2022-07-03, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelbarnen
Var det så att 95 var 5% innan och att 95 idag är 10% och 98 5%?

Oktantal har inte med inblandning av etanol att göra.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Oktantal
Citera
2022-07-03, 15:29
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Tankar du din gamla bil med 98 oktan idag så blir det som att tanka med gamla 95.

Jag har en modern bil som passar för dagsn 95, men jag brukar änmdå tanka 98, är det dumt?

Nej det är inte alls dumt. Den drar ju mindre bränsle med 98 och du får ju ut mer av prestandan i motorn så har du en ny bil ska du absolut göra det. Grejen är att min bil är gammal och är inte 100% i luft/bränsleblandningen (fel någonstans jag inte orkar felsöka) så för mig drar den mer än vad den ska göra enligt boken oavsett om jag kör på 95 eller 98 så för mig kändes det som att kunde jag komma undan att tanka 95 ett tag tills jag orkat ta tag i grundproblemet att laga bilen så den drar mindre kan jag börja tanka 98 igen då det ska jämna ut sig då den ska dra mindre L/milen och gå bättre på den.
Citera
2022-07-03, 15:30
Medlem
Cykelbarnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett

Jovisst men procenter etanol stämmer i alla fall i skillanden mellan de olika bensintyperna.

Men vad jag förstår är det bättre att tanka med 98 oktan än 95 för man får mer ut av motorn med det förstnämnda öven om man har en ny bil?
Citera
2022-07-03, 15:30
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett

Och? Det är ju ändå exakt så som han skriver. Så vad spelar den informationen för roll?
Citera
2022-07-03, 15:31
Medlem
Vi får nog börja i rätt ände, vad för bil har du? Modell och år?
Citera
2022-07-03, 15:32
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Vad jag fattade så tankade folk gamla bilar med 98 oktan. Men nu motsvarar ju 98 det gamla 95, så vad gör folk med gamla bilar nu då? Jag är inte så bilkunnig tyvärr, men det är en intressant fråga.

Som jag ser det så har dom inget annat val än att tanka 98 och på sikt kommer motorerna slitas fortare men det är väl helt i linje med regeringens agenda att fasa ut fossilbilarna..
Citera
2022-07-03, 15:34
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue

Det är väl egentligen inte relevant? Vill inte outa mig för mycket. Kan jag blanda ut det bränslet som är i tanken nu tills jag ska tanka nästa gång då jag tänker gå över till 98 (E5) igen?
Citera
2022-07-03, 15:34
Medlem
Juneauxs avatar
Vad är det för bil du kör?

Jag tror inte ett dugg på det här. Endast skrämselpropaganda för att folk ska tanka dyrare bensin.

Jag hade en golf 2a när etanolen kom ut till mackarna och den kostade runt 6 kr och bensinen låg väl runt 12 kr.
Bilen var inte värd mycket så tänkte skitsamma och tankade etanol. Bilen gick när jag körde 80/20 etanol, bensin. Ren etanol ogillade den men slog man i 10 liter bensin på toppen då gick den igen.
Enda jag märkte var att bränslepumpen tar stryk och blir varm för att etanolen smörjer inte lika bra.
Men å andra sidan så blev motorn varm snabbt på vintern.

Så att du har strul för för att du gick upp 5 procent i etanolblandningen har jag väldigt svårt att tro på.

Skulle tippa som någon annan skrev på typ remmar/hjul.
Citera
2022-07-03, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Det är väl egentligen inte relevant? Vill inte outa mig för mycket. Kan jag blanda ut det bränslet som är i tanken nu tills jag ska tanka nästa gång då jag tänker gå över till 98 (E5) igen?
Det är ju mindre troligt att den inte går på E10. Det handlar förmodligen om inställning av tändning.
Citera
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue

Citat:
Ursprungligen postat av Juneaux

Jag tror inte ett dugg på det här. Endast skrämselpropaganda för att folk ska tanka dyrare bensin.

Jag hade en golf 2a när etanolen kom ut till mackarna och den kostade runt 6 kr och bensinen låg väl runt 12 kr.
Bilen var inte värd mycket så tänkte skitsamma och tankade etanol. Bilen gick när jag körde 80/20 etanol, bensin. Ren etanol ogillade den men slog man i 10 liter bensin på toppen då gick den igen.
Enda jag märkte var att bränslepumpen tar stryk och blir varm för att etanolen smörjer inte lika bra.

Så att du har strul för för att du gick upp 5 procent i etanolblandningen har jag väldigt svårt att tro på.

Här är en lista på vilka modeller som ska klara den nya E10 och den säger att min bil inte ska köras på den och nej jag trodde kanske inte heller på det till 100% tills jag nu testat det och erfarit effekter pga det.
https://blipp.se/magazine/modellerna...a-e10-bensinen
Senast redigerad av MrMadoff 2022-07-03 kl. 15:40.
Citera
Medlem
Cykelbarnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juneaux

Vissa bilar så slits delar i motorn av mer etanol, har jag läst.

Men moderna bilar ska klara av 95 oktan (alltså E10) utan problem.

Men om jag tankar 98 med bara E5 även om jag har ny bil, är det ändå inte bättre då det ju är mer ren bensin?
Citera
2022-07-03, 15:39
Medlem
STP, Rislone, TriPak osv har ju "Oktanbooster" och liknande medel för att dämpa oljud från ventiler osv.
Hurvida det fungerar vet jag inte.
Om inte annat får du väl tanka i E5 under tiden för att späda ut E10.

Dock nyfiken på vad du har för högkompsmaskin som inte tål E10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in