2022-07-01, 15:41
Medlem
reglerna kommer ju till av en anledning... tillräkligt många byggnadsarbetare råkar illa ut...hade det varit så inom kommun så hade det blivit stora rubriker direkt..
Citera
2022-07-01, 18:04
Medlem
benditists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bogslayer
Tur att du aldrig kommer höra till de som stiftar lagarna, eller tar fram föreskrifter.

Det låter snarare som en arbetsgivare som tar sitt ansvar och bryr sig om personalens hälsa. Börja jobba på bengans skitlager där de inte följer några krav från AMV eller liknande om du vill riskera din hälsa

Varför vill du jobba på Bengans skitlager om det är så dåliga förhållanden?
Citera
2022-07-01, 18:11
Medlem
benditists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
reglerna kommer ju till av en anledning... tillräkligt många byggnadsarbetare råkar illa ut...hade det varit så inom kommun så hade det blivit stora rubriker direkt..

Reglerna finns endast för att det är chefen som får ta all skit om någon av arbetarna råkar illa ut.
Citera
2022-07-01, 18:21
Medlem
benditists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
vissa arbetsplatser är det ännu värre. ett ställe fick vi sätta ett idkort på en tavla när vi gick in på bygget..på rasten tog man kortet igen . sen satte man tillbaka kortet när man började igen efter rast...var för att vid en eventuell brand skulle se på tavlan vilka som var i byggnaden.

Hört talas om ID06? Funkar precis likadant. Har inget emot att "stämpla in och ut" från en arbetsplats. Vissa tycker däremot att det är ytterligare ett sätt för överheten att övervaka sina undersåtar. Svårare att smita undan tidigare.
Citera
2022-07-01, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benditist
Hört talas om ID06? Funkar precis likadant. Har inget emot att "stämpla in och ut" från en arbetsplats. Vissa tycker däremot att det är ytterligare ett sätt för överheten att övervaka sina undersåtar. Svårare att smita undan tidigare.
id06 har vi haft länge på byggena. detta var ett specielt kort inom offchorebranshen.
Citera
2022-07-01, 18:56
Medlem
Precis av de beskrivningar i denna tråd lämnade jag chefskap över 200 personer, inte byggbranschen. Jag gick in för att inte få olyckor och dödsfall på mitt samvete. Det var inga överdrivna förväntningar att det skulle vara silkesvantar överallt eller likn, det var helt sunda förväntningar.

Men bland kollekivare jag hade så var det extremt lågt intresse att skydda sig. Fackordföranden ville inte ge okej på att åtgärderna var tillräckliga för han visste att hans folk inte följde dem. Istället skulle ansvaret ligga på mig trots de mest märkliga olyckor pga obefintligt konsekvenstänk.

Truckolycka pga fortkörning med förklaring att de har det stressigt, vi tillsatte en extra resurs och sänkte hastigheten på trucken. Ingen hade sagt något innan. Sen efter några veckor kom en ny olycka med blodutgjutelse. Ingen förbättring alltså.

Jag lämnade eländet, det fanns överlag ingen respekt att skydda sig från olyckor. Som om man hade med förskolebarn att göra. Om det fanns ett sätt som kollektivare att friskriva sig hade nog minst hälften gjort det.
Citera
2022-07-01, 21:10
Medlem
benditists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tashkent
Precis av de beskrivningar i denna tråd lämnade jag chefskap över 200 personer, inte byggbranschen. Jag gick in för att inte få olyckor och dödsfall på mitt samvete. Det var inga överdrivna förväntningar att det skulle vara silkesvantar överallt eller likn, det var helt sunda förväntningar.

Men bland kollekivare jag hade så var det extremt lågt intresse att skydda sig. Fackordföranden ville inte ge okej på att åtgärderna var tillräckliga för han visste att hans folk inte följde dem. Istället skulle ansvaret ligga på mig trots de mest märkliga olyckor pga obefintligt konsekvenstänk.

Truckolycka pga fortkörning med förklaring att de har det stressigt, vi tillsatte en extra resurs och sänkte hastigheten på trucken. Ingen hade sagt något innan. Sen efter några veckor kom en ny olycka med blodutgjutelse. Ingen förbättring alltså.

Jag lämnade eländet, det fanns överlag ingen respekt att skydda sig från olyckor. Som om man hade med förskolebarn att göra. Om det fanns ett sätt som kollektivare att friskriva sig hade nog minst hälften gjort det.

Tack för att du berättar hur det såg ut på din arbetsplats. Tyvärr ser det likadant ut inom samtliga läger, byggsektorn, industrin, vården, handel... Om än samtliga har sina egna prekulära bekymmer.

