Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-03, 15:20
  #1
Medlem
Hej! Jag är en ung kvinna som vill ha ett akademiskt yrke i framtiden och gärna bli ganska framgångsrik i min bransch, men jag vill även ägna tid åt att bilda familj och känna att jag kan ge tillräckligt mycket tid och energi åt mina framtida barn. Planerar snart att börja läsa min högskoleutbildning, och efter examen börja arbeta inom den offentliga sektorn eller liknande. I samma veva vill jag bilda familj, för att sedan när barnen är lite större kunna satsa mer på min karriär. Många unga kvinnor idag verkar prioritera karriär över familj, eller så försöker de kombinera båda två, vilket alltför ofta slutar med utbrändhet. Att prioritera familjen medan man är fertil och att ”göra sig ett namn” lite senare i arbetslivet när man har mer erfarenhet är däremot ett koncept som jag tror stenhårt på, men som jag dessvärre inte vet om den svenska arbetsmarknaden skulle tolerera.

Min fråga är alltså, tror ni detta skulle fungera i praktiken? Kommer jag som 35-40-åring kunna klättra om jag utöver min gedigna utbildning kanske inte haft så många prestigefyllda poster innan?
Citera
2022-07-03, 15:28
  #2
Avstängd
991ESSs avatar
Företag vill ha kompetens som skapar värde, kan du tillföra det kommer du givetvis vara eftertraktad oavsett ålder, särskilt efter du fått barn, iom att den risken då är borta ur företagets perspektiv företaget.

Därför är det bättre för kvinnor som vill ha familj att göra det tidigt. De flesta andra karriärkvinnoir tenderar ju som bekant att göra tvärtom, vilket då ger dem enorm tidspress att ens hinna med och de som inte hann med tvingas istället vänja sig vid tanken att det aldrig blev någon familj.

När du har ung är du även eftertraktad av fler män i ett bredare ålderspann, vilket ger dig en edge att lyckas snärja en så bra man som möjligt, vad nu en bra man är i dina ögon.
__________________
Senast redigerad av 991ESS 2022-07-03 kl. 15:31.
Citera
2022-07-03, 16:34
  #3
Medlem
XaoqcHs avatar
Tror svenska arbetsmarknaden är ganska bra på att låta kvinnor har "sena" karriärer, särskilt inom offentlig sektor.
Citera
2022-07-03, 16:36
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av milkydunaway
Hej! Jag är en ung kvinna som vill ha ett akademiskt yrke i framtiden och gärna bli ganska framgångsrik i min bransch, men jag vill även ägna tid åt att bilda familj och känna att jag kan ge tillräckligt mycket tid och energi åt mina framtida barn. Planerar snart att börja läsa min högskoleutbildning, och efter examen börja arbeta inom den offentliga sektorn eller liknande. I samma veva vill jag bilda familj, för att sedan när barnen är lite större kunna satsa mer på min karriär. Många unga kvinnor idag verkar prioritera karriär över familj, eller så försöker de kombinera båda två, vilket alltför ofta slutar med utbrändhet. Att prioritera familjen medan man är fertil och att ”göra sig ett namn” lite senare i arbetslivet när man har mer erfarenhet är däremot ett koncept som jag tror stenhårt på, men som jag dessvärre inte vet om den svenska arbetsmarknaden skulle tolerera.

Min fråga är alltså, tror ni detta skulle fungera i praktiken? Kommer jag som 35-40-åring kunna klättra om jag utöver min gedigna utbildning kanske inte haft så många prestigefyllda poster innan?

Klart det går - hur i helvete har man kunnat ge Ingves det jobb han har - hur har man kunnat ge
Åsa Icke-ZiggeROMson, Bolund o RumpNisse deras jobb
Citera
2022-07-03, 16:38
  #5
Medlem
Varför just offentlig sektor?
Det är ju det främsta skälet till löneskillnader mellan könen.
Citera
2022-07-03, 16:45
  #6
Medlem
undercover-racists avatar
Satsa på att vara en bra mor. Det räcker långt högre än någon flashig yrkestitel.
Citera
2022-07-03, 17:34
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Varför just offentlig sektor?
Det är ju det främsta skälet till löneskillnader mellan könen.

