2025-11-01, 14:03
Medlem
Erik Östs avatar
”En tragisk utveckling”

https://www.expressen.se/noje/tv-och...t-som-batsman/

Dessutom har Malin förvandlats till en babbe och en hel del annat har naturligtvis blivit tuppjuckat som vanligt!

Äh det här pk-skräpet slår jag inte på när barnbarnen kommer på besök. Originalet är bäst!
Citera
2025-11-01, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
”En tragisk utveckling”

https://www.expressen.se/noje/tv-och...t-som-batsman/

Dessutom har Malin förvandlats till en babbe och en hel del annat har naturligtvis blivit tuppjuckat som vanligt!

Äh det här pk-skräpet slår jag inte på när barnbarnen kommer på besök. Originalet är bäst!

Såg precis det första avsnittet och blev besviken. Man kunde väl ändå haft kvar familjen som en svensk familj som i originalet. Saltkråkan symboliserade ju en idyllisk barndom . Som du säger pk i allra högsta grad.
Citera
2025-11-01, 23:13
Medlem
Min reaktion:

Kunde inte Tjorven få vara en knubbig tjej? Det finns fortfarande såna de behöver inte vara pinnsmala.

Var fanns Malin?

Sen trodde jag att de skulle befinna sig i 50-talet helt å hållet, inte ha mobiltelefoner och moderna resväskor.

Vegetariska vårrullar med så typiskt.
Citera
2025-11-02, 11:21
Medlem
Thunderwomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maria222
Min reaktion:

Kunde inte Tjorven få vara en knubbig tjej? Det finns fortfarande såna de behöver inte vara pinnsmala.

Var fanns Malin?

Sen trodde jag att de skulle befinna sig i 50-talet helt å hållet, inte ha mobiltelefoner och moderna resväskor.

Vegetariska vårrullar med så typiskt.
För oss som såg den ursprungliga Saltkråkan blir det fel när de flyttar den till modern tid.

Malin dyker upp i del 2!

Och jo, det måste ju finnas minst en vegetarian!
Citera
2025-11-02, 11:34
Medlem
bonobonos avatar
Efter att sett trailern bestämde jag mig för att inte se nyproduktionen alls. Men så ville frun titta och då såg jag den i alla fall.
Jag är lite förvånad ändå. Jag trodde det skulle va betydligt sämre och värre än va det var. Men man måste ju se den med nya ögon och inte jämföra vilket så klart är svårt.
Men jag har lite svårt att se vem den riktar sig till.
Originalet är ju liksom för hela familjen medan denna inte riktigt känns som för barn eller för vuxna.
Jag tror barnen tycker den är lite tråkig, långsam. Och som vuxen tycker jag inte att den levererar känslan av att det är sommar och i skärgården. Den känns väldigt platt.
Och sen är det ju en del grejer som andra påpekat, att barnen inte är svenska (pratar med brytning) och att familjen är vegetarianer. Det är ju detaljer som blir så onödiga, nästan enbart för att provocera.
Sen tycker jag det är onödigt med ganska mycket svordomar, om det nu ska vara för barn.

Kunde man inte bara gjort en helt ny serie, med helt nytt manus osv istället för att försöka skapa en kopia när man ändå väljer att ta bort saker.
Tex som
Det är inte så tydligt men ändå störande, och onödigt.

Positiv är ju att man i alla fall tydligt har med Astrid Lindgrens namn i början, till skillnad mot nya Ronja Rövardotter där man får leta länge bland eftertexterna för att hitta det, nästan som att man velat gömma det och fått det hela till sin egen skapelse.
Citera
2025-11-02, 12:03
Medlem
Jag är också besviken att de filmar i modern tid. Det skulle varit samma tidsålder som originalet.

Man blir förvånad att tjorven inte är tjock, den svåraste rollen att spela såklart. Tjorven blev älskad som hon var. Första intrycket är att Vega som spelar rollen anger tonen (i sättet att prata) ganska bra. Men hon ger inte samma härliga goa intryck som Maria gjorde med sin Tjorven i originalet.

Med Malin som har ursprung från Syrien (?) så tappade man definitivt känslan som fanns från början med Saltkråkan.
Nora Rios som spelar Malin har för övrigt blivit känd via tvserien Khalifat. Hon dök inte upp i första avsnittet så inget mer att säga än.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kalifat_(TV-serie)

Johan och Niklas är också helt nytt. Två grabbar som inte bara bytt namn till Elliot och Ivan, de har också invandrarursprung. Vissa scener så blir det som att se rakt in i ett annat land med de två grabbarna och man inser såklart att numera är Melker skild och omgift och skild igen, med barn som har olika mammor.

De här två grabbarna lär gå för sig själva om man följer manus och belysa ett utanförskap utan samhörighet med övriga. De sprang ju ofta på egna äventyr i originalet och var inte så glada i att umgås med de andra barnen och skådespeleriet känns mer som att de spelar sig själva. Lite floppkänsla här.

