2023-01-23, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
visst såg det lätt och bra ut men sjukt stor fördel åka bakom varv på varv på den här banan så vet inte hur man ska analysera.. hur hade det sett ut om Linn dragit lika mkt och Emma bara följde efter då hade man troligen kunnat säga att Emma följde väldigt lätt
Att en Emma som höghöjdsladdat inte skulle ha några besvär att gå bakom Linn skulle ju inte få en att ens höja det ena ögonbrynet.

Att Linn, i sin comeback, gör det och dessutom enkelt skickar, iaf för mig, positiva vibbar.

Tror också att Linn kommer att höja sig mer med fler lopp i kroppen förutsatt att det inte blir bakslag med axelskadan.

Framtiden får utvisa men personligen tror jag att att både Anna och Johanna måste prestera oerhört bra till helgen för att få åka sprinten/bli uttagen i VM.
Citera
2023-01-23, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Eller så är hon inte i superform ännu.

Intressant sprintbana i Frankrike, mycket uppför i början och sedan mycket utför. Lite osäker på om den passar Jonna.
Låter iaf INTE som en bana som passar Johanna.
Hon tillsammans med Ebba är väl klart sämst utför av svenskorna?
Citera
2023-01-23, 18:01
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Norska laget till Les Rousses:

Kvinner 10 km fri teknikk, fredag 27. januar:
Fossesholm, Helene Marie - Eiker SK
Haga, Ragnhild – Åsen IL
Theodorsen, Silje - Kvaløysletta SL, Team ELON Nord-Norge
Weng, Heidi - IL BUL
Weng, Lotta Udnes - Nes Ski
Weng, Tiril Udnes - Nes Ski
Østberg, Ingvild Flugstad - Gjøvik SK

Kvinner sprint klassisk, lørdag 28. januar:
Melling, Maria Hartz - Konnerud IL, Equinor Rekruttlandslag
Myhrvold, Mathilde - Vind IL
Skistad, Kristine Stavås - Konnerud IL
Stenseth, Ane Appelkvist - Grong IL
Svendsen, Anna - Tromsø SK

Kvinner 20 km klassisk, søndag 29. januar:
Slind, Astrid Øyre - Oppdal IL
Svendsen, Anna - Tromsø SK
Theodorsen, Silje - Kvaløysletta SL, Team ELON Nord-Norge
Weng, Heidi - IL BUL
Østberg, Ingvild Flugstad - Gjøvik SK

Menn 10 km fri teknikk, fredag 27. januar:
Amundsen, Harald Østberg - Asker SK
Andersen, Iver Tildheim - Rustad IL, Equinor Rekruttlandslag
Golberg, Pål - Gol IL
Holund, Hans Christer - Lyn Ski
Klæbo, Johannes Høsflot - Byåsen IL
Krüger, Simen Hegstad - Lyn Ski
Røthe, Sjur - Voss IL
Tønseth, Didrik - Byåsen IL

Menn sprint klassisk, lørdag 28. januar:
Golberg, Pål - Gol IL
Northug, Even - Strindheim IL
Skar, Sindre Bjørnestad - Bærums Verk og Hauger IF
Taugbøl, Håvard Solås - Lillehammer SK
Valnes, Erik - Bardufoss og Omegn IF
Wiig, Sivert - Gjesdal IL, Team ELON Vest

Menn 20 km klassisk, søndag 29. januar:
Amundsen, Harald Østberg - Asker SK
Golberg, Pål - Gol IL
Holund, Hans Christer - Lyn Ski
Krüger, Simen Hegstad - Lyn Ski
Nyenget, Martin Løwstrøm - Lillehammer SK
Røthe, Sjur - Voss IL
Tønseth, Didrik - Byåsen IL

Kalvå och Iversen saknas.
Vad är det för en massa friplatser Norge har?
På herrsidan är en för ledare av scandinavisk cup, men det är ju åtta herrar på distansloppen och det är sju damer i alla tre loppen.
Citera
2023-01-23, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Att en Emma som höghöjdsladdat inte skulle ha några besvär att gå bakom Linn skulle ju inte få en att ens höja det ena ögonbrynet.

Att Linn, i sin comeback, gör det och dessutom enkelt skickar, iaf för mig, positiva vibbar.

Tror också att Linn kommer att höja sig mer med fler lopp i kroppen förutsatt att det inte blir bakslag med axelskadan.

Framtiden får utvisa men personligen tror jag att att både Anna och Johanna måste prestera oerhört bra till helgen för att få åka sprinten/bli uttagen i VM.

Håller med att Linn kommer höja sig med fler lopp och så klarat förutsatt kroppen håller från bakslag och visst var det positivt att hon kunde gå i rygg på Emma men inget som sticker ut speciellt mycket på den banan med tanke på hur mycket Emma drog

Johanna är redan klar för VM sprinten

Johanna och Ebba känns spontant svagast av svenskorna utför lite dålig koll på hur Emma är
Citera
2023-01-23, 18:11
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Vad är det för en massa friplatser Norge har?
På herrsidan är en för ledare av scandinavisk cup, men det är ju åtta herrar på distansloppen och det är sju damer i alla tre loppen.

Ledaren av totala världscupen har ju friplats också.
Citera
2023-01-23, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Jag håller inte med. Tror skillnaden mellan lördagens och söndagens upploppsbacke inte var Jonnas fart, utan Majas toppfart.
Såg du inte herrloppet. Svenskarna drog som idioter i 5,7 varv sen föll de som en sten genom fältet....
Citera
2023-01-23, 18:24
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Såg du inte herrloppet. Svenskarna drog som idioter i 5,7 varv sen föll de som en sten genom fältet....
Nej, Olov avancerade under upploppet och dess slutbacke. Anger föll tillbaka under upploppet. Det gjorde Anger även dagen innan.

Men det var inte vad det handlade om. Det handlade om skillnaden mellan damloppet på lördagen och damloppet på söndagen. Utan tillgång till facit menar jag att Jonna höll mer eller mindre samma fart, medan Maja förbättrade sig.
Citera
2023-01-23, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Nej, Olov avancerade under upploppet och dess slutbacke. Anger föll tillbaka under upploppet. Det gjorde Anger även dagen innan.

Men det var inte vad det handlade om. Det handlade om skillnaden mellan damloppet på lördagen och damloppet på söndagen. Utan tillgång till facit menar jag att Jonna höll mer eller mindre samma fart, medan Maja förbättrade sig.
Jag tycker Maja nästan alltid är bättre i sprintstafett än vanlig sprint. Tror det kan bero på att hon har det jobbigt med toppfarten ute på banan (framförallt uppför). I ett sprintheat kan den som drar blåsa på rejält men i sprintstafett så är ledaren oftast lite tröttare och håller därför en marginellt lägre fart som Maja klarar bättre (även om hon också såklart är tröttare än i en vanlig sprint).
Citera
2023-01-23, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Jag tycker Maja nästan alltid är bättre i sprintstafett än vanlig sprint. Tror det kan bero på att hon har det jobbigt med toppfarten ute på banan (framförallt uppför). I ett sprintheat kan den som drar blåsa på rejält men i sprintstafett så är ledaren oftast lite tröttare och håller därför en marginellt lägre fart som Maja klarar bättre (även om hon också såklart är tröttare än i en vanlig sprint).

är väl bara i OS stafetten det inte fungerade 100 för Maja på sista där Niskanen och Hennig satte tog fart på sista då tappa hon några lag förbi sig har för mig att hon gick ut i täten med Niskanen medans Hennig jagade ifatt

ryskorna och USA var nog också där i bilden men kommer inte ihåg hur dom låg till
Citera
2023-01-23, 18:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945

Jag vet inte om jag tycker att hon varit bättre i sprintstafett. Hon har ju alltid åkt med en stark[are] lagkamrat.
Citera
2023-01-23, 18:51
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Iversen saknas väl ändå inte?😜

Han skulle väl lägga av?
Citera
2023-01-23, 19:16
Medlem
HungalaBungalas avatar
Maja saknar stark hopp-skate som vi kunnat se andra svenska sprinters använda mycket effektivt, i kanske allra tydligast Davos och Val Mustair. Jonna å andra sidan har ju lite sin egen stil på annan växel som visat sig väldigt effektiv uppför så hon behöver ju inte ha det som sitt trumfkort. Maja får helt enkelt i skate förlita sig på positionering och sin spurt som vi alla vet är mycket bra.

I klassisk stil är det väl egentligen bara Ruka där Maja brukar se väldigt stark ut. 3/6 pallplatser hon tagit i klassiskt har kommit i Ruka. I övrigt är det ju inga övertygande resultat hon visat upp som antyder att hon skulle vara en given medaljkandidat. Skulle hon klara ett brons är det mer eller mindre över förväntan som jag ser det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in