• 2
  • 3
2022-07-03, 12:03
Medlem
USA, Kina, Ryssland, Nord korea och Iran är vällan dom som har mest med "red hats"/ hackers som jobbar för regeringar. Behövs inga "underground" skolar för att lära sig hacka. THM, HTB och Portswigger academy är bra platser att börja läsa på samt sidor som Hacker One, BF och diverse bloggar. Sen att ta ett certifikat ex OSCP, Web-PEN 400 etc.
Citera
2022-07-03, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iFun
Så jag svarar: Colombia & Brasilien & Sverige på HACKING

Brasilien och Sverige har du inte helt fel om dom kan med tur vara i top 10 (åtminstone Brasilen), men däremot Colombia är nog en av dom lägst rankande länderna av alla.
Citera
2022-07-03, 12:34
Medlem
Fruxo9987s avatar
Vi kan ju säga direkt att det har ingenting med LÄNDER att göra. Tror man det är är man hjärntvättad av mainstream media där man alltid målar upp utvalda länder som hot, med fake news och ibland nyheter baserade på verkliga saker, som dock i sig är manipulerade för att styra allmän åsikt.
Citera
2022-07-05, 20:43
Medlem
swimp78s avatar
Jag tänker mig att svaga och kurrupta stater borde ge störe möjligheter att öva sig i att begå it-brottslighet utan att åka fast för det.
Citera
2022-10-09, 00:10
Medlem
HanMedMjukisbyxors avatar
USA, Kina, Nordkorea och Ryssland.
Citera
2022-10-09, 00:35
Medlem
Telepatisks avatar
Rätt udda att Nordkorea verkar ha så många och bra hackare/scammers? Alla måste ju vara hyfsade på engelska? Verkar inte finnas så mycket av internet där heller och inte så vanligt med datorer.
Citera
2022-10-09, 07:46
Medlem
zixls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telepatisk
Rätt udda att Nordkorea verkar ha så många och bra hackare/scammers? Alla måste ju vara hyfsade på engelska? Verkar inte finnas så mycket av internet där heller och inte så vanligt med datorer.
Fast i princip räcker det ju med att de bra hackarna har tillgång till internet och datorer, så det gäller inte hela befolkningen.
Citera
2023-09-14, 14:17
Medlem
Flaskpostenss avatar
USA på plats 1. Efter det Ryssland, sedan Asien. Indien har blivit riktigt vassa också.

Men glöm inte att vi i Norden länge ansågs som de bästa i världen. Finland skapade ju t ex första Linux systemet. Svergie/finland en av de första trojanerna (net-bus) för er gamla som minns det.

Svergie har även länge varit stora inom teknologi, internet, innovation osv. Som tur är så är vi mer på den "goda sidan" jämfört med länder som Ryssland och Kina.

Sen förr hade vi olika olika ställen där många duktiga samlades och skapade t ex BiFrost, Posion Ivy och massa mer.
Citera
2023-09-15, 18:38
Bannlyst
Vietnam är ett av de länder som huserar en av de största och mest framstående hackergrupperna, med Kina och Ryssland som närmaste konkurrenter.

När jag interagerar med vietnamesiska personer, är det nästan alltid frågan om jag kommer från Ryssland som får mig att misstänka att detta är det land där de flesta skadliga hackare tros ha sina ursprung. Det är viktigt att komma ihåg att i vissa länder är det enligt definitionen lagligt att hacka för att sälja konton. Till exempel är det tillåtet i Vietnam så länge dessa hackade konton inte är kopplade till ett företag eller kontor i landet, som till exempel Facebook.

Sverige hamnar troligen någonstans bland de tio högst rankade länderna, åtminstone sett från botten. I länder som Ryssland och Kina används öppen källkod i stor utsträckning, vilket inte är lika vanligt i Sverige. Här domineras majoriteten av användningen av produkter från Microsoft och liknande, vilket i sig påverkar vår ranking. För att bli bäst måste man utforska och anpassa sig självständigt och även vara öppen för samarbete. Att köpa in tjänster från andra för att lösa problem gör en person inte skicklig, tvärtom, skulle jag våga påstå.
Senast redigerad av namesuw 2023-09-15 kl. 18:50.
Citera
2024-04-15, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeverKnow420
Glömde Iran och Israel.

Iranska hackare slog ju ut Israels radar system i förrgår, det får väl finnas med på listan också.

Haha!

Lite tveksamt om det där verkligen hände. De säger sig ha skickat ut hotfulla textmeddelanden till 500.000 israeler. Om det var så tycker jag att man borde hört talas om det från israelisk sida...
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in