Planerar förstås inte att göra karriär där, senare lär jag börja jobba på nåt bra företag eller starta eget. Tänker bara att det kanske är bra att börja på den nivån.
Citera
2022-07-03, 17:39
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av undercover-racist
Satsa på att vara en bra mor. Det räcker långt högre än någon flashig yrkestitel.

Det är vad jag i slutändan värderar högst, men det ena måste inte nödvändigtvis utesluta det andra.
Citera
2022-07-03, 17:43
  #9
Medlem
Vet inte hur gammal du är men ju yngre du är, så länge du inte är under 18, desto bättre man kan du snärja. Tyvärr slösar vi kvinnor våra bästa år 18-26 på utbildning och festande när vi egentligen borde dejta tidigt och gifta oss tidigt. Efter 30 är man inte lika snygg längre och lycka till att tävla om den bästa mannen med tjejerna i 25 års åldern. Feminismen har fuckat alla kvinnor.
Citera
2022-07-03, 17:46
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milkydunaway
Hej! Jag är en ung kvinna som vill ha ett akademiskt yrke i framtiden och gärna bli ganska framgångsrik i min bransch, men jag vill även ägna tid åt att bilda familj och känna att jag kan ge tillräckligt mycket tid och energi åt mina framtida barn. Planerar snart att börja läsa min högskoleutbildning, och efter examen börja arbeta inom den offentliga sektorn eller liknande. I samma veva vill jag bilda familj, för att sedan när barnen är lite större kunna satsa mer på min karriär. Många unga kvinnor idag verkar prioritera karriär över familj, eller så försöker de kombinera båda två, vilket alltför ofta slutar med utbrändhet. Att prioritera familjen medan man är fertil och att ”göra sig ett namn” lite senare i arbetslivet när man har mer erfarenhet är däremot ett koncept som jag tror stenhårt på, men som jag dessvärre inte vet om den svenska arbetsmarknaden skulle tolerera.

Min fråga är alltså, tror ni detta skulle fungera i praktiken? Kommer jag som 35-40-åring kunna klättra om jag utöver min gedigna utbildning kanske inte haft så många prestigefyllda poster innan?


Mycket mycket tveksamt, men det beror mycket på om du har bra kontakter eller ej. Man är betraktad med mycket skepsis generellt i Sverige om man varit hemma med sina barn och dessutom så är 40 gammalt enligt arbetsmarknaden och din utbildning är inte Up to date. Bered dig på besvikelse skulle jag säga, du får välja vad som är viktigast för dig.

Jag valde barnen och något bra jobb som motsvarar min kompetens kan jag glömma.
Citera
2022-07-03, 21:12
  #11
Medlem
Bra karriär bygger mycket på momentum.

Gör klart utbildningen, fixa ett så bra jobb du bara kan (inte offentlig sektor, lol), sen kör du några vältajmade mammaledigheter, gärna några månader efter att du kliver på en ny tjänst. Tar du ett bottenjobb efter utbildningen med plan att "fixa bättre sen" så blir hela karriären en uppförsbacke.

Det är den taktiken de framgångsrika kvinnorna på mitt jobb kör. Sen får de 2-3 barn och kör vidare som vanligt efter all ledighet. Byter lite jobb mellan graviditeterna så att det inte ser ut som de suttit fast i en tjänst för länge på CV:t.

Vinstlotten kom för tjejerna som blev gravida nu under cornan. Då kunde de "jobba" hemifrån även efter mammaledigheten och få ihop familj och jobb väldigt snyggt - många bättre företag kör ju även flexibla tider nu så man bara behöver gå till kontoret 2 till 3 dagar i veckan. Ingen som jobbar speciellt hårt de övriga två dagarna, det kan jag lova

Lycka till!
Citera
2022-07-03, 21:44
  #12
Medlem
IRMEs avatar
Ta ett jobb och var mammaledig bara, särskilt om du hade tänkt att ta ett trappsteg via en myndighet så kommer det att funka utmärkt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback