Resultat: Tror du Pernilla fortsätter som allsångsledare också 2027?
Ja
38,46%
5 röster
Nej
61,54%
8 röster
2020-07-30, 18:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Kanske folk har gnällt på dem eftersom de utökar med artister i sista minuten.

Lite märkligt så här i sista sekund. Säkert som du säger, p.g.a. klagomål.
Citera
2020-07-31, 16:02
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Beach boy
Jag tycker Sanna framstår som ganska falsk dessutom har hon, som stora delar av tittarna, dålig musiksmak. Kan inte någon ta och totalförbjuda opportunisten och dagispoeten Tomas Ledin.

Det är väl inte nödvändigtvis hon som väljer låtarna till "häftet", kanske snarare producenten och en redaktion? Det är dock värt att notera att hon när hon själv var gästartist i programmet 2001 valde en Evert Taubelåt som allsång, Pepita dansar. Även andra artister som t.ex. Håkan Hellström och Rikard Wolff valde gärna Taubelåtar och andra "litterära" visor som allsånger, med uttrycklig hänvisning till hur mycket dessa sånger betytt för dem.

Desto mer anmärkningsvärt är det då förstås hur Evert Taube numera är praktiskt taget utstruken ur repertoaren, med undantag för Calle Schewens vals, Sjösala vals och Änglamark. Även i fråga om andra svenska visor väljer man numera, när de överhuvudtaget förekommer, med förkärlek sådana som har en lite "barnslig"/naivistisk prägel i språk och attityd: sånt som Barfotavisan, Teddybjörnen Fredriksson, I natt jag drömde, Mitt sommarlov samt ett antal Ted Gärdestad-, Gullan Bornemark- och Astrid Lindgren-melodier.

Jag tror väl inte att det beror på att andra visor anses för svåra för publiken – litterärt högklassiga dikter och verser av t.ex. Bellman, Karlfeldt, Ferlin, Fröding, Birger Sjöberg, Dan Andersson, Evert Taube, Bo Setterlind m.fl. har ju varit genuint folkkära allsånger och även stundom genererat stora svensktoppshits ända in i våra dagar, och läser man t.ex. YouTube-kommentarer förefaller det fortfarande finnas en stor folklig uppskattning av detta slags repertoar. Och även när svensk viskonst sedermera har influerats av jazz och andra mer rytmiska musikstilar – som hos just Taube, eller Povel Ramel och Ulf Peder Olrog – så har man samtidigt bevarat det fokus på den jämförelsevis komplexa texten som varit ett väsentligt element i svensk musik ända sedan den första psalmboken, och som även via skillingtrycken säkert bidragit till att tidigt ge svenskarna en unikt hög läskunnighet. Svenskar har uppenbarligen i århundraden klarat av avancerade, i sig litterärt läsbara texter till sångbara melodier, så det rör sig nog inte om det.

I stället handlar det väl om att man nu vill definiera ut ett slags icke-önskat modus, den vuxna och kanske framför allt den "manliga" blick på tillvaron som framför allt Taube ibland anklagats för. I åtskilliga av hans texter finns ju en besvärande attityd av självförtroende, galanteri och äventyr som inte är välkommen i en "kritisk" kultur som syftar till att ifrågasätta traditioner och "roller" och till att ge pojkar skuldkänslor för sina förfäder. Men det handlar ju också om att man – av ett eller annat skäl – vill röja undan ett kulturellt litterärt och musikaliskt arv i bredare mening, ett arv som skapats, traderats och uppskattats av både män och kvinnor.

När man nu alltså i stort sett kastat ut denna nationella "litterära" musikrepertoar till förmån för en smal allsångskatalog av ESC-/melodifestivals-/poplåtar, som musikaliskt är skapade för att vara "gränslöst" internationella, samt med dagispop och barnvisor, så ersätter man ju dessa vuxna erfarenheter med barnets och den livslånga tonåringens mycket trängre och räddare värld. I stället för låt oss säga allsångsrader som dessa:

Se hur hela Uppland står i lågor,
kvällssol brinner bortom Solna skog!
Grön som ärg mot violetta vågor,
Brunnsviksvassen står där gäddan slog.

