2022-08-15, 08:21
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Det effektivaste sättet att återställa klimatbalansen vore att minska Jordens befolkning drastiskt, kanske ner till två miljarder.

Det finns dock tre åtgärder man som enskild kan vidta som har en effekt:

1. Sluta skaffa barn
2. Sluta köra bil
3. Sluta flyga

Allt annat är bara hyckleri.

Vilken önskedröm om alla Miljöpartister slutade skaffa barn 😂

4. Sluta ha husdjur. ( Hund, katt, hästar mm )
5. Flytta till liten lgh
6. Sluta köpa kläder
Citera
2022-08-17, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zerxez
Visst men du ska naturligtvis få lov att fortplanta dig hur mycket du vill?

Jag har tre barn med bra utbildning bra arbete de bidrar till samhället precis som jag gör.
Så varför ifrågasätta min rätt att fortplanta mig.
Sverige är glesbefolkat. Då ser jag hellre svenska barn födas än att vi ökar befolkningen med destruktiv invandring.
Citera
2022-08-19, 20:08
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellestrandh
Jag har tre barn med bra utbildning bra arbete de bidrar till samhället precis som jag gör.
Så varför ifrågasätta min rätt att fortplanta mig.
Sverige är glesbefolkat. Då ser jag hellre svenska barn födas än att vi ökar befolkningen med destruktiv invandring.

Bidrar till erat eget välstånd snarare, till miljön lär ni inte bidra med särskilt mycket gott. Svenskar är miljöbovar i en global jämförelse
Citera
2022-08-20, 10:17
Medlem
pantywankers avatar
Ingenting. Jag tror inte på klimathysterin.
Däremot är jag väldigt miljömedveten.
Jag vill inte förorena naturen med kemikalier.
Att vi knappt kan äta insjöfisk i Sverige idag är förskräckligt.
Citera
2022-08-20, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zerxez
Bidrar till erat eget välstånd snarare, till miljön lär ni inte bidra med särskilt mycket gott. Svenskar är miljöbovar i en global jämförelse

Eftersom vi är ett litet land med i förhållande liten befolkning så släpper vi inte ut särskilt mycket i förhållande mot vad vi tillför världen och oss själva i fråga om välstånd och inovationer.

Vi människor måste reduceras till 3-4 miljarder och försöka hålla oss till det
Citera
2022-08-20, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellestrandh
Eftersom vi är ett litet land med i förhållande liten befolkning så släpper vi inte ut särskilt mycket i förhållande mot vad vi tillför världen och oss själva i fråga om välstånd och inovationer.

Vi människor måste reduceras till 3-4 miljarder och försöka hålla oss till det

This. Såg nyheter om Madagascar att barn svälter ihjäl pga klimatet, men så visar det sig att varje familj där har typ 16 ungar (jag överdriver inte - en familj hade två fruar och sexton ungar). Hade de svält om de bara hade en unge per fruga?
Citera
2022-08-20, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerrasFunderingar
This. Såg nyheter om Madagascar att barn svälter ihjäl pga klimatet, men så visar det sig att varje familj där har typ 16 ungar (jag överdriver inte - en familj hade två fruar och sexton ungar). Hade de svält om de bara hade en unge per fruga?

Så är det allt skylls på climate change.

Det har blivit 1 grad varmare på 100 år. Vilket inte är nåt problem.

Resten är påhitt att det är klimatets fel.

Nej det är människan miljöförstöring som är problemet. Förbränning av fossilt bränsle är inte problemet.

Miljögifter, monokulturer, skövling utfiskning osv.
Citera
2022-08-20, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerrasFunderingar
3,85 barn per kvinna har de i genomsnitt. För mycket, men inte fullt så dramatiskt som du ger sken av. Födelsetalen sjunker också, år 2000 var de 5,4.
https://en.wikipedia.org/wiki/Demogr...tal_statistics
Citera
2022-08-20, 12:39
Medlem
Tintinikongos avatar
Inte ett skit. Lever som vanligt.
Citera
2022-08-20, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandeion
Så är det allt skylls på climate change.

Det har blivit 1 grad varmare på 100 år. Vilket inte är nåt problem.

Resten är påhitt att det är klimatets fel.

Nej det är människan miljöförstöring som är problemet. Förbränning av fossilt bränsle är inte problemet.

