2008-06-28, 17:44
Medlem
Hur jag ser ut... ja du, 183 cm lång, typ normalbyggd (14% fett enligt en sån attentionvåg lol), tränar styrka 3 ggr i veckan, äter för 2,2-3k kcal om dan... så ja jag vet inte...

De jobbiga e ju att man ej kan lana med sina vänner typ, eftersom man alltid blir trött och sover ett dygn... -.-
Citera
2008-06-28, 17:45
Medlem
EmmaKlaras avatar
Jag skulle föreslå att du skriver ett litet brev där du förklarar hur du känner dig och berättar hur exremt många timmar du sover/natt-dag.
Beställ tid hos en annan läkare och skicka brevet så läkaren kan läsa det innan du kommer.

Det är mitt råd.

Vad din trötthet beror på vet jag inte med den korta beskrivning du gett.
Citera
2008-06-28, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmmaKlara
Jag skulle föreslå att du skriver ett litet brev där du förklarar hur du känner dig och berättar hur exremt många timmar du sover/natt-dag.
Beställ tid hos en annan läkare och skicka brevet så läkaren kan läsa det innan du kommer.

Det är mitt råd.

Vad din trötthet beror på vet jag inte med den korta beskrivning du gett.

Vad finns där mer att beskriva? Jag äter normal svensk husmanskost, tar vitamintillskott, tränar regelbundet. Liksom ja, jag kan inte hitta på någon orsak liksom. Jag var hos läkaren och dom tog blodprov... dock vet jag ju inte ifall den läkaren har kompetens att ens kolla på blod. Liksom ja, hon vet förmodligen inte vad är för något.

För att återge mer exakt...

*läkare kommer in i rummet*

Jag: Hej
Hon: Hej... va do seka?
jag: ehh va?
Hon: Seka... forfor du er herr
Jag: Jaha, jo nu är det så att jag är konstant trött, och jag vet ej vad de beror på.
Hon: trett, forfor du er trett? Har du froga?
Jag: ehh...

Satt i 20 min och försökte förstå kvinnan, när jag tillslut blev förbannad, och stack därifrån... mina 150 kr fick jag ej se på igen -.-
Citera
2008-06-28, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DataN
Vad finns där mer att beskriva? Jag äter normal svensk husmanskost, tar vitamintillskott, tränar regelbundet. Liksom ja, jag kan inte hitta på någon orsak liksom. Jag var hos läkaren och dom tog blodprov... dock vet jag ju inte ifall den läkaren har kompetens att ens kolla på blod. Liksom ja, hon vet förmodligen inte vad är för något.

För att återge mer exakt...

*läkare kommer in i rummet*

Jag: Hej
Hon: Hej... va do seka?
jag: ehh va?
Hon: Seka... forfor du er herr
Jag: Jaha, jo nu är det så att jag är konstant trött, och jag vet ej vad de beror på.
Hon: trett, forfor du er trett? Har du froga?
Jag: ehh...

Satt i 20 min och försökte förstå kvinnan, när jag tillslut blev förbannad, och stack därifrån... mina 150 kr fick jag ej se på igen -.-
,

On topic: det kan kanske vara så att du sover för mycket, man blir ibland seg som fan när man har sovit 12+ timmar

bara en tanke
Citera
2008-06-28, 19:32
Medlem
äter du några mediciner

Citat:
Ursprungligen postat av DataN
Nu är det så kära flashbackare att jag är konstant trött, normalt så går jag och lägger mig runt 9-10 tiden på kvällen. Och jag vaknar klockan 3-4 på eftermiddagen.

Jag använder programmet Hälsovakten så jag är ganska medveten om mina vitaminnivåer etc, tar även järntabletter och diverse tillskot. Jag har varit hos en läkare... men hon kunde knappt prata svenska så det var väldigt svårt att förstå vad hon sa.

Vad är det som är fel på mig?
många mediciner orsakar extrem trötthet .
Citera
2008-06-28, 19:42
Medlem
Mandic!s avatar
Depression?
Citera
2008-06-28, 20:33
Bannlyst
Låter som att du är arbetslös och apatisk. Sök jobb så sover du inte så länge kan jag lova. Eller börja jogga eller nåt så somnar du i tid och vaknar i tid. Eller så kan det vara diabetes som en annan person skrev längre upp. Testa dig för det!
Citera
2008-06-28, 21:59
Medlem
EmmaKlaras avatar
Även om din läkare hade svårt med svenska språket så har hon säkert kompetens att tyda dina blodprovssvar.
Så du bör ju ta reda på vad proven visade.
Det brukar gå bra att begära en kopia på laboratoriesvaren (det gör alltid jag)
och så kan du rådfråga en annan läkare.

Man behöver inte stanna hos just den läkare man råkat hamna hos.
Citera
2008-06-28, 22:26
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandic!
Depression?
Ja, jag är inne på samma teori.

Känner du dej nedstämd, eller leker livet?
Citera
2008-06-29, 11:11
Medlem
Jag är i din ålder och jag upplever också en konstant trötthet, dock inte i lika stor utsträckning som du. Har normala dygnsrytmer men känner mig ändå småtrött genom dagarna trots att jag umgås med kompisar, tränar och tar det lugnt mellan varven.

För min del tror jag att det bottnar i att jag är inne i någon slags "livskris", jag tog studenten i juni, vet inte vad jag vill göra i höst, i framtiden, med livet osv. Det mesta känns smått hopplöst och jag avskyr att inte ha kontroll över mitt liv och att inte veta ut eller in vad som komemr hända med livet är minst sagt att ha förlorat kontrollen för min del

Detta började i samband med att jag var halvvägs in på tredje året när insikten om att jag snart slutar skolan sjönk in. Kan det vara något som du snöat in dig på?
Citera
2008-06-29, 19:19
Medlem
kräv en annan läkare

eller be om en tolk . man ska godta att betala avgiften utan att ha förstått ett ord av vad läkaren säger.
Citera
2008-08-13, 18:01
Medlem
Extrem trötthet, snälla ge råd!

Nu har jag gått med min trötthet i åratal, känslan av att man lixom inte "är med" om ni förstår. Det har blivit värre på senaste nu och jag kan knappt hålla mig vaken. I skrivande stund är jag egentligen menad att vara på jobbet men jag åkte hem för att jag verkligen inte orkade och ska sova snart. Det är första gången på det dryga året som jag jobbat på min nuvarande arbetsplats, tar mycket för att jag ska sjukskriva mig. Jag är inte den som klagar. Jag har provat att sova både för mycket, för lite och lagom. Ibland är det så pass att jag är vaken en halvtimme före och en halvtimme efter jobbet.

Jag:
-Är alltid snuvig och snorig.
-Bor i en källarvåning i ett radonhus.
-Är inte allergisk mot fukt.
-Pollen och gräsallergiker.
-Mina blodvärden är enligt läkare bra.
-Sockervärdet är bra.
-Deprimerad, javisst men det känns som om jag är det på grund av tröttheten.
-Jobbar skift och visst det har blivit värre men tröttheten har följt med mig längre än så.

Snälla hjälp jag har ingen livskvalité kvar.
Kanske några tips på vad man kan testa?

Tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in