Citat:
skydsutrustning på arbetsplatsen är viktig såklart.har ju jobbat 40 år som snickare å dragit på mig många skador. gemensamt för dom är att jag burit mig dumt åt helt enkelt. en sak vi glömmer nu tycker jag å det är företagens skyddsombud. på byggen brukar det va nån av killarna som tar på sig det. till 99% är de styrda av ledningen pågrund av kostnader som blir när de vill ändra nått. byggnads fack borde ta tag i detta.. inspektioner med föranmälan borde inte få förekomma..skyddsombudet vet vilka regler som gäller. den anställde snickare vet sällan det.
Inspektioner borde inte förekomma alls för det ska ske kontinuerligt av alla som arbetar på bygget istället för att kalla in en tredje part. Föranmälda sådana är ju bara ren idioti, fyller ingen som helst funktion om man är ute efter att sätta dit folk som inte sköter sig.
Det ska alla göra i vilket fall som helst och alla ska vara sin egen skyddsombud och veta vad som gäller och vilka risker som finns.
Det är ett riskfyllt arbete och alla som ställer upp och arbetar på byggen ska få betalt därefter istället för att lägga ned en jävla massa resurser på byråkrater som står med piskan i hand eftersom det är hans fjädrar som kommer plockas i första hand om någon råkar illa ut på ett bygge.
Skyddsutrustning är bra, men varje enskild arbetare borde få välja fritt vilken och vad för slags slags utrustning dom behöver vid det specifika arbetsmomentet dom utför för tillfället. Ansvaret ligger helt och hållet hos arbetaren. Hans ska ha bra betalt och arbetsgivaren ska tillgodose att han har all nödvändig utrustning som han eller hon kräver för att utföra arbetet.
Försäkringsbolagen ska inte heller behöva rycka in om arbetaren vållar en skada på sig själv eller någon annan som kunde ha undvikits genom rätt utrustning eller planering. Då faller ansvaret på arbetaren och denne ska då bekosta själv alla skador som uppkommit. På så vis kanske folk börjar ta hänsyn till det arbete dom gör och är försiktigare på arbetsplatsen.