Citat:
Ursprungligen postat av
Alkibiades
Är det landslagets ledare som har bestämt att vissa åkare inte skall åka touren? Åkarna har inget själva att säga till om? Borde ledarna tvinga åkarna att åka touren alltså?
När det gäller Piteås damer så är det väl snarare Ingesson som kommer vara i Rovaniemi? Flera av Piteådamerna har väl Ingesson som personlig tränare dessutom. Som landslagstränare för damerna har Thomson naturligtvis ett ansvar för de som blir uttagna att åka för landslaget även om dessa inte tillhör A-landslagets träningsgrupp.
Jag har ingen aning om vem som tagit vilket beslut men när iprincip alla åkare som har en viss tränare avstår touren så undrar man såklart om det är något tränare rekommenderat. Jag tycker inte några åkare ska tvingas att tävla i någon tävling men det kan ju finnas personer som har andra uppfattningar om det.
Det står väl landslagsledningen fritt att disponera resurserna. Jag skulle inte se det som något fel ifall Thomson åker till Finland istället, dels blir det färre resdagar för honom och han får möjlighet att spendera tid med sina åkare i en viktig period. Ingrid Wikman och övriga teamet kan säkert ta hand om laget i touren. Tar man inte ut ett landslag till Rovaniemi går det säkert utmärkt med klubbarna också.