2022-07-03, 10:11
Medlem
benditists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
skydsutrustning på arbetsplatsen är viktig såklart.har ju jobbat 40 år som snickare å dragit på mig många skador. gemensamt för dom är att jag burit mig dumt åt helt enkelt. en sak vi glömmer nu tycker jag å det är företagens skyddsombud. på byggen brukar det va nån av killarna som tar på sig det. till 99% är de styrda av ledningen pågrund av kostnader som blir när de vill ändra nått. byggnads fack borde ta tag i detta.. inspektioner med föranmälan borde inte få förekomma..skyddsombudet vet vilka regler som gäller. den anställde snickare vet sällan det.

Inspektioner borde inte förekomma alls för det ska ske kontinuerligt av alla som arbetar på bygget istället för att kalla in en tredje part. Föranmälda sådana är ju bara ren idioti, fyller ingen som helst funktion om man är ute efter att sätta dit folk som inte sköter sig.
Det ska alla göra i vilket fall som helst och alla ska vara sin egen skyddsombud och veta vad som gäller och vilka risker som finns.

Det är ett riskfyllt arbete och alla som ställer upp och arbetar på byggen ska få betalt därefter istället för att lägga ned en jävla massa resurser på byråkrater som står med piskan i hand eftersom det är hans fjädrar som kommer plockas i första hand om någon råkar illa ut på ett bygge.

Skyddsutrustning är bra, men varje enskild arbetare borde få välja fritt vilken och vad för slags slags utrustning dom behöver vid det specifika arbetsmomentet dom utför för tillfället. Ansvaret ligger helt och hållet hos arbetaren. Hans ska ha bra betalt och arbetsgivaren ska tillgodose att han har all nödvändig utrustning som han eller hon kräver för att utföra arbetet.

Försäkringsbolagen ska inte heller behöva rycka in om arbetaren vållar en skada på sig själv eller någon annan som kunde ha undvikits genom rätt utrustning eller planering. Då faller ansvaret på arbetaren och denne ska då bekosta själv alla skador som uppkommit. På så vis kanske folk börjar ta hänsyn till det arbete dom gör och är försiktigare på arbetsplatsen.
Citera
2022-07-03, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benditist
Inspektioner borde inte förekomma alls för det ska ske kontinuerligt av alla som arbetar på bygget istället för att kalla in en tredje part. Föranmälda sådana är ju bara ren idioti, fyller ingen som helst funktion om man är ute efter att sätta dit folk som inte sköter sig.
Det ska alla göra i vilket fall som helst och alla ska vara sin egen skyddsombud och veta vad som gäller och vilka risker som finns.

Det är ett riskfyllt arbete och alla som ställer upp och arbetar på byggen ska få betalt därefter istället för att lägga ned en jävla massa resurser på byråkrater som står med piskan i hand eftersom det är hans fjädrar som kommer plockas i första hand om någon råkar illa ut på ett bygge.

Skyddsutrustning är bra, men varje enskild arbetare borde få välja fritt vilken och vad för slags slags utrustning dom behöver vid det specifika arbetsmomentet dom utför för tillfället. Ansvaret ligger helt och hållet hos arbetaren. Hans ska ha bra betalt och arbetsgivaren ska tillgodose att han har all nödvändig utrustning som han eller hon kräver för att utföra arbetet.

Försäkringsbolagen ska inte heller behöva rycka in om arbetaren vållar en skada på sig själv eller någon annan som kunde ha undvikits genom rätt utrustning eller planering. Då faller ansvaret på arbetaren och denne ska då bekosta själv alla skador som uppkommit. På så vis kanske folk börjar ta hänsyn till det arbete dom gör och är försiktigare på arbetsplatsen.
personligt ansvar funkar inte. stor skillnad på att följa reglerna på vuxen å yngre killar.däremot borde alla gå kurs i säkerhet på bygge..jag har själv gjort det.å viktigaste av allt är att arbetsledaren går samma kurser vilket oftast inte är fallet..glöm inte att pengarna styr. ett tufft skydsombud är guld värt,vi har haft en sån kille .ju mindre firma destomer fuskas det..tex..om min arbetsledare beställer ut en giråkap..aldrig har det hänt att det kommer med dammsugare till.
Senast redigerad av chonard 2022-07-03 kl. 10:21.
Citera
2022-07-03, 17:01
Medlem
Onan-erarens avatar
Skyddsutrustning är ju till för att du inte ska skada dig allvarligt å sen stämma arbetsgivaren.
Citera
2022-07-03, 19:55
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Är en typiskt byggarbetare (ventilation) och är väldigt less på säkerhetstänket kring våra arbetsplatser. Det ska vara hjälmar, varsel, skyddsglasögon, skärskyddade handskar, skyddsskor med stålhätta etc etc...

