Citat:
Ursprungligen postat av
benditist
Är en typiskt byggarbetare (ventilation) och är väldigt less på säkerhetstänket kring våra arbetsplatser. Det ska vara hjälmar, varsel, skyddsglasögon, skärskyddade handskar, skyddsskor med stålhätta etc etc...
Jag upplever det som att det blir fler olyckor tack vare alla idioter som tvingar oss alla dessa kläder och regler vi ska förhålla sig till.
Ja det kanske du upplever, men har du några som helst belägg för att det skulle vara så?
Citat:
Fattar att det finns klantarslen där ute som inte skulle klara sig helskinnade efter en dag ute på en byggarbetsplats utan skyddsutrustning men om man anser att man inte behöver ta på sig en färgglad riddarutrustning så ska man inte behöva bli tvingad bära en.
Tänk dock på att endel av skyddsutrustningen är till för att skydda dig från andra också. Det är ju
inte så att man har reflexväst på sig för att det annars skulle vara svårt att se sig själv annars.
Citat:
Kan man på något sätt avskriva sig skyldigheten att bära personlig skyddsutrustning på byggarbetsplatser? Jag är beredd att skriva på ett papper där det klart och tydligt framgår att jag som arbetstagare tar eget ansvar för den skyddsutrustning som jag bär och även alla skador som kan uppstå på mig själv eller andra för att jag ej har haft erforderliga skyddskläder.
Går det?
Ja, säga upp sig.