2023-01-23, 14:04
Medlem
Green-Spirits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergen28
Nja, basert på det hun har gjort til nå synes jeg ikke man kan regne Svahn som en tung gullkandidat til VM. Da må hun i så fall være nærmere i helgens løp for å kunne regnes som en av de tre største favorittene.
Efter två års frånvaro från de stora sammanhangen tycker jag helgen som gick var en bra comeback för Linn Svahn. Med några VC-lopp till under helgerna framöver så…hon har definitivt tekniken och det taktiska sinnet som krävs. Tror dock även Jonna har några växlar till att kicka in när det är dags. Men som sagt, gäller att hålla sig friska och skadefria för alla som aspirerar på titeln.
Citera
2023-01-23, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Norska laget till Les Rousses:

Kvinner 10 km fri teknikk, fredag 27. januar:
Fossesholm, Helene Marie - Eiker SK
Haga, Ragnhild – Åsen IL
Theodorsen, Silje - Kvaløysletta SL, Team ELON Nord-Norge
Weng, Heidi - IL BUL
Weng, Lotta Udnes - Nes Ski
Weng, Tiril Udnes - Nes Ski
Østberg, Ingvild Flugstad - Gjøvik SK

Kvinner sprint klassisk, lørdag 28. januar:
Melling, Maria Hartz - Konnerud IL, Equinor Rekruttlandslag
Myhrvold, Mathilde - Vind IL
Skistad, Kristine Stavås - Konnerud IL
Stenseth, Ane Appelkvist - Grong IL
Svendsen, Anna - Tromsø SK

Kvinner 20 km klassisk, søndag 29. januar:
Slind, Astrid Øyre - Oppdal IL
Svendsen, Anna - Tromsø SK
Theodorsen, Silje - Kvaløysletta SL, Team ELON Nord-Norge
Weng, Heidi - IL BUL
Østberg, Ingvild Flugstad - Gjøvik SK

Menn 10 km fri teknikk, fredag 27. januar:
Amundsen, Harald Østberg - Asker SK
Andersen, Iver Tildheim - Rustad IL, Equinor Rekruttlandslag
Golberg, Pål - Gol IL
Holund, Hans Christer - Lyn Ski
Klæbo, Johannes Høsflot - Byåsen IL
Krüger, Simen Hegstad - Lyn Ski
Røthe, Sjur - Voss IL
Tønseth, Didrik - Byåsen IL

Menn sprint klassisk, lørdag 28. januar:
Golberg, Pål - Gol IL
Northug, Even - Strindheim IL
Skar, Sindre Bjørnestad - Bærums Verk og Hauger IF
Taugbøl, Håvard Solås - Lillehammer SK
Valnes, Erik - Bardufoss og Omegn IF
Wiig, Sivert - Gjesdal IL, Team ELON Vest

Menn 20 km klassisk, søndag 29. januar:
Amundsen, Harald Østberg - Asker SK
Golberg, Pål - Gol IL
Holund, Hans Christer - Lyn Ski
Krüger, Simen Hegstad - Lyn Ski
Nyenget, Martin Løwstrøm - Lillehammer SK
Røthe, Sjur - Voss IL
Tønseth, Didrik - Byåsen IL

Kalvå och Iversen saknas.
Iversen saknas väl ändå inte?😜
Citera
2023-01-23, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Green-Spirit
Efter två års frånvaro från de stora sammanhangen tycker jag helgen som gick var en bra comeback för Linn Svahn. Med några VC-lopp till under helgerna framöver så…hon har definitivt tekniken och det taktiska sinnet som krävs. Tror dock även Jonna har några växlar till att kicka in när det är dags. Men som sagt, gäller att hålla sig friska och skadefria för alla som aspirerar på titeln.
Håller med!

Jag håller även med Johan O då han tyckte att Linn följde Emma lätt under sprintstafetten.
Han trodde att Linn kunde gått fortare men höll sig till taktiken hon och Maja gjort upp.
Citera
2023-01-23, 15:01
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Tror mer det berodde på dålig taktik av Jonna och Emma (som Anger och Grate) än att Maja var listig.
Jag håller inte med. Tror skillnaden mellan lördagens och söndagens upploppsbacke inte var Jonnas fart, utan Majas toppfart.
Citera
2023-01-23, 15:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Jag håller inte med. Tror skillnaden mellan lördagens och söndagens upploppsbacke inte var Jonnas fart, utan Majas toppfart.

Ja, men då var det ju listigt att vänta till rätt tillfälle för att spela ut den toppfarten.
Citera
2023-01-23, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Håller med!

Jag håller även med Johan O då han tyckte att Linn följde Emma lätt under sprintstafetten.
Han trodde att Linn kunde gått fortare men höll sig till taktiken hon och Maja gjort upp.

visst såg det lätt och bra ut men sjukt stor fördel åka bakom varv på varv på den här banan så vet inte hur man ska analysera.. hur hade det sett ut om Linn dragit lika mkt och Emma bara följde efter då hade man troligen kunnat säga att Emma följde väldigt lätt
Citera
2023-01-23, 15:30
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Jag upplever det snarare som att den stora skillnaden var Jonnas uthållighet, hon orkade helt enkelt inte.
Förhoppningsvis hade hon bara en dålig dag.
Citera
2023-01-23, 15:46
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Jag upplever det snarare som att den stora skillnaden var Jonnas uthållighet, hon orkade helt enkelt inte.
Förhoppningsvis hade hon bara en dålig dag.

Eller så är hon inte i superform ännu.

Intressant sprintbana i Frankrike, mycket uppför i början och sedan mycket utför. Lite osäker på om den passar Jonna.
Citera
2023-01-23, 16:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Intressant sprintbana i Frankrike, mycket uppför i början och sedan mycket utför. Lite osäker på om den passar Jonna.

Tänk att jag får anledning att hålla med dig. Jag tror att banan inte var idealisk för henne och att andra dagen efter ett sjukdomsuppehåll kan ge en reaktion. Inte det minsta orolig för att hon inte ska bli ännu bättre fram emot VM.
Citera
2023-01-23, 16:59
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:

Nej, superform är hon inte i än.
Hon är väl den enda i landslaget som konsekvent lyckats pricka formen till alla mästerskap?
Citera
2023-01-23, 17:09
Medlem
Alkibiadess avatar
Angående detta: https://www.expressen.se/sport/langdskidor/sm-avgors-samtidigt-som-varldscupen-vadjar-till-akarna/

Kollade in anmälningarna till SM (ej stängd ännu). Rosenberg, Hallquist, Solin och Vinsa anmälda till allt. Ilar till sprinten och 10 km fristil. På herrsidan Burman anmäld till 15 km fristil och den klassiska masstarten. Är ju tveksamt om de som åker i Les Rousses och sedan skall åka i Toblach åker hem för att åka ett eller två lopp mitt i veckan.

Man borde ju naturligtvis ha flyttat på SM när man insåg att det krockade med världscupen och JVM och U23-VM.
Citera
2023-01-23, 17:20
Medlem
rainbowias avatar
Citat:

Harmoniserar väl inte med hur VM-banan ser ut? Lite mer "jobbigt" på slutet där (om jag förstått det hela rätt).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in