Jag upplever det som att det blir fler olyckor tack vare alla idioter som tvingar oss alla dessa kläder och regler vi ska förhålla sig till.

Fattar att det finns klantarslen där ute som inte skulle klara sig helskinnade efter en dag ute på en byggarbetsplats utan skyddsutrustning men om man anser att man inte behöver ta på sig en färgglad riddarutrustning så ska man inte behöva bli tvingad bära en.

Kan man på något sätt avskriva sig skyldigheten att bära personlig skyddsutrustning på byggarbetsplatser? Jag är beredd att skriva på ett papper där det klart och tydligt framgår att jag som arbetstagare tar eget ansvar för den skyddsutrustning som jag bär och även alla skador som kan uppstå på mig själv eller andra för att jag ej har haft erforderliga skyddskläder.

Går det?
Nej, det går inte. Det du kan göra är att se till att jobba för en mindre firma och att ni i er tur bara tar jobb för andra mindre firmor. Där brukar man inte bry sig om säkerheten på samma sätt som större företag gör. Jobba för Peab, Skanska och NCC så kommer de att vara på dig att du ska följa deras ordningsregler. Jobbar ni för Berras bygg där 90 procent av de anställda är polacker kommer de däremot bara vara glada om ni inte kräver att skydd som ställning istället för stege etc.
Citera
2022-07-03, 21:07
Medlem
benditists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onan-eraren
Skyddsutrustning är ju till för att du inte ska skada dig allvarligt å sen stämma arbetsgivaren.

Menar du att det är arbetsgivarens fel om du skadar dig på arbetet?
Citera
2022-07-03, 22:14
Medlem
benditists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Nej, det går inte. Det du kan göra är att se till att jobba för en mindre firma och att ni i er tur bara tar jobb för andra mindre firmor. Där brukar man inte bry sig om säkerheten på samma sätt som större företag gör. Jobba för Peab, Skanska och NCC så kommer de att vara på dig att du ska följa deras ordningsregler. Jobbar ni för Berras bygg där 90 procent av de anställda är polacker kommer de däremot bara vara glada om ni inte kräver att skydd som ställning istället för stege etc.

Dom stora aktörerna går i bräschen när det gäller säkerhet eftersom dom har mest att förlora om en olycka är framme. Dom har väl blivit anmälda för så mycket elände genom tiderna så dom vågar inte tulla på de regler som har tagits fram. Om ansvaret hamnar hos deras anställda så skulle det se helt annorlunda ut på byggena, t o m hos Berras bygg. "Polackerna" arbetar under helt andra förhållanden och struntar helt och hållet i reglerna eftersom dom ändå inte omfattas av dessa.
Citera
2022-07-03, 22:28
Medlem
benditists avatar
Citat:
personligt ansvar funkar inte. stor skillnad på att följa reglerna på vuxen å yngre killar.däremot borde alla gå kurs i säkerhet på bygge..jag har själv gjort det.å viktigaste av allt är att arbetsledaren går samma kurser vilket oftast inte är fallet..glöm inte att pengarna styr. ett tufft skydsombud är guld värt,vi har haft en sån kille .ju mindre firma destomer fuskas det..tex..om min arbetsledare beställer ut en giråkap..aldrig har det hänt att det kommer med dammsugare till.

Du idiotförklarar samtliga byggarbetare precis som alla arbetsgivare när du påstår att personligt ansvar fungerar inte, vilket du ifs mycket väl kan ha rätt i.
Håller med om att det handlar om pengar. Företagen är livrädda för att bli anmälda för skador som deras anställda råkar ut för. Det kostar pengar. Plus alla sjuklöner som ska betalas ut för.

Om du råkar trampa på en spik utan skyddskor på en arbetsplats så är det helt och hållet ditt eget fel och det ska då inte belasta varken arbetsgivaren eller försäkringskassan. Håller du med?
Citera
2022-07-03, 22:33
Medlem
fjiskens avatar
Citat:
är snickare.. utrustningen har ju inte kommit till för skojs skull.15 byggare dör väl varje år å mängder blir invalider.känner nog ingen som inte råkat illa ut. storbyggen är stenhårda nu med detta.
Du vet att 13 av de byggarna är icke-svenskar va? Har jobbat en hel del på sk "polack byggen" och de e ena riktiga skitjobb. Röker som borstbindare, jobbar 12h/dagen 6 dagar i veckan och kommer bakfulla till jobbet. Klart som fan det blir olyckor.

