2023-04-26, 18:24
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Vi är säkert på väg dit, sakta men säkert.

Om Bitcoin kan ersätta annan energiförbrukning som INTE är lika miljövänlig så, ja då är netto effekten positiv eller hur? Hur mycket energi drar den globala guld industrin eller den globala bankindustrin tror du?

Den Bitcoin mining som drivs på flare gas är ganska tydlig positivt nettoeffekt. Odiskutabelt liksom.

Man får tänka lite längre än näsan räcker, kebabmedpommes. Prova det så kanske du slipper ställa så många frågor och bli skolad av andra.
Din tes är alltså då: "det vore bättre för miljön om alla använde bitcoin istället för riktiga pengar". Detta är en helt annan tes än den ovannämnda, och den kan vi också motbevisa om du nu skulle vilja det.
Citera
2023-04-27, 08:18
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
"....drivs av energi som ingen annan köper". Du menar alltså att det visst finns andra som köper denna energi? Kan du bevisa det istället för att bara påstå det?

Inte konstigt att du gått på bitcoinblufffen.

Vad sägs om att göra vätgas av energin? Låta bli att låta dyrbara datorer stå och generera nonsens utan i stället användas till forskning? - eller inte byggas alls för att spara råvara.
Citera
2023-04-27, 08:38
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Inte konstigt att du gått på bitcoinblufffen.

Vad sägs om att göra vätgas av energin? Låta bli att låta dyrbara datorer stå och generera nonsens utan i stället användas till forskning? - eller inte byggas alls för att spara råvara.
Kan du först förklara varför man inte gör just detta då? Personligen gissar jag att det inte är lönsamt då vätgas är något fysiskt som måste transporteras och att maskineriet som måste underhållas är för dyrt att drifta i jämförelse.

Tills dess att någon bygger dessa lönsama vätgaslösningar är det väl bara bra att man mine:ar Bitcoin på den överflödiga energin?

Om Bitcoin är nonsens eller inte är en helt annan fråga. Givet att Bitcoin inte är nonsens, så är det lönsamt och miljövänligt att mine:a Bitcoin på detta sätt.
Personligen har jag svårt att köpa argumentet att det är nonsens på något som har en market cap på 500 miljarder dollar. Vem har rätt, du eller marknaden?
Senast redigerad av Leaston 2023-04-27 kl. 08:40.
Citera
2023-04-27, 08:46
Avstängd
Citat:
Kan du först förklara varför man inte gör just detta då? Personligen gissar jag att det inte är lönsamt då vätgas är något fysiskt som måste transporteras och att maskineriet som måste underhållas är för dyrt att drifta i jämförelse.
Vi lever i en galen värld styrd av finansnissar som vill bli rika snabbt och enkelt. Att producera något fysiskt, eller ens göra användbara beräkningar lockar inte dessa lika mycket som sådana här spekulationshärvor. Allt baseras dock på att det ständigt strömmar in nya pengar så man kan hålla kursen uppe samtidigt som man driver alla dessa dyra anläggningar.
Citat:
Om Bitcoin är nonsens eller inte är en helt annan fråga. Givet att Bitcoin inte är nonsens, så är det lönsamt och miljövänligt att mine:a Bitcoin på detta sätt.
Du måste fortfarande bygga upp anläggningar för att producera el och en hel massa elektronik för brytningen. Detta skapar mycket miljöbelastning, och sen blir det snart skrot som också ger miljöproblem att ta hand om. Inte ens i de enstaka fall du lyckas leta upp där elen faktiskt är gratis är det något miljövänligt

Mänskligheten lever dock enligt slogan "Vi är den sista generationen" som missnöjda kineser tagit till sig.
Citera
2023-04-27, 08:54
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vi lever i en galen värld styrd av finansnissar som vill bli rika snabbt och enkelt. Att producera något fysiskt, eller ens göra användbara beräkningar lockar inte dessa lika mycket som sådana här spekulationshärvor. Allt baseras dock på att det ständigt strömmar in nya pengar så man kan hålla kursen uppe samtidigt som man driver alla dessa dyra anläggningar.
Oavsett om man håller med om det är på detta sätt eller inte, så är det väl ändå fortfarande ok att mine:a Bitcoin tills dess att någon annan uppfinner OCH IMPLEMENTERAR något miljövänligare sätt att ta tillvara på överskottsenergin på platserna i fråga?

