postat av
ImAFlirt
Jag tror inte heller att forskningen påvisat att gener skulle betyda mer än miljö. Och historian i skolan la ju fram belägg för att utbildning snarare kan transformera kulturer på bara några generationer.
Det har forskningen nog gjort faktiskt, men de som läst olika grenar av filosofin, som postmodernismen har förstås lärt sig att sanningen är subjektiv och därför kan man påstå att det inte är så. Man kan till och med hitta på saker och med en akademisk titel framföra det som sanningar och få människor att tro på det, då de saknar ämneskunskaper och inte förstår att de blir lurade.
Transformera en kultur är enkelt. Enklast är att ha en diktatur och tvinga människor att anse olika saker genom indoktrinering i skolan och hot om våld eller döden. Går snabbare än en generation, kanske bara några år. Om du menar en naturlig förändring av en kultur p.g.a. nya tankar och idéer, så kan det ske inom några generationer. Sedan om det är bra eller dåliga förändringar, kan man inte säga förrän efteråt. Man behöver även idé om vilka samhällsförändringar man menar. Dåliga förändringar är förstås dåliga förändringar och bra förändringar är bra. Men före man har facit, kan man bara ha en åsikt om vad som skulle vara vad och kanske inte ens då. För man vet inte hur det skulle blivit om man gjort annorlunda. Bara en subjektiv åsikt, egentligen.
Har man läst historia kan man även se att alla samhällen, oavsett vilken ideologi eller idé som ligger bakom, alltid är organiserad på samma sätt genom hela historien.