Citat:
Ursprungligen postat av
Dziwne
Lilla gubben, det märks att du är ny i arbetslivet. Varför du valt ett rövjobb som vent är spännande, men välkommen i klubben either way.
Iaf, om du springer runt på gården utan varselväst och en lastbil backar över dig så kan jag garantera att du och enbart du torskar på det. Du kommer inte få ut nåt på försäkringen, men din arbetsgivare torskar inte så länge han tillhandahåller utrustningen och kräver att du använder den. Du lär dock bli utslängd innan du blir invalidiserad eftersom du kommer ses som ett problem.
Tack Dwizne!
Klart som fan jag får skylla mig själv om jag ställer i vägen för en lastbil, oavsett med eller utan varsel. Det är själva poängen.
Enligt arbetsmiljölagen är det arbetsgivarens ansvar att arbetet sker säkert och riskfritt. Det ansvaret vill jag skjuta över till arbetstagarna också. Om man väljer att arbete med ett yrke som t ex snickare så bör man även känna till riskerna med yrket och ta sitt ansvar vilket även bör synas i lönekuvertet. Om folk har god kännedom om yrket, känner till riskerna, respekterar varandra, visar hänsyn och arbetar stressfritt så kommer olyckorna minska, inte varselvästen. Folk tar ofta genvägar, stressar, pressar på varandra och är tjurskalliga.
Arbetsgivaren ska ge arbetstagarna så goda förutsättningar som möjligt för att kunna utföra sitt arbete men dom ska inte behöva stå till svars om någonting händer ute på arbetsplatsen. Det är inte skyddsutrustningen som ska ligga i fokus för arbetsmiljön. Det är kännedom om risker, samarbete, planering och respekt för varandra.
Men vad vet jag egentligen...jag är bara en liten gubbe med ett rövjobb.