Det handlar inte om att skydda dom från olyckor, det handlar om att dom beter sig precis som du säger som förskolebarn. Det är inte meningen att fullvuxna människor ska behöva hunsas med och cheferna ska absolut inte behöva belastas ytterligare för att dom inte klarar av att ta sitt ansvar under arbetstiden.
Citera
2022-07-01, 21:16
Medlem
Dziwnes avatar
Citat:
Reglerna finns endast för att det är chefen som får ta all skit om någon av arbetarna råkar illa ut.

Snälla, läs lite historia om hur arbetstagare behandlades av kapitalägare under industrialiseringen. Det är tack och lov numera arbetsgivarens skyldighet att se till att hans anställda inte riskerar liv eller hälsa.

Fuck off med ditt fterblivna nyliberalistiska skitsnack.
Citera
2022-07-01, 22:44
Medlem
benditists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dziwne
Snälla, läs lite historia om hur arbetstagare behandlades av kapitalägare under industrialiseringen. Det är tack och lov numera arbetsgivarens skyldighet att se till att hans anställda inte riskerar liv eller hälsa.

Fuck off med ditt fterblivna nyliberalistiska skitsnack.

Hej Dwizne.
Kan du förklara för mig varför det är bra att ansvaret ligger hos arbetsgivaren och inte arbetstagaren att denne bär skyddsutrustning?

Det är bra (läs:skall) att uppmuntra, informera om och förse den anställda med rätt skyddsutrustning om han/hon vill bära sådant men om olyckan är framme och du inte har lyssnat på chefen så är det ditt eget fel och då ska inte arbetsgivaren klandras.
Citera
2022-07-01, 23:59
Medlem
Dziwnes avatar
Citat:
Hej Dwizne.
Kan du förklara för mig varför det är bra att ansvaret ligger hos arbetsgivaren och inte arbetstagaren att denne bär skyddsutrustning?

Det är bra (läs:skall) att uppmuntra, informera om och förse den anställda med rätt skyddsutrustning om han/hon vill bära sådant men om olyckan är framme och du inte har lyssnat på chefen så är det ditt eget fel och då ska inte arbetsgivaren klandras.

Lilla gubben, det märks att du är ny i arbetslivet. Varför du valt ett rövjobb som vent är spännande, men välkommen i klubben either way.

Iaf, om du springer runt på gården utan varselväst och en lastbil backar över dig så kan jag garantera att du och enbart du torskar på det. Du kommer inte få ut nåt på försäkringen, men din arbetsgivare torskar inte så länge han tillhandahåller utrustningen och kräver att du använder den. Du lär dock bli utslängd innan du blir invalidiserad eftersom du kommer ses som ett problem.
Citera
2022-07-02, 06:01
Medlem
benditists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dziwne
Lilla gubben, det märks att du är ny i arbetslivet. Varför du valt ett rövjobb som vent är spännande, men välkommen i klubben either way.

Iaf, om du springer runt på gården utan varselväst och en lastbil backar över dig så kan jag garantera att du och enbart du torskar på det. Du kommer inte få ut nåt på försäkringen, men din arbetsgivare torskar inte så länge han tillhandahåller utrustningen och kräver att du använder den. Du lär dock bli utslängd innan du blir invalidiserad eftersom du kommer ses som ett problem.

Tack Dwizne!

Klart som fan jag får skylla mig själv om jag ställer i vägen för en lastbil, oavsett med eller utan varsel. Det är själva poängen.
Enligt arbetsmiljölagen är det arbetsgivarens ansvar att arbetet sker säkert och riskfritt. Det ansvaret vill jag skjuta över till arbetstagarna också. Om man väljer att arbete med ett yrke som t ex snickare så bör man även känna till riskerna med yrket och ta sitt ansvar vilket även bör synas i lönekuvertet. Om folk har god kännedom om yrket, känner till riskerna, respekterar varandra, visar hänsyn och arbetar stressfritt så kommer olyckorna minska, inte varselvästen. Folk tar ofta genvägar, stressar, pressar på varandra och är tjurskalliga.

Arbetsgivaren ska ge arbetstagarna så goda förutsättningar som möjligt för att kunna utföra sitt arbete men dom ska inte behöva stå till svars om någonting händer ute på arbetsplatsen. Det är inte skyddsutrustningen som ska ligga i fokus för arbetsmiljön. Det är kännedom om risker, samarbete, planering och respekt för varandra.

Men vad vet jag egentligen...jag är bara en liten gubbe med ett rövjobb.
Citera
2022-07-02, 06:20
Medlem
skydsutrustning på arbetsplatsen är viktig såklart.har ju jobbat 40 år som snickare å dragit på mig många skador. gemensamt för dom är att jag burit mig dumt åt helt enkelt. en sak vi glömmer nu tycker jag å det är företagens skyddsombud. på byggen brukar det va nån av killarna som tar på sig det. till 99% är de styrda av ledningen pågrund av kostnader som blir när de vill ändra nått. byggnads fack borde ta tag i detta.. inspektioner med föranmälan borde inte få förekomma..skyddsombudet vet vilka regler som gäller. den anställde snickare vet sällan det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in