2008-09-16, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adzz
Låter tufft. Får hoppas på att jag blir frälst. Amen.
Njadå, det ska inte vara nån större fara. Eftersom man bara tillsätter kroppsegna hormoner i normal nivå så blir det inga biverkningar eller sånt när dosen väl är rätt.
Citera
2008-09-16, 16:27
Medlem
adzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John Zeppe
Njadå, det ska inte vara nån större fara. Eftersom man bara tillsätter kroppsegna hormoner i normal nivå så blir det inga biverkningar eller sånt när dosen väl är rätt.

Men en snubbe i min ålder? Hur stor är chansen att jag råkat ut för denna sjukdom?
Citera
2008-10-06, 21:38
Medlem
Hegamons avatar
Jag har med sådant trötthetsproblem. För min del beror det på att jag är mycket allergisk mot katt och husdammskvalster. (mycket höga värden på allergener enligt läkaren)

Jag har väldiga problem med trötthet och koncentrationssvårigheter. Spelar ingen roll hur länge jag sover dödstrött ändå. Om jag vistas i en miljö som är helt fri från sådant jag är allergisk mot så försvinner problemen helt och hållet. Då behöver jag plötsligt inte alls tänka på att varken sova, äta eller träna. Får överskottsenergi och blir istället absolut inte trött.

Problemet är att i södra Sverige där jag bor finns husdammskvalster "överallt" och kattallergener kan finnas där man minst anar det.

Så läs lite om husdammskvalster / kvalsterallergi och allergier mot katt eller pollen, kanske kan hjälpa?
Citera
2008-10-06, 23:15
Medlem
magis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherry
nä... men jag har inget annat som tyder på borrelia, och har dessutom varit så här i alla fall över ett år... dessutom så rör jag mig inte riktigt i samma miljöer som fästingar så det vore ju riktigt konstigt om jag lyckats få det. eller? (som sagt, lite hypokondrisk kanske jag är...)

Jag bor i Båstad som inte är ett borreliaområde och gick till läkaren ett par gånger då jag trodde jag hade borrelia men de tog inget boreliablodprov då de inte trodde jag hade det trots att det är ett ganska enkelt billigt test med tanke på problemen man kan få.
http://vard.vgregion.se/sv/Sjukdomar_och_symtom/Sjukdomar/Sjukvardsradgivningen/?CatId=25414&print=true

Efter några månader med värk i nacken tjatade jag till mig testet och det visade sig att jag hade borrelia hela tiden.
Kräv ett blodprov om du har minsta lilla misstanke.

Det finns också vissa svamparter man kan ha i kroppen som kan slå ut mental kapacitet. Om du läser på om detta och har misstankar om detta som tex torr hud, hudsprickor, nageldefekter, märkliga hudutslag osv så kräv att få prova en antisvampsalva med terbinafin. Om besvär förvinner av salvan har du svamp i kroppen som bara tas bort med terbinafintabletter som ska käkas i 1-3 månader.

Det finns naturligtvis många andra orsaker till trötthet men detta har jag lite erfarenhet av iaf som jag tror botade mina besvär som tex trötthet.

Magi
Citera
2008-10-07, 01:10
Medlem
Får jag fråga om du är överviktig? Egentligen måste du inte vara det för att ha det. Men jag tänker på Sömn apné. Jag hade precis likadant som dig tills jag flyttade ihop med min sambo och hon påpekade att jag snarkade aldedess förjävla mycket. Kontaktade först då sömnlabbet på mitt sjukhus och gjorde en undersökning och det visade sig vara Sömn apné. Sover nu med en CPAP maskin och har aldrig någonsin varit så pigg som jag är nu.

Läkaren sa att jag antagligen haft det mer eller mindre hela livet utan att upptäcka det förän nu
Citera
2008-10-07, 07:41
Medlem
NormaJeans avatar
Att du kollat för eventuell tumör? Brukar ju var det första som drar ner rejält på energin.
Inte för att skrämma, inte alls!
Citera
2008-10-07, 10:21
Medlem
MalariaMyggans avatar
Jag lider av kronisk trötthetssyndrom och får modafinil utskrivet. Det funkar utmärkt! Jag rekommenderar starkt att du tar upp det med din läkare.
Citera
2008-10-11, 18:38
Medlem
extremt behov av sömn och nästan alltid trött

Jag börjar tro att jag har någon sjukdom, men vet inte vad.
Det är så att jag har ett extremt stort sömnbehov och haft det i några år nu. Jag kan somna närsomhelst i stort sett också. Är alltid så morgontrött att jag ofta försover mig och får ångest över det. Kan lätt sova 16-17 timmar i streck. Om jag sovit tillexempel 6 timmar en natt och sedan jobbat somnar jag typ direkt när jag kommer hem och vaknar morgonen därpå (i tid om jag har tur). Längtar hela tiden till en säng att sova i, att drömma mig bort. Det är ju så att jag vill göra saker och har massa ideer och planer, men jag orkar nästan aldrig och det blir ingen tid över när man sover så mycket. Försöker träna ibland, men det går inte så bra med regelbundenheten. Mitt liv fungerar liksom inte.

Är det någon som också har detta problem? Vet ni någon medicin man kan få mot trötthet?
Citera
2008-10-11, 18:52
Medlem
Kollat med läkare alls? Det kan t ex vara sköldkörtelproblem som är lätt att upptäcka och relativt lätt att behandla. Det finns ju tusentals saker som kan orsaka trötthet, men t ex hypotyreos, anemi osv. är ju som sagt lätta att hitta via blodprov.
Citera
2008-10-11, 18:59
Medlem
Norrahammars avatar
Jag har haft en sådan period i mitt liv jag med.
Har för mig att det rörde sig om cirka 2 år.
Jag arbetade kom hem vid 16 tiden och somnade direkt.
Vaknade till lite kort runt 22 tog en matbit eventuellt.
Somnade sedan igen för att vakna och gå till arbetet.
Så höll det på för mig i cirka 2 år.
Succesivt så ändrades min sömn och allt blev normalt.
Jag tänkte inte på det något särskilt förrens nu när du skrev här.
Man kanske skulle kollat med en läkare?
Citera
2008-10-11, 19:03
Medlem
Carcasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrahammar
Jag har haft en sådan period i mitt liv jag med.
Har för mig att det rörde sig om cirka 2 år.
Jag arbetade kom hem vid 16 tiden och somnade direkt.
Vaknade till lite kort runt 22 tog en matbit eventuellt.
Somnade sedan igen för att vakna och gå till arbetet.
Så höll det på för mig i cirka 2 år.
Succesivt så ändrades min sömn och allt blev normalt.
Jag tänkte inte på det något särskilt förrens nu när du skrev här.
Man kanske skulle kollat med en läkare?

Med andra ord - det enda du orkade göra var att jobba, och du reflekterade inte en enda gång över att någonting kanske inte stod fullständigt rätt till? Låter ju hemskt... Skönt att det är över, dock!
Citera
2008-10-11, 19:04
Medlem
belaruss avatar
Jobbade med en kille som hade den mycket ovanliga sjukdomen narkolepsi häromåret. Han knaprade amfetamintabletter. Du bör nog kontakta läkare om du känner att du somnar okontrollerat. Om du däremot "bara" känner dig trött men inte somnar förrän du tillåter dig är det nog klassat som nåt annat.

Personligen förbättrades min livskvalité enormt när jag började dricka kaffe sedan jag lidit av samma åkomma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in