2022-08-12, 17:14
Medlem
Mozilla55s avatar
Inga uppoffringar alls. Jag har ett liv och det tänker jag inte ägna en millimeter åt att bry mig om "klimatet". Jag har aircon. Klimatet är inte min uppgift och det kan heller aldrig bli så.
Citera
2022-08-12, 17:16
Medlem
Masingas avatar
Not a damn thing!
Citera
2022-08-12, 17:20
Medlem
f30malmos avatar
Jag gjorde tvärtom. Bytte från el från förnybara källor till el från gud vet var.

Just nu är jag inte beredd att göra något mer än det jag redan gör, pantar, sopsorterar när jag orkar.
Citera
2022-08-12, 17:35
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
Denna fråga är främst riktad till er som håller med forskarna och media m.m. om att klimatet är påväg åt helvete. Är man "klimatförnekare" så är man nog inte beredd att göra några uppoffringar av uppenbara skäl. Något som stör mig är dock att de som predikar om klimatet ofta inte föregår med gott exempel och gör några uppoffringar själva.
Gäller väl alla som driver frågan, utom möjligen Greta. Man kan inte förändra världen om man inte kan få andra att offra sig är devisen.

Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
Jag vet till exempel att skådespelaren Leonardo Dicaprio flög runt i sin privatjet och predikade om klimatförändringarna. Men vilka uppoffringar är ni beredda att göra? Kanske ta bussen istället för bilen till och från jobbet? Eller bli mer medveten om hur mycket mat ni slänger? Eller kanske skänka till second hand istället för att slänga fullt fungerande grejer på tippen?
Men se till hela världen. Det spelar ingen roll vad vi gör i Sverige, om du inte kan förändra reste av världen. Sveriges befolkning är en promille av världen. Dina så kallade uppoffringar är inte värda någonting. Mer en religion, tro.
Sen slänger jag väldigt lite mat, men det beror på att jag är rätt så ekonomisk.
Meningen med återvinningen är att man ska slänga fullt fungerande saker så de kan omvandlas till nya produkter. Det är en del av den cirkulära ekonomin. Om vi inte köpte nya saker skulle ekonomin minska och vi skulle bli fattigare.

Sen är jag inte helt skeptisk till koldioxidens påverkan. Men jag är fullständig övertygad om att det inte kommer att bli som klimatneurotikerna, som inte ens verkar ta till sig IPCC utan letar reda på den värsta skräckrapport de kan hitta. Något suspekt påstående eller något ovanligt väderfenomen och frossar i det. Lite som folk som går på skräckfilmer bara för att bli rädda.
Senast redigerad av EnCarte 2022-08-12 kl. 17:41.
Citera
2022-08-14, 06:43
Medlem
Fangfaces avatar
Inga alls. Lägger mitt fokus på min närmiljö istället, där jag faktiskt KAN påverka.
Citera
2022-08-14, 10:22
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellestrandh
Vi kan inte göra något åt klimatet. Det styr sköter sig självt. Men det är listigt att påstå att vi måste offra något för klimatet.

Om det är något vi kan göra så är det att minska befolkningen i Afrika och Asien. Underutvecklade länder med överbefolkning. Låt dem vara i fred. Låt dem gå under. De överlever och undviker svält och död eftersom västvärlden pumpar in miljarder efter miljarder. Det blir en ond rundgång. Fler överlever då skaffar de barn som överlever de barnen skaffar barn osv osv.

Det är det största hotet mot mänskligheten förutom kärnvapenkrig.

Visst men du ska naturligtvis få lov att fortplanta dig hur mycket du vill?
Citera
2022-08-14, 10:31
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Trodde jag redan gjorde tillräckligt med att beställa plastpåsar från utlandet så inte Ica påsarna hamnar I havet ??!
Vad mer kan jag göra.

Annars är de väl inga uppoffringar. Sund förnuft och rösta på partier som vill bygga ut kärnkraft 👍🙏

Problemet är att vattnet för att kyla ner reaktorerna blivit så varmt sommartid i Europa att det inte går att driva dem längre
Citera
2022-08-14, 10:45
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerxez
Problemet är att vattnet för att kyla ner reaktorerna blivit så varmt sommartid i Europa att det inte går att driva dem längre

Kärnkraft i nuvarande form är såklart inte perfekt, därför man måste forska, utveckla, bygga nytt. Men detta problem är generellt under värmeböljor.
Tittar vi i sverige är det inget jätteproblem. Jag ser du skriver ".. sommartid i Europa.." men det finns andra typer av reaktorer man kan byggas, som byggs. Samt bygger vi ut här, kan vi stötta o sälja el ner i tyskland osv.
De stora problemen sker på vintern när det är väldigt kallt och luften står still längre perioder.
Citera
2022-08-14, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Inte en chans att du pratar om planterade monoskogar. Varför ljuger du? Du är lika bedrövlig på att gissa som du är komplett okunnig om hur skogar fungerar.
Nej, det är du som är en stadsbo. Planterad skog håller massor av arter, den är inte livlös på något sätt.

Håll dig till betongen där du hör hemma, du verkar helt okunnig om natur.
Citera
2022-08-14, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Det kan du hitta på många platser. I Sverige är det vanligen tall som planterats med exakta avstånd mellan planterna och det finns inget annat som växer där.

Jag vandrar i sådan skog dagligen, finns massor med svamp, blåbär, lingon och vilt av alla slag.

Citat:
Västergötland som jag varit i mycket har dessa i stort sett döda "skogar" på många platser.

Jag bor i västergötland. Du hittar på.

Citat:
Det finns inte ett djur där, inte en fågel och det biologiska värdet är nära nog noll.
Som sagt, massor med liv i planterad tallskog. Jag ser det varje dag. Eftersom du bor i stan så hittar du bara på. Fantasier är vad det är.

Citat:
Det enda syftet med plantagen är att maximera virket, men det är en dålig idé eftersom monoskogar är mycket mer känsliga för sjukdomar, stormar och skadeinsekter. Man planterar tallarna (det kan även vara andra träd som gran) med exakta avstånd så det blir enkelt att avverka, men det medför att det inte blir något annat än en trädplantage och inte alls någon levande skog.

Du har noll koll på skogsbruk ser jag. Jag har själv planterat skog och det är uppenbart att du inte har koll.
Citera
2022-08-14, 11:21
Jag är beredd att bränna plastpåsar tills ni lyssnat till Bjorn Lomborg. Det största hotet vi står inför är EUs Gröna Khmerer som saknar förståelse om kostnadseffektivitet.
Citera
2022-08-14, 13:12
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Äter inte kött, slutat flyga, har ingen personbil och åker inte längre runt med husbilen, köper begagnade kläder i möjligaste mån, jobbar på att avstå från mejerivaror, jobbar på att minska konsumtionen rejält och undvika emballage och förpackningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in