Citat:
Ursprungligen postat av
frankkk
Arrangören måste sett till att tjäna en hacka, något annat kan jag inte se här. Man säger att det är ideellt folk som får det att gå runt, samtidigt är det rätt mycket pengar man får in bara på anmälningsavgifterna. Sponsorer på det. Den sparade snön och kostnaden för snökanoner kan man ju ha på kostnadssidan, men det är ju inte så att dom inte skulle haft den kostnaden annars. Nånstans som inte är åkarna är det någon som tjänar pengar i alla fall.
Kan ju dock tänka mig att Funäsdalens IF lever ganska länge på de pengar man får in genom Sverigepremiären, är ju ingen jätteförening med obegränsade resurser och ett oöändligt upptagningsområde så om de väljer att tjäna en hacka på detta har jag svårt att bli upprörd över det.
Sen kan jag tycka det är vettigare att satsa på att höja prispengarna i Sverigecupen än i premiären, alla som kan åker premiären och de som vinner är oftast åkare som slåss om topplaceringar i världscupen. I Sverigecupen är det ju snarare åkare som hankar sig fram med deltidsjobb och stöd från föräldrar och där ökade prispengar verkligen kan göra skillnad.