2022-07-03, 15:43
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Jag ska alltså hellre ha tvåtaktsolja istället för t ex motorolja som är sedd för fyrtaktsmotorer? Bara undrar/kontrollfrågar så det blir rätt.
Tvåtakt olja ett nått som en matsked i bensintanken om du har mycket bensin där, inte motorolja där i. Att ha Tvåtakt olja är ett väl beprövat knep för att smörja bränslepump spridare. Värt att testa och se om det blir bättre och det är jättelite som man behöver ha i tanken
Citera
2022-07-03, 15:44
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Tvåtakt olja ett nått som en matsked i bensintanken om du har mycket bensin där, inte motorolja där i. Att ha Tvåtakt olja är ett väl beprövat knep för att smörja bränslepump spridare. Värt att testa och se om det blir bättre och det är jättelite som man behöver ha i tanken

Tack. Ska testa det!
Citera
2022-07-03, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelbarnen
Jovisst men procenter etanol stämmer i alla fall i skillanden mellan de olika bensintyperna.

Men vad jag förstår är det bättre att tanka med 98 oktan än 95 för man får mer ut av motorn med det förstnämnda öven om man har en ny bil?

Njae... egentligen inte. Har du hög kompression i motorn så tanka 98. Annars 95.

Vet inte om där är mer energi i 98 än 95.

Är där mer etanol i 95 idag så beror det på hur du ställer motorn.

Etanol är racerbränsle, men med fet blandning.
Citera
2022-07-03, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelbarnen
Vissa bilar så slits delar i motorn av mer etanol, har jag läst.

Men moderna bilar ska klara av 95 oktan (alltså E10) utan problem.

Men om jag tankar 98 med bara E5 även om jag har ny bil, är det ändå inte bättre då det ju är mer ren bensin?

Ja, etanol är svagt surt. Men med rätt olja skyddar det motorn.

Med fel olja blir själva oljan sur och det tar på motorn.
Citera
2022-07-03, 15:50
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Tack. Ska testa det!
Var så god. Jag har räddat några krävande bränslepumpar med detta tack vare att inblandning av etanol smörjar för dåligt
Citera
2022-07-03, 15:54
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Oktantal har inte med inblandning av etanol att göra.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Oktantal

Citat:
Jag ska alltså hellre ha tvåtaktsolja istället för t ex motorolja som är sedd för fyrtaktsmotorer? Bara undrar/kontrollfrågar så det blir rätt.
2-taktsolja är en motorolja speciellt avsedd att dels förbrännas dels blanda sig fullt ut med bränslet och inte hamna i en pöl i bottnen av tanken.
Citera
2022-07-03, 16:23
Medlem
tvåtaktsolja som sagt..2dl till full tank skulle jag tro...ventilsäten å spridare är det som inte tål metanolen.
Citera
2022-07-03, 16:24
Medlem
Om bilen har kat så ska du inte slå olja i förbränningen. Det sabbar den.
Citera
2022-07-03, 16:39
Medlem
Vad är det för bil?
Citera
2022-07-03, 16:43
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Om bilen har kat så ska du inte slå olja i förbränningen. Det sabbar den.
Det är så lite som en matsked olja i tanken som behövs utan att skada den. Man ska inte hälla i decilitrar olja.
Citera
2022-07-03, 17:52
Medlem
Juneauxs avatar
Citat:
Här är en lista på vilka modeller som ska klara den nya E10 och den säger att min bil inte ska köras på den och nej jag trodde kanske inte heller på det till 100% tills jag nu testat det och erfarit effekter pga det.
https://blipp.se/magazine/modellerna...a-e10-bensinen

Kanske är mer placeboeffekt eller så håller bilen på att säcka ihop.

”Risk för att outa dig” om du säger vad du har för bil? Skämtar du med mig eller? 🙈

Tanka 98a eller köp en ny bil så är problemet ur världen för dig så slipper du lägga mer krut på det här problemet
Citera
2022-07-03, 17:55
Medlem
Att tanka 98 oktan om biltillverkaren inte specificerar just 98 oktan eller specifikt avråder från E10 är bortkastade pengar. Får bara oljebolagen att skratta hela vägen till banken.

Etanol i sig är en oktantalsförhöjare, och i kombination med anpassningar så kan man ta ut mer prestanda ur en motor med etanol än utan.

Tvåtaktsolja ska man inte slå i bensinen till en fyrtakts bensinmotor, så skippa dessa dumheter.

Äldre bilar utan katalysator kan behöva tillsats av kalium för att smörja ventilsäten, köp då en tillsats som specificerar just kalium och inte någon "oktanbooster" eller något annat hokuspokus. Överdosera inte, då kalium kan orsaka "valve sticking". Bättre för lite än för mycket.

Att vissa bilar avråds använda E10 beror huvudsakligen på effekter på bränslesystemet som kan uppkomma vid långvarigt bruk, inte pga. en enskild tankning. Så kör på, och har du nått halv tank fyll på med 98 och leta inte efter fel som inte finns där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in