Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-06-28, 15:12
  #1
Medlem
Hej nuförtiden verkar ju folk forska i allt från leksaker till gamla mynt!

Så jag undrar om det finns folk som forskar i spel främst specifikt dataspel (inte så mycket tv-spel)

Om det finns skulle jag kunna vara till någon nytta för dessa tror det är få personer som spelat så mycket dataspel i livet som jag, skulle säga i genomsnitt 5 timmar per dag i 40 år!

Vad tror ni?
Citera
2022-06-28, 15:18
  #2
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
Hej nuförtiden verkar ju folk forska i allt från leksaker till gamla mynt!

Så jag undrar om det finns folk som forskar i spel främst specifikt dataspel (inte så mycket tv-spel)

Om det finns skulle jag kunna vara till någon nytta för dessa tror det är få personer som spelat så mycket dataspel i livet som jag, skulle säga i genomsnitt 5 timmar per dag i 40 år!

Vad tror ni?
Du kan titulera dig själv som spelforskare. Titeln forskare är inte skyddad. Den är i sin vidaste innebörd knuten till en forskningsaktivitet som någon utövar oberoende av formell kompetens eller anställningsform.
Citera
2022-06-28, 15:21
  #3
Medlem
SameOldStorys avatar
Får jag gissa hade jag gissat att Embracer Group bör ha någon sån i företaget.
Citera
2022-06-28, 15:34
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Du kan titulera dig själv som spelforskare. Titeln forskare är inte skyddad. Den är i sin vidaste innebörd knuten till en forskningsaktivitet som någon utövar oberoende av formell kompetens eller anställningsform.

Fast vill ju tjäna lite pengar?
Citera
2022-06-28, 15:51
  #5
Medlem
Milton.Millss avatar
På vilket sätt menar du att du som spelare skulle bidra till forskningen om dataspelens historia? Om jag kört bil 5 timmar om dagen i 40 år, bidrar jag då till forskningen om bilens historia?

Än mer naivt är att tro att du kommer tjäna pengar på rasket, vill du göra det så får du vända dig till annan forskning som bland annat testar nya tobaksprodukter eller mäter kroppsfunktioner i diverse tillstånd.
__________________
Senast redigerad av Milton.Mills 2022-06-28 kl. 15:59.
Citera
2022-06-28, 16:41
  #6
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Hade det inte varit bättre att lära sig programmera, sedan använda spelerfarenheten till att bygga egna spel?
Citera
2022-06-28, 16:45
  #7
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Vad får dig att tro att det skulle finnas några pengar att tala om inom "forskning i dataspelens historia"?
Tyvärr, du får nog se dina investerade 73000 timmar som tämligen bortkastade vad det gäller möjlig inkomstkälla.

https://ibb.co/xCyDsFd
Citera
2022-06-28, 16:46
  #8
Medlem
Rent praktiskt kanske du kan leta jobb som """forskare""" åt diverse Youtube kanaler. Såvitt jag vet så har dom hela team som gör saker åt dom, inklusive research. Lär ju inte bli enkelt, och att ha spelat i 70.000 timmar spelar nog ingen roll.
Citera
2022-06-28, 17:18
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton.Mills
På vilket sätt menar du att du som spelare skulle bidra till forskningen om dataspelens historia? Om jag kört bil 5 timmar om dagen i 40 år, bidrar jag då till forskningen om bilens historia?

Än mer naivt är att tro att du kommer tjäna pengar på rasket, vill du göra det så får du vända dig till annan forskning som bland annat testar nya tobaksprodukter eller mäter kroppsfunktioner i diverse tillstånd.
Men tex. Inte samma sak alla spel är ju olika menas köra bil är typ samma hela tiden sedan finns det ju massor med folk som kört bil hela sitt liv inte lika många som spelat 5 timmar om dan i 40 år.
Citera
2022-06-28, 17:20
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Hade det inte varit bättre att lära sig programmera, sedan använda spelerfarenheten till att bygga egna spel?
Hade det säkert varit om jag börjat med det tidigare men lite sent för mig att börja lära mig programmering nu.
Citera
2022-06-28, 17:22
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Vad får dig att tro att det skulle finnas några pengar att tala om inom "forskning i dataspelens historia"?
Tyvärr, du får nog se dina investerade 73000 timmar som tämligen bortkastade vad det gäller möjlig inkomstkälla.

https://ibb.co/xCyDsFd
Ok.
Citera
2022-06-28, 17:37
  #12
Medlem
D45Ks avatar
Då kan du få dina första utmaningar som historiker:

Vilka producenter av spel under 90-talet bör kunna ses som markbrytande och innovativa för utvecklingen av speltitlar under den första halvan av 2000?

Vilken påverkan skulle du säga att Amerikansk och/elller Japansk företagskultur har på slutprodukt och utveckling av titlar under början av 2000 fram till idag?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback