• 1
  • 2
2022-07-03, 14:50
Medlem
MrMadoffs avatar
Hej. Som sagt när bensinmackarna gick över till att blanda ut 95 till 10% etanol istället för 5% så läste jag i en tidning att just min gamla bil inte tålde det enligt tillverkaren så jag körde på med 98 oktan. Men nu senaste två tankningarna så snålade jag in då bränslet blivit så dyrt så jag tänkte äh vafan kan ju testa den där jävla 95 då.. Jojo nu märker jag av missljud från motorn, typ ventilspelet eller något som gnisslar lite lätt vid gaspådrag och inte samma acceleration, förmodligen för dålig smörjning?
Nu har jag ju nyss tankat och vill köra ur den här miserabla skitbränslet ur bilen innan jag tankar upp med 98 igen. Men vill ju såklart fylla på med någon olja eller något i bränsletanken för att vara skonsam mot motorn. Vad rekommenderar ni att jag ska fylla på med? Och hur mycket? Har cirka 50l i tanken kvar..
Citera
2022-07-03, 14:56
Medlem
Hur smart var det att tanka något du uppenbarligen visste var fel?
Citera
2022-07-03, 14:59
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legokillen
Hur smart var det att tanka något du uppenbarligen visste var fel?

Hur smart är du som inte kommer med något konstruktivt öht?

Vet du vad bränslet kostar? Man vet inte förrän man provat helt enkelt. Jag var dumsnål, men huvudansvaret tycker jag ändå ligger hos bensinjättarna som tjänar multim samtidigt som dom ska blanda ut bränslet till skit och staten som beskattar skiten ur mig varje dag så skiten står ut genom örona!

Har du inget att komma med tycker jag du kan hålla käften istället jävla blodsugare!
Citera
2022-07-03, 15:00
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Hej. Som sagt när bensinmackarna gick över till att blanda ut 95 till 10% etanol istället för 5% så läste jag i en tidning att just min gamla bil inte tålde det enligt tillverkaren så jag körde på med 98 oktan. Men nu senaste två tankningarna så snålade jag in då bränslet blivit så dyrt så jag tänkte äh vafan kan ju testa den där jävla 95 då.. Jojo nu märker jag av missljud från motorn, typ ventilspelet eller något som gnisslar lite lätt vid gaspådrag och inte samma acceleration, förmodligen för dålig smörjning?
Nu har jag ju nyss tankat och vill köra ur den här miserabla skitbränslet ur bilen innan jag tankar upp med 98 igen. Men vill ju såklart fylla på med någon olja eller något i bränsletanken för att vara skonsam mot motorn. Vad rekommenderar ni att jag ska fylla på med? Och hur mycket? Har cirka 50l i tanken kvar..
Har du 50 liter i tanken prova häll i en matsked tvåtakt olja i tanken, kör en sväng. Har du missljud i en motor så är det ju inte bra men jag tror att det är något annat som låter som exempelvis någon rem, remhjul, generator eller något. Att man upplever att den är slö på högre varv japp har kladdat under en tid att prova ta ur etanolen ur 95 oktan och även kört med på olika bilar och motorsågar sedan gick jag över helt på 98 oktan
Citera
2022-07-03, 15:07
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Har du 50 liter i tanken prova häll i en matsked tvåtakt olja i tanken, kör en sväng. Har du missljud i en motor så är det ju inte bra men jag tror att det är något annat som låter som exempelvis någon rem, remhjul, generator eller något. Att man upplever att den är slö på högre varv japp har kladdat under en tid att prova ta ur etanolen ur 95 oktan och även kört med på olika bilar och motorsågar sedan gick jag över helt på 98 oktan

Jag ska alltså hellre ha tvåtaktsolja istället för t ex motorolja som är sedd för fyrtaktsmotorer? Bara undrar/kontrollfrågar så det blir rätt.
Citera
2022-07-03, 15:18
Medlem
Cykelbarnens avatar
Var det så att 95 var 5% innan och att 95 idag är 10% och 98 5%?
Citera
2022-07-03, 15:21
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelbarnen
Var det så att 95 var 5% innan och att 95 idag är 10% och 98 5%?

Japp. E10 och E5 kallas dom för tydligen.
https://teknikensvarld.expressen.se/...e5-eller-e10-/
Citera
2022-07-03, 15:22
Medlem
Cykelbarnens avatar
Citat:
Japp. E10 och E5 kallas dom för tydligen.
https://teknikensvarld.expressen.se/...e5-eller-e10-/

Dum fråga kanske, men hur många procent etanol hade 98 oktan innan då?
Citera
2022-07-03, 15:23
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:

Ingen dum fråga alls. Jag vet inte 2% max va? 0?
Citera
2022-07-03, 15:25
Medlem
Cykelbarnens avatar
Citat:
Ingen dum fråga alls. Jag vet inte 2% max va? 0?

Tankar du din gamla bil med 98 oktan idag så blir det som att tanka med gamla 95.

Jag har en modern bil som passar för dagsn 95, men jag brukar änmdå tanka 98, är det dumt?
Citera
2022-07-03, 15:25
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:

Här hittade jag en artikel från 2015 https://www.vibilagare.se/bilfragan/...ktan-etanolfri

Var tydligen inga generella riktlinjer utan kunde innehålla allt från 0-5%..
Citera
2022-07-03, 15:27
Medlem
Cykelbarnens avatar
Citat:
Här hittade jag en artikel från 2015 https://www.vibilagare.se/bilfragan/...ktan-etanolfri

Var tydligen inga generella riktlinjer utan kunde innehålla allt från 0-5%..

Vad jag fattade så tankade folk gamla bilar med 98 oktan. Men nu motsvarar ju 98 det gamla 95, så vad gör folk med gamla bilar nu då? Jag är inte så bilkunnig tyvärr, men det är en intressant fråga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in