Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-06-24, 02:21
  #1
Medlem
Jag är självlärd och har lärt mig allt jag kan om programmering genom engelska forum, chattar, böcker och kurser under en bra bit över tio år.

När jag var ute på krogen hamnade jag i ett sällskap av utvecklare och såg det som ett sällsynt tillfälle att kunna flexa lite men jag blev osäker på hur det här med språket egentligen fungerar. Jag ogillar själv starkt människor som blandar svenska och engelska så jag ville översätta, men hur utan att låta som en fjant?

- Jo jag körde en länkad lista av pekare till strukturer med heltal (...)

Låter ju fånigt så in i helsike? Alternativt kör man på svengelska men det blir ju knappast bättre?

- Jo jag körde en linked list av pointers till structs med integers (...)

Hur snackar ni programmering mellan kollager på jobbet? Är det bara jag är ovan eller finns det ett alternativt ordförråd jag inte känner till?
Citera
2022-06-24, 02:35
  #2
Medlem
JRdTLs avatar
Man blandar ju engelska namn på koncept med svenska, då blir det inte konstigt. Inte direkt så att du blandar svenska och engelska och säger något i stil med "Detta är ju amazing". Det är STOR skillnad.
Citera
2022-06-24, 02:35
  #3
Medlem
SvenHelsings avatar
Jag hade sagt "länkad lista med pekare till structs med ints".

Vi är inte rädda för svengelska. Många saker översätts, men långt ifrån alla. Ofta handlar det om huruvida den svenska översättningen låter bra och är enkel att säga. Men det kan också vara en precisionsfråga. Heltal i all ära, men hur vet du om ett heltal är char, short, int eller long? Eller någon annan heltalstyp? Jag hade kunnat översätta integer till heltal om jag menar heltal i allmänhet. Men det kan ju också vara så att jag avser klassen Integer i Java.

Kommer man inte på vad det heter på svenska på en halv sekund så använder man det engelska ordet. Så det kan absolut hända att man varvar lite även för samma begrepp.
__________________
Senast redigerad av SvenHelsing 2022-06-24 kl. 03:33.
Citera
2022-06-24, 02:36
  #4
Avstängd
53280s avatar
Du låter mer bildad om du klara att prata Dataspråk utan att blanda in Engelska låneord. Folk som slänger sej med sej engelska låneord , ge väldig mycket WT intryck. Man vet inte vad man prata om hur, använder "massa" coola ord.
Citera
2022-06-24, 02:44
  #5
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Du låter mer bildad om du klara att prata Dataspråk utan att blanda in Engelska låneord. Folk som slänger sej med sej engelska låneord , ge väldig mycket WT intryck. Man vet inte vad man prata om hur, använder "massa" coola ord.
Om du tvunget använder enbart svenska ord när du pratar med programmerare kommer du framstå som rätt märklig. På fel sätt kan tilläggas, eftersom programmerare ofta är rätt märkliga.

Vi brukar lägga vikt vid vad du kan. Inte vilket språk du använder när du pratar om dina kunskaper.

Sannolikheten att hamna i en situation där du kommer bli ansedd wt (engelskt uttryck btw) för att du använder svengelska när du pratar om en massa koncept inom datorvärlden och där det samtidigt är en bra idé att prata om alla dessa komplicerade koncept är väldigt låg.

ps. Din svenska är för övrigt helt jävla horribel. Det var imponerande många fel i det korta inlägget. Versaler på helt fel ställen. Att stava "sig" med "-ej" brukar betraktas rätt wt. Och vad fan menar du med "sej med sej"? Den sista meningen fick jag nästan hjärnblödning av.

Kort sagt. Kasta inte sten i glashus.
__________________
Senast redigerad av SvenHelsing 2022-06-24 kl. 02:47.
Citera
2022-06-24, 02:47
  #6
Avstängd
53280s avatar
Vad kan man uttrycker sej vad man har producerat. Är man en lamer eller Linus Torvalds själv, det är olika nivårer på programmare. Men självklart är det enklare att slänga sej med Engelska uttryck, men nackdelen är du kanske inte förstår själv vad uttrycke betyder. Sedan är väl många programmare som kör klipp och klistra kodning. Man märker att kvalité på programmen har gått ner.

Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Om du tvunget använder enbart svenska ord när du pratar med programmerare kommer du framstå som rätt märklig. På fel sätt kan tilläggas, eftersom programmerare ofta är rätt märkliga.

Vi brukar lägga vikt vid vad du kan. Inte vilket språk du använder när du pratar om dina kunskaper.

