2022-11-21, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Finns det några juniorer som hotar alvar?
Danielsson var 18 sek efter alvar på 15 km och nilsson var 32 sek efter.
Det är ju inte särskillt mycket på 15 km åkning och kan va skillnaden på en mindre bra dag eller mindre bra skidor.

Att han får åka JVM är nog en självklarhet, men blir intressant att se hur han står sig mot internationella juniorer.
Nilsson är nån månad äldre men 05:a, och Danielsson är 0:4a. Utöver dom så tror jag det inte finns några som är i närheten riktigt om man ser på distanslopp.
Skulle tro att alvar bara blir ännu bättre och det kommer märkas redan nu i vinter.
Citera
2022-11-21, 20:45
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sveskidan
Bra fråga!
Men min bedömning är att dom juniorerna på killsidan framförallt 04, 05 och Alvar håller extremt hög nivå.
Bergström åkte snabbare än Alvar i sprintprologen.
Nilsson, Danielsson och Bergström är inte långt efter, men Alvar är nog starkast i år på distans.

Tjejsidan ser efter första tävlingen mycket jämnare ut i år än förra året. Avståndet mellan Tove Ericsson (bästa 03:a) och bästa 05:an (två år yngre) är 1.15 min på milloppet i lördags.

Juniorklasserna blir intressanta i Idre.

ja, det känns ju lite konstigt om alvar, som är top 10 eller bättre bland alla sveriges herrar, inte skulle va i absoluta toppen på JVM.
För om han inte skulle va det,och istället va typ 7:a på JVM, så känns det kanske som att sveriges seniorer inte håller så hög nivå.
Eller brukar dom på JVM kunna va bättre än svenska seniorer?
Citera
2022-11-21, 21:32
Medlem
Lite reflektioner efter att ha smält intrycken från premiären:

1. Intervjun med Anders "Bagdad-Bob" Byström var extremt obekväm att se. Hans ledarskap imponerar inte på mig.

2. Cirkus Frida har startat på högvarv. Glömd dräkt, fall i sprinten och några fina one-liners i intervjuerna. I en ganska profillös skara åkare är jag glad att hon finns, oavsett resultat.

3. Jag är däremot klart besviken på Ebba Andersson. Inte åkningen, den ser lovande ut, men intervjuerna. Jag har bettat på att hon ska komma över 200 "jamen" den här säsongen och så öppnar hon med ynka 8 st under permiärhelgen. Illa.

4. Hård och Blomquist blir verkligen inte bättre med åren, men när jag tröttnar på dom är det bara att tänka på alternativet, Forsberg & Strömstedt. Då blir jag genast på bättre humör.

5. Om Linn Svahns åkning i vinter bara kommer i närheten av känslan i hennes intervju så lär det bli åka av. Dahlqvists enda chans till framgång är att Jonna & Linn inte når upp till ens i närheten av sin kapacitet.

6. Har Louise Lindström gjort ett enda riktigt noterbart resultat som senior? Har inte följt henne så noga, men jag har svårt att se en ljus framtid där.
Citera
2022-11-21, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
ja, det känns ju lite konstigt om alvar, som är top 10 eller bättre bland alla sveriges herrar, inte skulle va i absoluta toppen på JVM.
För om han inte skulle va det,och istället va typ 7:a på JVM, så känns det kanske som att sveriges seniorer inte håller så hög nivå.
Eller brukar dom på JVM kunna va bättre än svenska seniorer?

Instämmer, Alvar kommer vara i toppen. Är medaljkandidat.
Anger var i toppen förra året både bland seniorer i Sverige och på JVM. Ska du ta medalj som kille på JVM då måste du åka (nästan) lika snabbt som dom bästa seniorerna i Sverige.
Elias Danielsson som är hög klass på skulle hålla topp 10-15 i seniorklassen i Sverige. Är också medaljkandidat på JVM.
Tror 05rna Nilsson och Bergström kommer vara topp 10 på ett JVM. Ryssland saknas i Canada, det gör konkurrensen svagare. Dom har många duktiga juniorer.

Svenska tjejer brukar alltid leverera på ett JVM. Killarna väldigt mycket mer sällan, sett till senaste 10 åren….
Lisa Eriksson har tagit flera medaljer på JVM/EYOF och där finns 5-7 tjejer som är ganska nära henne nu sett till Bruksvallarna. Det kan öppna för att alla svenska tjejer i Canada har chans att placera dig bra.
Citera
2022-11-21, 22:30
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grundmurad
Lite reflektioner efter att ha smält intrycken från premiären:

1. Intervjun med Anders "Bagdad-Bob" Byström var extremt obekväm att se. Hans ledarskap imponerar inte på mig.

2. Cirkus Frida har startat på högvarv. Glömd dräkt, fall i sprinten och några fina one-liners i intervjuerna. I en ganska profillös skara åkare är jag glad att hon finns, oavsett resultat.

3. Jag är däremot klart besviken på Ebba Andersson. Inte åkningen, den ser lovande ut, men intervjuerna. Jag har bettat på att hon ska komma över 200 "jamen" den här säsongen och så öppnar hon med ynka 8 st under permiärhelgen. Illa.

4. Hård och Blomquist blir verkligen inte bättre med åren, men när jag tröttnar på dom är det bara att tänka på alternativet, Forsberg & Strömstedt. Då blir jag genast på bättre humör.

5. Om Linn Svahns åkning i vinter bara kommer i närheten av känslan i hennes intervju så lär det bli åka av. Dahlqvists enda chans till framgång är att Jonna & Linn inte når upp till ens i närheten av sin kapacitet.

6. Har Louise Lindström gjort ett enda riktigt noterbart resultat som senior? Har inte följt henne så noga, men jag har svårt att se en ljus framtid där.
Tar nog fan vad som före Norge kramarna Hård & Blomman så illa är det lyssna på Blommans orerade kring Norge är osunt, Sedan Forsberg & Strömstedt är väl inte perfekta men vad fan hellre lyssnar på dem än det andra sorry....
Citera
2022-11-21, 23:26
Medlem
Detta eviga tjatande om kommentatorer
Citera
2022-11-21, 23:30
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abbe446
Detta eviga tjatande om kommentatorer
Spot on
Citera
2022-11-21, 23:39
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Tycker även jag att det andas en viss hybris hos vissa. Kvadruplar och tripplar skall tydligen bli vardagsmat denna vinter. Ganska skört nu på sprinten t ex när Super-Jonna och Super-Emma är borta.

Dock så var Janatova farligt nära toppen i Norge vilket ej får ses som ett skrämselskott av Norges styrka.
Men vi kommer ta en kvintippel i VM!
Citera
2022-11-22, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Frida fick visst 500 kr i presentkort. Varför ens ha med prischeckar när det bara ser löjligt ut när de står där. Printen av checken kostar mer än beloppet på den.

Någonstans måste ju pengarna försvinna. SVT betalar nog absolut ingenting, men sponsorer längs banan som får synas på skultar för miljonpublik måste ju betalat en bra peng för det.

I Norska Beitostølen fick segraren utelukkende heder, ære og skryterettigheter for sine prestasjoner i helga.

https://www.langrenn.com/langrenn-allround/svenskene-freser-etter-sesongstarten-i-bruksvallarna/
Citera
2022-11-22, 05:15
Medlem
Green-Spirits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
I Norska Beitostølen fick segraren utelukkende heder, ære og skryterettigheter for sine prestasjoner i helga.

https://www.langrenn.com/langrenn-allround/svenskene-freser-etter-sesongstarten-i-bruksvallarna/
Som sagt, hellre det än att göra en stor grej av en sänglakansstor prischeck på 500:- med pukor och trumpeter...
Citera
2022-11-22, 06:47
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Ifall hon tänker köra allt, vem kan egentligen utmana mtp det nya räknesystemet?

Är väl bara Diggins.

Frida har sagt att hon väljer vissa utvalda tävlingar.
Jonna är borta redan innan det startat.
Ebba missgynnas av systemet.
Weng verkar något ojämn för närvarande.
Citera
2022-11-22, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sempor12
Nilsson är nån månad äldre men 05:a, och Danielsson är 0:4a. Utöver dom så tror jag det inte finns några som är i närheten riktigt om man ser på distanslopp.
Skulle tro att alvar bara blir ännu bättre och det kommer märkas redan nu i vinter.

Erik Bergström kan vara den fjärde musketören.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in