2022-11-20, 14:10
Medlem
Som det går just nu kommer Linn behövas mer i distans än sprint. Inget fel på toppåkarna givetvis, men det kommer ju även perioder där Frida inte är i fullt slag, och Linn kan ta lika många segrar på en helg som Ebba gör på en karriär(elakt tillspetsat).

Ribom verkar i fas, formmässigt och i sprint i alla fall.
Hagström ser mycket stark ut inför säsong, trots axelproblemen. Spetsen frågetecknet.
Majas "formtaktik" får väl visa sig, exempelvis med en seger i Ruka.
Ilar var helt OK, men inget som skvallrade om höjd nivå.
Dyvik? Helgen sa ingenting, stod över den bättre distansen och ramlade i sprint. Prologen säger inte heller mycket.
Lindström och Modig har en bit upp till bästa form.
Hallquist har fortsatt ta kliv om hon inte är för tidigt formtoppad.
Solin liknande nivå som tidigare, dåligt prologbesked.
Ingesson har som förväntat ett stort seniorsteg att ta, och då snackar vi nog år snarare än månader.
Rosenberg(och Hansson?) sjuka och det hade ju varit bland dom mer intressanta starterna i bredden.
Citera
2022-11-20, 14:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camelot
Intressant intervju med Linn S i vinterstudion, hon är på gång efter axelskadan och verkar kunna träna bra. Härligt!

Fortfarande mycket svårt att bedöma henne rent tävlingsmässigt med tanke på hur långvarig skadeproblematiken varit.
Citera
2022-11-20, 14:31
Medlem
Herrarna då.

Calle med jättebra besked förstås. Slåss han inte om pallplatser i Ruka blir det nog inte enklare senare.
Persson hade näst bästa helgen med tanke på sitt distanslopp, bra före och sådär dock så avvaktar för mycket hyll.
Frälsarn var stabil, det är väl slutsatsen.
Oskar var medioker men stabil i sprinten, distansen blir för mycket träningskörning för mig, ser ingen vilja där utanför 1-2 lopp om året.
Anger kom med mycket goda besked och då framförallt i distans. En möjlig stafettavslutare redan i år.
Rosjö bekräftade det många sagt om hans träningssommar.
Leo J räddade upp det till en okej helg till slut.
Danielsson(bra i sprint före fallet dock) och Gisselman hade jag gärna sett lite bättre av utan att vara helt under isen. Ersson var däremot helt under isen(är han inte ihop med Moa H och kan det finnas samband?)
Citera
2022-11-20, 15:58
Medlem
AlbusDumbledores avatar
Ser mer fram emot herrarna i vinter faktiskt. Calle ser fin ut, Poromaa växer och många intressanta unga åkare där bakom. Extra stor chans när ryssarna inte är med heller. Sista chansen för Calle att knipa den där individuella VM-medaljen.
Senast redigerad av AlbusDumbledore 2022-11-20 kl. 16:04.
Citera
2022-11-20, 16:57
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Vinnaren i dagens tävlingar gav hela 1500:- i vinst. Förra året låg summan på 6000.
Vad får man för 1500 idag? En kopp kaffe och en kanelbulle. Skrattretande även för en nation tävling.

Frida fick visst 500 kr i presentkort. Varför ens ha med prischeckar när det bara ser löjligt ut när de står där. Printen av checken kostar mer än beloppet på den.

Någonstans måste ju pengarna försvinna. SVT betalar nog absolut ingenting, men sponsorer längs banan som får synas på skultar för miljonpublik måste ju betalat en bra peng för det.
Citera
2022-11-20, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Frida fick visst 500 kr i presentkort. Varför ens ha med prischeckar när det bara ser löjligt ut när de står där. Printen av checken kostar mer än beloppet på den.

Någonstans måste ju pengarna försvinna. SVT betalar nog absolut ingenting, men sponsorer längs banan som får synas på skultar för miljonpublik måste ju betalat en bra peng för det.

Arrangören måste sett till att tjäna en hacka, något annat kan jag inte se här. Man säger att det är ideellt folk som får det att gå runt, samtidigt är det rätt mycket pengar man får in bara på anmälningsavgifterna. Sponsorer på det. Den sparade snön och kostnaden för snökanoner kan man ju ha på kostnadssidan, men det är ju inte så att dom inte skulle haft den kostnaden annars. Nånstans som inte är åkarna är det någon som tjänar pengar i alla fall.
Citera
2022-11-20, 17:28
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Grattis till Ebba "Pyjamasbyxan" Andersson till dagens seger.
Citera
2022-11-20, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Arrangören måste sett till att tjäna en hacka, något annat kan jag inte se här. Man säger att det är ideellt folk som får det att gå runt, samtidigt är det rätt mycket pengar man får in bara på anmälningsavgifterna. Sponsorer på det. Den sparade snön och kostnaden för snökanoner kan man ju ha på kostnadssidan, men det är ju inte så att dom inte skulle haft den kostnaden annars. Nånstans som inte är åkarna är det någon som tjänar pengar i alla fall.
Kan ju dock tänka mig att Funäsdalens IF lever ganska länge på de pengar man får in genom Sverigepremiären, är ju ingen jätteförening med obegränsade resurser och ett oöändligt upptagningsområde så om de väljer att tjäna en hacka på detta har jag svårt att bli upprörd över det.

Sen kan jag tycka det är vettigare att satsa på att höja prispengarna i Sverigecupen än i premiären, alla som kan åker premiären och de som vinner är oftast åkare som slåss om topplaceringar i världscupen. I Sverigecupen är det ju snarare åkare som hankar sig fram med deltidsjobb och stöd från föräldrar och där ökade prispengar verkligen kan göra skillnad.
Citera
2022-11-20, 19:29
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Kan ju dock tänka mig att Funäsdalens IF lever ganska länge på de pengar man får in genom Sverigepremiären, är ju ingen jätteförening med obegränsade resurser och ett oöändligt upptagningsområde så om de väljer att tjäna en hacka på detta har jag svårt att bli upprörd över det.

Sen kan jag tycka det är vettigare att satsa på att höja prispengarna i Sverigecupen än i premiären, alla som kan åker premiären och de som vinner är oftast åkare som slåss om topplaceringar i världscupen. I Sverigecupen är det ju snarare åkare som hankar sig fram med deltidsjobb och stöd från föräldrar och där ökade prispengar verkligen kan göra skillnad.

Väldigt bra poänger och som jag själv försökt vara inne på också.
Citera
2022-11-20, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32

Låter vettigt. Håller med. Ser dock töntigt ut att ge dem en check. Hade varit roligare om de skippat prispengar och bara gett en pryl.
Citera
2022-11-20, 19:42
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk

Precis. Anmälningsavgiften sedan plus det sponsorer sedan besparar kanske SVT en summa också.

Sedan att det är just väldigt många som jobbar gratis så kallat ideellt gör bara att mer pengar hamnar då i någons ficka till slutet. Inte de aktiva alltså.

Om det bara går runt som ordföranden påstår behövs ju verkligen en ny sponsoravdelning för i så fall säljer man ju extremt bra reklamutrymmen för vrakpriser.
Citera
2022-11-20, 19:45
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Låter vettigt. Håller med. Ser dock töntigt ut att ge dem en check. Hade varit roligare om de skippat prispengar och bara gett en pryl.

Ja eller renkött eller någon annat lokal mat från bygden. Under Volkswagen Cup i Falun delas det ut falukorvsringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in