Sannolikheten att hamna i en situation där du kommer bli ansedd wt (engelskt uttryck btw) för att du använder svengelska när du pratar om en massa koncept inom datorvärlden och där det samtidigt är en bra idé att prata om alla dessa komplicerade koncept är väldigt låg.
Citera
2022-06-24, 02:49
  #7
Medlem
JRdTLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Du låter mer bildad om du klara att prata Dataspråk utan att blanda in Engelska låneord. Folk som slänger sej med sej engelska låneord , ge väldig mycket WT intryck. Man vet inte vad man prata om hur, använder "massa" coola ord.

Fast du klarar ju inte ens av att skriva på svenska. Snacka om att kasta sten i glashus.
Citera
2022-06-24, 02:51
  #8
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Vad kan man uttrycker sej vad man har producerat.
Vad FAN ska den meningen betyda?

Citat:
Är man en lamer eller Linus Torvalds själv, det är olika nivårer på programmare. Men självklart är det enklare att slänga sej med Engelska uttryck, men nackdelen är du kanske inte förstår själv vad uttrycke betyder.
Man måste inte kunna översätta ett uttryck till svenska för att förstå dess innebörd.

Och som jag lade till i inlägget ovan när jag redigerade det. Din svenska är fruktansvärt dålig.

Citat:
Sedan är väl många programmare som kör klipp och klistra kodning. Man märker att kvalité på programmen har gått ner.
Så är det, men det är en helt annan fråga som inte beror på att svenska programmerare pratar svengelska.
__________________
Senast redigerad av SvenHelsing 2022-06-24 kl. 02:56.
Citera
2022-06-24, 02:58
  #9
Medlem
Neroxxs avatar
Mycket av språket man använder i yrket är ju engelska termer så i ett sällskap med likasinnade blir det väl lite lustigt ifall man inte brukar det språket även i tal.
Citera
2022-06-24, 03:06
  #10
Medlem
EastAreaPapists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Sedan är väl många programmare som kör klipp och klistra kodning. Man märker att kvalité på programmen har gått ner.
Nu har jag googlat i tio minuter efter ett klipp där Woody Allen säger att quantity is quality. Helvete. Från Annie Hall, kanske? Hursomhelst, jag vill slå ett slag för att klippa och klistra.
Citera
2022-06-24, 03:08
  #11
Medlem
SvenHelsings avatar
Ett uttalande som detta hade passerat helt obemärkt:
Issuen du skapade är resolvad nu. Certificate-modulen parsade inte outputen från endpointen korrekt när loginservicen inte kördes med rootaccess. Kolla vad jag skrev i committen i den senaste merge requesten. Btw, glöm inte att switcha till develop-branchen innan du skapar en feature-branch. Och städa gärna upp dina commits innan du pushar till remote. Jag assignade också dig som reviewer på min senaste story.
Men det här hade bara låtit konstigt:
Jag skulle vilja ha en till screen till min computer. Mitt graphics card har ju ändå två ports.
__________________
Senast redigerad av SvenHelsing 2022-06-24 kl. 03:13.
Citera
2022-06-24, 03:13
  #12
Medlem
Bonnatorps avatar
Nu har jag bara läst lite komvuxkurser och pysslat med det på hobbynivå, men jag uppfattar det som att man primärt använder de engelska orden om inte de svenska uttalen är väldigt lika de engelska.

List är helt okej att kalla lista, just som funktion, metod, iteration, domän och klass. Just de grejerna är några jag tänker på som känns mer självklara att man benämner på svenska.
Men att calla dict för uppslag/uppslagsverk låter lite märkligt.
Märkningsspråk, pekare och hetplugg kan låta lite märkligt också, men pekare kan vara acceptabelt gissar jag.

Men som en tidigare skribent nämnde, kan du använda endast svenska uttryck över hela ditt IT-kunskapsområde är det starkt gjort och visar på god bildning.
Men det kan fortfarande låta märkligt i vissa fall.

Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Ett uttalande som detta hade passerat helt obemärkt:
Issuen du skapade är resolvad nu. Certificate-modulen parsade inte outputen från endpointen korrekt när loginservicen inte kördes med rootaccess. Kolla vad jag skrev i committen i den senaste merge requesten. Btw, glöm inte att switcha till develop-branchen innan du skapar en feature-branch. Och städa gärna upp dina commits innan du pushar till remote. Jag assignade också dig som reviewer på min senaste story.
Men det här hade bara låtit konstigt:
Jag skulle vilja ha en till screen till min computer. Mitt graphics card har ju ändå två ports.
Klockrent inlägg som förtjänar ett pris av något slag, belyser definitivt vad jag menar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback