2022-12-27, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Så här sa Byström varför inga unga åkare blev uttagna till Davos:

"Vi har pratat om det, men vi vill att de som kommer in på sin första världscup ska få rätt förutsättningar. Det här är på hög höjd i Davos så det finns inte förutsättningar att göra ett bra lopp."

Så att åka ett eller två lopp i Davos gick inte för de unga åkarna men nu går det tydligen utmärkt att åka 7 tuffa lopp på 9 dagar!.

Förmodligen ville han undvika samma kritik som han fick efter uttagningen till Davos med endast 2 damer i sprintloppet. Då offrar han hellre Lisa och Märta för att få ihop fullt lag och slippa mer kritik.
Jag tror att många av de åkare som är utanför landslaget gärna är med på en sådan här tour, att få resa med landslaget och tävla i fina tävlingar med fina TV-sändningar och landslagets serviceapparat. Det borde vara något som många lovande skidåkare drömmer om att få uppleva, och en möjlighet att visa upp sig för nuvarande och potentiella sponsorer.
Citera
2022-12-27, 18:12
Medlem
Iivo Niskanen startar i touren. Sent slutgiltigt beslut beslut
Citera
2022-12-27, 18:54
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Var är Tysklands trupp?

Offentliggörs imorgon.
Citera
2022-12-27, 19:32
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Var är Tysklands trupp?
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Offentliggörs imorgon.

Det låter lite som en omvänd Schrödingers katt.

Den tyska truppen har kanske redan "fått liv", men vi kan inte vara säkra på den saken innan den har offentliggjorts. Så tills vidare är den både död och levande på samma gång.
Citera
2022-12-27, 22:07
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Det låter lite som en omvänd Schrödingers katt.

Den tyska truppen har kanske redan "fått liv", men vi kan inte vara säkra på den saken innan den har offentliggjorts. Så tills vidare är den både död och levande på samma gång.

Polens trupp verkar dock vara vid liv, nämligen denna femling.

Izabela Marcisz, Monika Skinder, Dominik Bury, Maciej Staręga och Kamil Bury.

Tjejerna åker t.o.m den 6e jan, Starega nöjer sig med Val Mustair medans bröderna Bury löper linan ut uppför backen.
Citera
2022-12-27, 22:30
Medlem
Hur pass bra är Märta Rosenberg nu? Hon har vunnit medaljer både sprint och distans som junior på VM och OS. Det är imponerande meriter. Vilken typ av åkare är hon? sprinter eller distans eller allround?
Citera
2022-12-27, 22:32
Medlem
MuscleSharks avatar
Förstår inte riktigt poängen med att det ska köras TdS varje år när dom flesta av de bästa inte är villiga att ställa upp. Vart annat och/eller mästerskapsfria år är en bättre idé.
Citera
2022-12-27, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Förstår inte riktigt poängen med att det ska köras TdS varje år när dom flesta av de bästa inte är villiga att ställa upp. Vart annat och/eller mästerskapsfria år är en bättre idé.
Jag tycker att det är en av de roligaste tävlingarna att följa och jag är tacksam att den går varje år. Jag vet att en del avstår, men det brukar ändå vara många stjärnor med från många olika länder. En del landslag ställer upp med bästa tänkbara lag, typ USA... Har för mig att de alltid har så gott som bästa lag med. Norge har också alltid slagkraftiga lag även då någon avstår. Sverige har i år intressanta åkare med Frida som en av favoriterna att vinna (om hon har det rätta flytet). Även herrlaget känns bra med William och Calle.
Citera
2022-12-27, 22:41
Medlem
Ebba och Ribom också anmälda till Rovaniemi nu. Fattas bara Sundling så är truppen till Rovaniemi jämnstark om inte starkare (på papper iallafall) än den till touren med Ebba, Linn, Ribom, Moa H, Moa L och Lindström redan anmälda dit. Sen har du även Henriksson, Modig, Solin, Hallquist, Rönnlund, Alicia Persson och Vinsa anmälda av de mer kända åkarna på nivåerna under.
Citera
2022-12-27, 22:52
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camelot
Jag tycker att det är en av de roligaste tävlingarna att följa och jag är tacksam att den går varje år. Jag vet att en del avstår, men det brukar ändå vara många stjärnor med från många olika länder. En del landslag ställer upp med bästa tänkbara lag, typ USA... Har för mig att de alltid har så gott som bästa lag med. Norge har också alltid slagkraftiga lag även då någon avstår. Sverige har i år intressanta åkare med Frida som en av favoriterna att vinna (om hon har det rätta flytet). Även herrlaget känns bra med William och Calle.

Nä jag håller inte riktigt med om det. Tycker att det är alldeles för många av de bästa som inte är med.
Då blir det inte så kul att titta heller. Samma sak varje säsong så avstår en majoritet av de bästa för att i stället satsa på VM.
Därför tycker iaf jag att det skulle va bättre att köra TdS mästerskapsfria år eller iaf vart annat år.
Citera
2022-12-27, 22:55
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Nä jag håller inte riktigt med om det. Tycker att det är alldeles för många av de bästa som inte är med.
Då blir det inte så kul att titta heller. Samma sak varje säsong så avstår en majoritet av de bästa för att i stället satsa på VM.
Därför tycker iaf jag att det skulle va bättre att köra TdS mästerskapsfria år eller iaf vart annat år.

Men är det alldeles för många av de bästa och en majoritet av de bästa som avstår? Det tycker jag är en grov överdrift.

Kollade lite snabbt, av topp-15 i totala världscupen på damsidan saknas två åkare och de ligger på plats 13 och 14 i totala världscupen.
Senast redigerad av Alkibiades 2022-12-27 kl. 23:15.
Citera
2022-12-27, 23:20
Medlem
[Går detta i nån TV kanal möjligen? QUOTE=Lime32|82901922]Ebba och Ribom också anmälda till Rovaniemi nu. Fattas bara Sundling så är truppen till Rovaniemi jämnstark om inte starkare (på papper iallafall) än den till touren med Ebba, Linn, Ribom, Moa H, Moa L och Lindström redan anmälda dit. Sen har du även Henriksson, Modig, Solin, Hallquist, Rönnlund, Alicia Persson och Vinsa anmälda av de mer kända åkarna på nivåerna under.[/quote]
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in