Citat:
Ursprungligen postat av
Motstroms
Denna fråga är främst riktad till er som håller med forskarna och media m.m. om att klimatet är påväg åt helvete. Är man "klimatförnekare" så är man nog inte beredd att göra några uppoffringar av uppenbara skäl. Något som stör mig är dock att de som predikar om klimatet ofta inte föregår med gott exempel och gör några uppoffringar själva.
Gäller väl alla som driver frågan, utom möjligen Greta. Man kan inte förändra världen om man inte kan få andra att offra sig är devisen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Motstroms
Jag vet till exempel att skådespelaren Leonardo Dicaprio flög runt i sin privatjet och predikade om klimatförändringarna. Men vilka uppoffringar är ni beredda att göra? Kanske ta bussen istället för bilen till och från jobbet? Eller bli mer medveten om hur mycket mat ni slänger? Eller kanske skänka till second hand istället för att slänga fullt fungerande grejer på tippen?
Men se till hela världen. Det spelar ingen roll vad vi gör i Sverige, om du inte kan förändra reste av världen. Sveriges befolkning är en promille av världen. Dina så kallade uppoffringar är inte värda någonting. Mer en religion, tro.
Sen slänger jag väldigt lite mat, men det beror på att jag är rätt så ekonomisk.
Meningen med återvinningen är att man ska slänga fullt fungerande saker så de kan omvandlas till nya produkter. Det är en del av den cirkulära ekonomin. Om vi inte köpte nya saker skulle ekonomin minska och vi skulle bli fattigare.
Sen är jag inte helt skeptisk till koldioxidens påverkan. Men jag är fullständig övertygad om att det inte kommer att bli som klimatneurotikerna, som inte ens verkar ta till sig IPCC utan letar reda på den värsta skräckrapport de kan hitta. Något suspekt påstående eller något ovanligt väderfenomen och frossar i det. Lite som folk som går på skräckfilmer bara för att bli rädda.