Melker var extremt bra spelad av Torsten i originalet. Kommer Henrik att lyckas spela den rollen med samma utstrålning? Första intrycket är att hans skådespeleri inte håller så hög klass. Det syns igenom hur man engageras och skrattar med eländet och barskheten som original-Melker lyckades förmedla, den känslan fanns inte här.

Stina, första intrycket är att Lovisa lyckas ganska bra med sin version av Stina. Men original-Stina, hon var som hon var på ett helt naturligt sätt. Inte stylad eller använder någon speciell attityd. Svår roll att spela såklart.

Båtsman, modern sönderavlad hund. Men annars verkar den göra sin roll bra.

Pelle, jag var tvungen kolla lite på originalet. Han spelar åtminstone i första avsnittet en helt annan pelle och det kan påverka hela historien, men ärligt så tror jag att de valde fel skådespelare. Originalpelle gav ett helt annat intryck än vad nya pelle gör, vilket kommer göra att nya versionen av pelle inte alls möter upp förväntningarna. En besvikelse men då främst i valet av skådespelare för en så viktig roll. Får se om Elton som spelar nya Pelle klarar av att lyfta fram sig själv som skådespelare.

Uffe Vesterman, ny karaktär? Verkar ha tagit över lite av Melkers roll?
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-11-02 kl. 12:10.
Citera
2025-11-02, 12:38
Medlem
Är det islamtrams med i serien??
Citera
2025-11-02, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Är det islamtrams med i serien??
Nej
Citera
2025-11-02, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag är också besviken att de filmar i modern tid. Det skulle varit samma tidsålder som originalet.

Man blir förvånad att tjorven inte är tjock, den svåraste rollen att spela såklart. Tjorven blev älskad som hon var. Första intrycket är att Vega som spelar rollen anger tonen (i sättet att prata) ganska bra. Men hon ger inte samma härliga goa intryck som Maria gjorde med sin Tjorven i originalet.

Med Malin som har ursprung från Syrien (?) så tappade man definitivt känslan som fanns från början med Saltkråkan.
Nora Rios som spelar Malin har för övrigt blivit känd via tvserien Khalifat. Hon dök inte upp i första avsnittet så inget mer att säga än.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kalifat_(TV-serie)

Johan och Niklas är också helt nytt. Två grabbar som inte bara bytt namn till Elliot och Ivan, de har också invandrarursprung. Vissa scener så blir det som att se rakt in i ett annat land med de två grabbarna och man inser såklart att numera är Melker skild och omgift och skild igen, med barn som har olika mammor.

De här två grabbarna lär gå för sig själva om man följer manus och belysa ett utanförskap utan samhörighet med övriga. De sprang ju ofta på egna äventyr i originalet och var inte så glada i att umgås med de andra barnen och skådespeleriet känns mer som att de spelar sig själva. Lite floppkänsla här.

Melker var extremt bra spelad av Torsten i originalet. Kommer Henrik att lyckas spela den rollen med samma utstrålning? Första intrycket är att hans skådespeleri inte håller så hög klass. Det syns igenom hur man engageras och skrattar med eländet och barskheten som original-Melker lyckades förmedla, den känslan fanns inte här.

Stina, första intrycket är att Lovisa lyckas ganska bra med sin version av Stina. Men original-Stina, hon var som hon var på ett helt naturligt sätt. Inte stylad eller använder någon speciell attityd. Svår roll att spela såklart.

Båtsman, modern sönderavlad hund. Men annars verkar den göra sin roll bra.

Pelle, jag var tvungen kolla lite på originalet. Han spelar åtminstone i första avsnittet en helt annan pelle och det kan påverka hela historien, men ärligt så tror jag att de valde fel skådespelare. Originalpelle gav ett helt annat intryck än vad nya pelle gör, vilket kommer göra att nya versionen av pelle inte alls möter upp förväntningarna. En besvikelse men då främst i valet av skådespelare för en så viktig roll. Får se om Elton som spelar nya Pelle klarar av att lyfta fram sig själv som skådespelare.

Uffe Vesterman, ny karaktär? Verkar ha tagit över lite av Melkers roll?
Tänkte samma sak.
Melker både ju ha lyckats beta av minst tre fruar.
En för Malin. En för Elliot och Ivan och en för Pelle.
Citera
2025-11-02, 22:05
Medlem
Har Malin blivit på smällen i magaluf på nån resa eller hur gick det till??
Senast redigerad av korvfalun 2025-11-02 kl. 22:19.
Citera
2025-11-02, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Har Malin blivit på smällen i magaluf på nån resa eller hur gick det till??

Det framgår inte, allt som sägs är att fadern är i Australien. Inget sägs om relationen är avslutad eller om den är på distans.
Citera
2025-11-02, 22:35
Medlem
Sjukt Malin leker helgon. Lär va vild i sängen😛😛
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här