Har för övrigt en bekant som höll på att bli en i statistiken, när en rysk kranförare tappade sin last.

Lovar att ifall man skulle genomföra oannonserade besök på såna arbetsplatser hade blivit ett jävla skriveri. Men det gör man ju inte, för då hade det blivit grus i maskineriet.
Citera
2022-07-03, 22:52
Medlem
Citat:
Du idiotförklarar samtliga byggarbetare precis som alla arbetsgivare när du påstår att personligt ansvar fungerar inte, vilket du ifs mycket väl kan ha rätt i.
Håller med om att det handlar om pengar. Företagen är livrädda för att bli anmälda för skador som deras anställda råkar ut för. Det kostar pengar. Plus alla sjuklöner som ska betalas ut för.

Om du råkar trampa på en spik utan skyddskor på en arbetsplats så är det helt och hållet ditt eget fel och det ska då inte belasta varken arbetsgivaren eller försäkringskassan. Håller du med?
kan hålla med lite att de borde stå för sjukvården själva men att överhuvudtaget gå utan skyddsskor på bygge borde va straffbart,,trampå på spik händer mycket sällan däremot klämskador på tår...å då blir du hemma länge eget ansvar funkar dåligt..har varit på många firmor å tusentals jobb på mina 40 år som snickare å sett det fuskas så in i he. tillåmed skydsombud som byter vindskivor liggande på taket uppifrån.
Senast redigerad av chonard 2022-07-03 kl. 22:54.
Citera
2022-07-04, 11:52
Medlem
benditists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjisken
Du vet att 13 av de byggarna är icke-svenskar va? Har jobbat en hel del på sk "polack byggen" och de e ena riktiga skitjobb. Röker som borstbindare, jobbar 12h/dagen 6 dagar i veckan och kommer bakfulla till jobbet. Klart som fan det blir olyckor.

Har för övrigt en bekant som höll på att bli en i statistiken, när en rysk kranförare tappade sin last.

Lovar att ifall man skulle genomföra oannonserade besök på såna arbetsplatser hade blivit ett jävla skriveri. Men det gör man ju inte, för då hade det blivit grus i maskineriet.

Det finns duktiga snickare från Polen men många är tyvärr undermåliga och förstår inte säkerhetstänket, krökar och har sig.
Övertid är ok men inte en längre tid, våra kroppar orkar inte med det. Man ska inte vara påverkad av droger, inte ens antidepressiva eller liknande medicin som påverkar sinnet som t ex starka smärtstillande. Var och varannan människa går runt påverkade av ett eller annat ämne. Sjukt att skadade/rubbade människor ska arbeta, leda och planera byggen.

Alkohol konsumtionen på byggen har minskat avsevärt dom senaste 15-20 åren vilket är ett steg i rätt riktning.
Det är endast alkisarna som håller på med sånt skit och dom borde inte beträda några som helst arbetsplatser innan dom får bukt på sitt missbrukande.
Citera
2022-07-04, 11:58
Medlem
benditists avatar
Citat:
kan hålla med lite att de borde stå för sjukvården själva men att överhuvudtaget gå utan skyddsskor på bygge borde va straffbart,,trampå på spik händer mycket sällan däremot klämskador på tår...å då blir du hemma länge eget ansvar funkar dåligt..har varit på många firmor å tusentals jobb på mina 40 år som snickare å sett det fuskas så in i he. tillåmed skydsombud som byter vindskivor liggande på taket uppifrån.

Kul att höra att någon här håller med mig åtminstone när det gäller ansvarsbiten. Har sett en klämskada för många år sedan. Vill inte gå in på detaljer men vi kan väl säga så här, det var självförvållat.
Citera
2022-07-04, 12:20
Medlem
Citat:
reglerna kommer ju till av en anledning... tillräkligt många byggnadsarbetare råkar illa ut...hade det varit så inom kommun så hade det blivit stora rubriker direkt..
Vissa skyddsåtgärder är enkla och effektiva.
Andra komplicerar oerhört till marginell nytta.
Senast redigerad av Ok-perfekt 2022-07-04 kl. 12:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in