Miljögifter, monokulturer, skövling utfiskning osv.

Jag håller med dig till 100%.
Citera
2022-08-25, 11:40
Medlem
Stark-Senaps avatar
Jag gör absolut inget. INGET!

Det är för sent. Hade vi dragit i nödbromsen när Silent Spring kom 62 hade det kanske funnits en liten chans att rädda civilisationen. Men nu? Tough luck!

Jag tycker därför Greta och Jimmy är precis lika blåsta när det kommer till klimat t.ex. Den första tror det fortfarande finns en chans. Visst. Jag förstår hon är bitter. Kan inte vara kul att inse ens mamma satte en till en värld mamman innerst inne visste var körd. Men förverkligandet av den egna kvinnligheten gick före. Och Jimmy är övertygad om att det ingen klimatkris finns. ”Ibland är det varmt. Ibland är det kallt” är redan ett bevingat svar. Och då talar vi bara om klimatförändringar. Människan har förutom den helgarderat på flera fronter för att försäkra sig om vår undergång. Smart!
Men jorden kommer naturligtvis inte gå under. Här har skett värre saker än detta. Vår extremt korta tid vi funnits kommer att efterlämna ett tunt tunt skikt i sedimenten. Det är allt. Och vi kommer inte vara saknade. Med lite tur kommer istället en intelligent varelse utvecklas i framtiden.

Då jag bara är 50+ kommer jag tyvärr hinna uppleva då det börjar gå riktigt åt helvete. Då den globala samhällskollapsen sker. När flyktingströmmar räknas i miljarder med människor. När krig kommer utkämpas för något så basis som dricksvatten. Det sker redan men kommer ske på en helt annan nivå. Världskrigens fasor kommer inom inte allt för många decennier framstå som en lätt bris. Osv. Så min strategi är att dricka så otroligt många öl det någonsin går. Så länge det går. Sedan hoppas jag att de som sitter på alla kärnvapen skonar oss från allt för stora plågor och helt enkelt gör processen kort. För detta ändamål har jag alltid rejält med syra standby i frysen. Jag skall sitta på min balkong och trippa och se på svampmoln.

Happy ending allihopa!
Citera
2022-08-26, 13:06
Medlem
Jag har solceller på taket, ganska gött att ha nu när elpriserna är så höga. Blir värre till vintern. Men nu har jag fått två SMS från min elleverantör, "Hej. Din senaste faktura är på 40 kr eller mindre därför förs beloppet över till nästa faktura och du har inget att betala denna månad." ett sådant SMS i juli och ett i augusti.

Dessutom hjälper jag andra människor att skaffa solceller med mikrolån. Felipe i Honduras, och två personer i Mexiko och några i Madagaskar, plus att jag hjälper Ruth i Filipinerna att börja odla alger.

Jag flyger ibland, men då klimatkompenserar jag. Dessutom klimatkompenserar jag hela årets utsläpp en gång om året.

Jag köper ganska mycket ekologisk mat och äter mycket kyckling, men jag äter fläsk och nötkött ibland. Jag vill inte bli vegan, det är en uppoffring jag inte är beredd att göra.

Jag har en välgörenhetsbudget på tusen kronor och då går en tredjedel till klimatprojekt som jag stödjer, det kan vara att odla alger eller att ta bort flourerande kolväten HFC från marknaden, så att de inte kommer ut i atmosfären. Jag stödjer också flickors rätt att lära sig läsa, skriva och räkna och kvinnors rätt till p-medel, vilka har visat sig vara två viktiga delar i att lösa klimatproblemet. Jag läser också på om klimatet för att vara adekvat.

Paul Hawken pratar om klimatlösningar här:

https://www.youtube.com/watch?v=u7K5M-jaHk8

Efter tio minuter kommer ett pajdiagram som du kanske vill se.

https://www.ted.com/talks/chad_frisc...global_warming

Efter 15:30 i TED-klippet kommer kostnaderna och hur mycket man sparar.

Sammanfattningsvis alltså: Att göra allt kostar 29 biljoner dollar över 30 år, och sparar 74 biljoner dollar över 30 år. Per år kostar det alltså under 1 biljon, jämfört med globala BNP på över 80 biljoner per år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in