får vi sandaler av plast och så ska det va, du och jag, dag efter dag. Det här avser inte alls att racka ned på dagispop- och schlagertexter, för de har ju aldrig syftat till att fungera som allsånger utan en rytm och ett komp. Däremot kan man förstås starkt ifrågasätta den public service-organisation som tycker att detta ensamt är ett kulturarv att förmedla till nya generationer. Det är faktiskt rätt svårt att tänka sig nånting som är mer fjärran den "kärlek" som de ständigt hojtar om på scenen.
Citera
2020-07-31, 16:35
Medlem
The Beach boys avatar
Sanna kallade t ex Arvingarna för Sveriges status Quo, vilket tyder på att hon inte kan någonting om musik. Jag tror att det är väldigt få som kan relatera till Taubes överklassvisor även om jag kan medge att han är en bra textförfattare.
Citera
2020-08-01, 02:12
Medlem
Men va fan, finns det någon under (den mentala åldern) 70 år som gillar skiten?
Förstår inte alls, är snart 60 själv, men APS är ju för ett par generationer innan mig?
Ni som gillar skiten, vilken ålder är ni?
Citera
2020-08-01, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slimy
Men va fan, finns det någon under (den mentala åldern) 70 år som gillar skiten?
Förstår inte alls, är snart 60 själv, men APS är ju för ett par generationer innan mig?
Ni som gillar skiten, vilken ålder är ni?
Så om du inte ser programmet varför tittar du?

Jag är 31 och har följt Allsången sedan tidigt 2000.tal. Många som kommenterar i tråden borde kanske följa nåt annat om nu programmet är så dåligt. Väldigt mycket gnäll.
Citera
2020-08-04, 21:44
Medlem
Sjunga kan hon, Lena PH. Men varför en pojke som läser bok nu, är det bögpropaganda?

Men kör de playback? Det var inget ljud i micken när hon pratade mellan två låtar, var det inte planerat? Tänkte om en tekniker sätter på ljudet när det pratas!
Citera
2020-08-04, 21:56
Bannlyst
Lena BH ser ut och grimaserar/skriker som en gammal fyllekärring. Hon tror hon är 20 år på nytt. Bara massa trötta Orup-låtar.
Citera
2020-08-04, 22:16
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Bob
Lena BH ser ut och grimaserar/skriker som en gammal fyllekärring. Hon tror hon är 20 år på nytt. Bara massa trötta Orup-låtar.

Haha, kände helt annorlunda när PH dök upp högst upp på Playen ikväll.

Ovanligt stark tobak för att vara Skansen.

PH, du är en jävla stjärna.

Edit: Det kan ju omöjligt vara detta du pratar om?

https://www.svtplay.se/video/27456189/allsangsscenen-ar-din/allsangscenen-ar-din-lena-philipsson

Det är ju fan svenskt sommarguld.
Senast redigerad av LatentAmbivalens 2020-08-04 kl. 22:19.
Citera
2020-08-04, 22:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LatentAmbivalens
Haha, kände helt annorlunda när PH dök upp högst upp på Playen ikväll.

Ovanligt stark tobak för att vara Skansen.

PH, du är en jävla stjärna.

Edit: Det kan ju omöjligt vara detta du pratar om?

https://www.svtplay.se/video/27456189/allsangsscenen-ar-din/allsangscenen-ar-din-lena-philipsson

Det är ju fan svenskt sommarguld.

Ja, det var det jag pratade om. Lika packad antagligen som när hon var med i uppesittarkvällen i julas på TV4.

Hylla Tegnell, så PK man kan bli.

Hennes nya låtar är skit i mitt tycke, hon håller inte måttet längre.
Citera
2020-08-04, 22:27
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Bob
Ja, det var det jag pratade om. Lika packad antagligen som när hon var med i uppesittarkvällen i julas på TV4.

Hylla Tegnell, så PK man kan bli.

Hennes nya låtar är skit i mitt tycke, hon håller inte måttet längre.

Kan nästan ingenting om hennes musik.

Men hon har integritet, ställer inte upp på intervjuer i onödan.

Jag gillar Lena. En tuff brud i lyxförpackning i en tid när många horar ut sig åt höger och vänster.
Citera
2020-08-04, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Sjunga kan hon, Lena PH. Men varför en pojke som läser bok nu, är det bögpropaganda?

Men kör de playback? Det var inget ljud i micken när hon pratade mellan två låtar, var det inte planerat? Tänkte om en tekniker sätter på ljudet när det pratas!
Karln du kallar pojke var skådespelaren Björn Kjellman som läste en dikt av Kristina Lugn.
Citera
2020-08-05, 11:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LatentAmbivalens
Men hon har integritet, ställer inte upp på intervjuer i onödan.

Det hör det förflutna till. Numera är hon med i varenda soff- och pratprogram som finns. Allt från "Hellenius hörna", "Nyhetsmorgon" till "Så mycket bättre". Lars Winnerbäck däremot, där pratar vi integritet.

För att återgå till programmet, Sanna var lika speedad och hysterisk igår. Hennes sång är skrikig och hennes gester har blivit mer och mer yviga för varje program. Igår såg hon helt klart gravid ut. Får väl se om det avslöjas något om bulle på jäsning i sista programmet.

Förvånande att Victor Leksell sjöng så surt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in