• 1
  • 2
2022-06-29, 16:20
Bannlyst
Hej

Vem av dessa två herrar föredrar ni? Båda två har 4 oktaver i sitt röstomfång. För mig så känns det som att Bruce kan ta högre toner i bröstklang än vad Halford kan men att Halford har mer kontroll över sitt högre huvudklangsregister.
Citera
2022-06-29, 16:25
Medlem
Kedoxs avatar
Bruce. Tycker han fångar upp Heavy metal med sitt djup i rösten och är allmänt en bättre sångare.
Halford imponerar på höga partier och är i sitt esse i t.ex Painkiller. JP ska ha cred för att de var först men RH är inte ens nära BD röstmässigt.
Citera
2022-06-29, 16:29
Medlem
Vem0ths avatar
Rob hade en väldigt kortlivad "peak" ca 76-80 där han utan tvekan kunde träffa noter ingen annan människa kunde. Dock redan vid 86 så började man höra hur hans röst rejält blev sämre, han pressade sin röst tok för hårt.

Men Bruce har en betydligt bättre tränad röst och tagit mycket bättre hand om den. Bättre djup och andningsteknik som överlever alla 7+ minuters långa låtar.

Älskar Rob som individ, störtskön i intervjuer men Bruce är en bättre vokalist.
Citera
2022-06-29, 16:39
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrmisantrop32
Hej

Vem av dessa två herrar föredrar ni? Båda två har 4 oktaver i sitt röstomfång. För mig så känns det som att Bruce kan ta högre toner i bröstklang än vad Halford kan men att Halford har mer kontroll över sitt högre huvudklangsregister.
Varför välja bort någon av dessa?
Citera
2022-06-29, 17:35
Medlem
Belters avatar
Jag har för mig att Halford är en skolad operasångare kan vara därför han hade så högt register. Han har dock aldrig fallit mig i smaken. Inte skit bandet Judas han är eller var med i.
Då är Bruce bättre men, det hela är ju subjektivt.
Citera
2022-06-29, 17:42
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrmisantrop32
Hej

Nu vet jag inte exakt vad "bröstklang" är men som lekman skulle jag påstå att Rob Halford har bra mkt större röstomfång än Bruce Dickinson. Båda är visserligen bra.
Citera
2022-06-29, 17:43
Medlem
Forever Winters avatar
Föredrar Rob trots att Bruce rent tekniskt besitter en bättre sångröst.
Rob är helt unik i sitt uttryck och persona. Helt enkelt mer spännande än Bruce som i längden blir ganska tråkig. Beror delvis på att JP har en mycket bredare och intressantare repertoar.
Citera
2022-06-29, 18:03
Medlem
Smaken är ju som baken men förstår man inte guds storhet som sångare jämfört med de som knappt platsar på topp tjugo rent tekniskt så vete fan var man fått sina referenser från.
Citera
2022-06-29, 18:23
Medlem
AfroCondomFactorys avatar
Bruce röst är mer livlig än Robs, vilket hörs live. Jämför tex Unleashed in the east med Live after death och hör vem som åtminstone är mest inlevelsefull, piggast och vitalast. Jag älskar bägge dock.
Citera
2022-06-29, 18:33
Medlem
Rob Halford är ju mer intressant, han låter oslipad på något sätt så att det inte känns pretto.

Men självklart har båda två fantastiska röster. Sen är det svårt att vara objektiv utan att blanda in musiken i fråga. Judas tre första album är helt enkelt på en annan nivå, klart bättre än något som Maiden skapat.

Innan "Stained Class" som tog bandet i en ny riktning hade de ett så intrikat och avigt sound, och där passade Rob som handen i handsken verkligen. Ja, man föredrar det som är mer unikt helt enkelt.
Citera
2022-06-29, 19:28
Medlem
lemmy124s avatar
Robban *klapp klapp klapp*. Lyssna på Unleashed in the East. Solklart högre nivå än Popfrisyrs-Bruce. Paul Di'Anno sjöng förövrigt bättre än Dickinson. Men Bruce är solklart en karismatisk frontman och Maiden hade troligtvis havererat runt '85 om det inte var för honom. Oavsett Halford är bäst!
Citera
2022-07-03, 05:16
Medlem
hazard simpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemmy124
Robban *klapp klapp klapp*. Lyssna på Unleashed in the East. Solklart högre nivå än Popfrisyrs-Bruce. Paul Di'Anno sjöng förövrigt bättre än Dickinson. Men Bruce är solklart en karismatisk frontman och Maiden hade troligtvis havererat runt '85 om det inte var för honom. Oavsett Halford är bäst!
Exakt så är det👍
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in