• 1
  • 2
2022-07-01, 11:54
Medlem
benditists avatar
Är en typiskt byggarbetare (ventilation) och är väldigt less på säkerhetstänket kring våra arbetsplatser. Det ska vara hjälmar, varsel, skyddsglasögon, skärskyddade handskar, skyddsskor med stålhätta etc etc...

Jag upplever det som att det blir fler olyckor tack vare alla idioter som tvingar oss alla dessa kläder och regler vi ska förhålla sig till.

Fattar att det finns klantarslen där ute som inte skulle klara sig helskinnade efter en dag ute på en byggarbetsplats utan skyddsutrustning men om man anser att man inte behöver ta på sig en färgglad riddarutrustning så ska man inte behöva bli tvingad bära en.

Kan man på något sätt avskriva sig skyldigheten att bära personlig skyddsutrustning på byggarbetsplatser? Jag är beredd att skriva på ett papper där det klart och tydligt framgår att jag som arbetstagare tar eget ansvar för den skyddsutrustning som jag bär och även alla skador som kan uppstå på mig själv eller andra för att jag ej har haft erforderliga skyddskläder.

Går det?
Citera
2022-07-01, 11:58
Medlem
Dziwnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benditist
Är en typiskt byggarbetare (ventilation) och är väldigt less på säkerhetstänket kring våra arbetsplatser. Det ska vara hjälmar, varsel, skyddsglasögon, skärskyddade handskar, skyddsskor med stålhätta etc etc...

Jag upplever det som att det blir fler olyckor tack vare alla idioter som tvingar oss alla dessa kläder och regler vi ska förhålla sig till.

Fattar att det finns klantarslen där ute som inte skulle klara sig helskinnade efter en dag ute på en byggarbetsplats utan skyddsutrustning men om man anser att man inte behöver ta på sig en färgglad riddarutrustning så ska man inte behöva bli tvingad bära en.

Kan man på något sätt avskriva sig skyldigheten att bära personlig skyddsutrustning på byggarbetsplatser? Jag är beredd att skriva på ett papper där det klart och tydligt framgår att jag som arbetstagare tar eget ansvar för den skyddsutrustning som jag bär och även alla skador som kan uppstå på mig själv eller andra för att jag ej har haft erforderliga skyddskläder.

Går det?

Nej.

Ta på dig din varselväst och håll käften.
Citera
2022-07-01, 12:06
Medlem
Glöm inte alla säkerhetsregler är skrivna i blod.
Citera
2022-07-01, 12:16
Medlem
bogslayers avatar
Nej, du kan absolut inte avskriva dig något sådant. Även om du intygar stt du accepterar alla typer av skador kan ändå din närmaste chef bli dömd för arbetsmiljöbrott.

Jag förstår att den är jävligt dryg att ha på sig, men vafan det finns ju ett syfte med den. Är det värt att skada sig att riskera allvarliga skador bara för att det är jobbigt. Jag gillar inte bilbälte, men klart som fan jag använder det i alla lägen
Citera
2022-07-01, 13:29
Medlem
Citat:

Ja det kanske du upplever, men har du några som helst belägg för att det skulle vara så?

Citat:

Tänk dock på att endel av skyddsutrustningen är till för att skydda dig från andra också. Det är ju inte så att man har reflexväst på sig för att det annars skulle vara svårt att se sig själv annars.

Citat:

Går det?

Ja, säga upp sig.
Citera
2022-07-01, 13:39
Medlem
är snickare.. utrustningen har ju inte kommit till för skojs skull.15 byggare dör väl varje år å mängder blir invalider.känner nog ingen som inte råkat illa ut. storbyggen är stenhårda nu med detta.
Citera
2022-07-01, 14:14
Medlem
sommarlovs avatar
Jag krockar aldrig med bilen, nu vill jag slippa ha bilbälte.
Samma logik!
Citera
2022-07-01, 14:35
Medlem
benditists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bogslayer
Nej, du kan absolut inte avskriva dig något sådant. Även om du intygar stt du accepterar alla typer av skador kan ändå din närmaste chef bli dömd för arbetsmiljöbrott.

Jag förstår att den är jävligt dryg att ha på sig, men vafan det finns ju ett syfte med den. Är det värt att skada sig att riskera allvarliga skador bara för att det är jobbigt. Jag gillar inte bilbälte, men klart som fan jag använder det i alla lägen

Jag vill diskutera möjligheten att ta sitt eget ansvar på byggen istället för att all ansvar ska ligga hos arbetsgivare/chef, med det sagt betyder det inte att chefen frånsäger allt ansvar. Bygget ska fortfarande vara en trygg och säker arbetsplats. Då tänker jag framförallt på ställningar, åtkomst och så vidare.

Jag tycker det är sjukt att chefen blir åtalad för något någon annan har vållat. Ett dåligt exempel eftersom du drog upp säkerhetsbältet som argument: är det bilskole handledarens fel att du Inte har använt säkerhetsbälte? Är det hans fel att du har varit påverkad?
Citera
2022-07-01, 14:38
Medlem
benditists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag krockar aldrig med bilen, nu vill jag slippa ha bilbälte.
Samma logik!

Om du råkar ut för en olycka och inte har haft bältet på dig, vem faller ansvaret på? Biltillverkaren? Din handledare på bilskolan? Trafikverket?
Citera
2022-07-01, 14:41
Medlem
benditists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
är snickare.. utrustningen har ju inte kommit till för skojs skull.15 byggare dör väl varje år å mängder blir invalider.känner nog ingen som inte råkat illa ut. storbyggen är stenhårda nu med detta.

Ja, jag vet. Det händer mycket skit på byggen. Har ingen koll på hur mycket säkrare det har blivit med alla dessa säkerhetsregler. Mer säkerhet, högre tempo som resulterar i fler olyckor för att folk inte tar sitt ansvar och blir piskade att jobba "effektivare".
Citera
2022-07-01, 14:43
Medlem
benditists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Ja det kanske du upplever, men har du några som helst belägg för att det skulle vara så?

Tänk dock på att endel av skyddsutrustningen är till för att skydda dig från andra också. Det är ju inte så att man har reflexväst på sig för att det annars skulle vara svårt att se sig själv annars.

Ja, säga upp sig.

Det har jag gjort. Sjuka förhållanden på arbetsplatserna numera.
Citera
2022-07-01, 14:45
Medlem
Citat:
Ja, jag vet. Det händer mycket skit på byggen. Har ingen koll på hur mycket säkrare det har blivit med alla dessa säkerhetsregler. Mer säkerhet, högre tempo som resulterar i fler olyckor för att folk inte tar sitt ansvar och blir piskade att jobba "effektivare".
de flesta olyckor är typ fel på ställningar eller avsaknad av fallskydd..sissta storbygget fick faktiskt tillåmed målarna ha både skydsglasögon å hjälm inne i lägenheter de målade..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in