Citat:
Du måste fortfarande bygga upp anläggningar för att producera el och en hel massa elektronik för brytningen. Detta skapar mycket miljöbelastning, och sen blir det snart skrot som också ger miljöproblem att ta hand om. Inte ens i de enstaka fall du lyckas leta upp där elen faktiskt är gratis är det något miljövänligt

Mänskligheten lever dock enligt slogan "Vi är den sista generationen" som missnöjda kineser tagit till sig.
Du har anmärkt på att det är resurskrävande att bygga mining utrustningen tidigare, men denna energikostnad är engångskostnad* och en piss i Mississippi på det stora hela när vi pratar om att DRIVA olika system.
Det kostar pengar att bygga maskiner som letar efter värdelösa diamanter också.
Kan man ersätta sedelpressar och alla betalningssystem med Bitcoin så är dessa riggar snabbt återbetalda ekonomiskt och miljömässigt.

Invändningen att det kostar resurser att BYGGA elektronik är den tunnaste invändningen i denna diskussion. Det är DRIFTEN som är energikrävande.

*utslagen på livslängden på utrustningen förstås.
Senast redigerad av Leaston 2023-04-27 kl. 09:01.
Citera
2023-04-27, 09:05
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Vi tittar väl ändå på helheten när vi pratar om det här?

Om dagens infrastruktur som Bitcoin kan ersätta kostade 1000 resurser att bygga och 10 000 resurser om året att drifta, så är Bitcoin ett miljövänligare alternativ om det kostar 50 resurser att bygga och 200 resurser om året att drifta. Eller hur?

Jag menar, då är det rätt meningslöst att argumentera mot detta skifte med din motivering "Bitcoin är dåligt för miljön för det kostar 50 resurser bara att bygga infrastrukturen"...
Citera
2023-04-27, 09:11
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:

Om dagens infrastruktur som Bitcoin kan ersätta kostade 1000 resurser att bygga och 10 000 resurser om året att drifta, så är Bitcoin ett miljövänligare alternativ om det kostar 50 resurser att bygga och 200 resurser om året att drifta. Eller hur?

Jag menar, då är det rätt meningslöst att argumentera mot detta skifte med din motivering "Bitcoin är dåligt för miljön för det kostar 50 resurser bara att bygga infrastrukturen"...

Som sagt… med din logik är det inte konstigt att du tror på bitcoin.

All energi, alla resurser och all tankekraft som lägga på att försöka få ett värde i bitcoins är totalt bortkastat och borde läggas ner direkt.

Blockchain har så klart akademiskt värde, och även praktiska tillämpningar, men en ny valuta kan och kommer det aldrig bli på det sätt ni lurade stackare drömmer om.

Föresten, jag är en nigeriansk prins med flera miljarder jag behöver föra över till Sverige. Kontakta mig med om så kan du få 10% om du hjälper mig.
Citera
2023-04-27, 09:12
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:

I så fall är det denna tes som du måste bevisa (som jag skrev ovan). Det är något helt annat än ”bitcoin är bra för miljön”.

Du måste alltså redogöra för all infrastruktur som du tror att bitcoin och dess kringliggande industri kan ersätta och sedan presentera siffror.

Att slänga ur dig enstaka anekdoter om hur någon driver sina miners på ”miljövänlig” el underbygger inte denna tes överhuvudtaget.
Citera
2023-04-27, 09:13
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Som sagt… med din logik är det inte konstigt att du tror på bitcoin.
All energi, alla resurser och all tankekraft som lägga på att försöka få ett värde i bitcoins är totalt bortkastat och borde läggas ner direkt.
Blockchain har så klart akademiskt värde, och även praktiska tillämpningar, men en ny valuta kan och kommer det aldrig bli på det sätt ni lurade stackare drömmer om.
Åsikten noterad.
Det råder förstås olika åsikter i denna fråga.

Citat:
Föresten, jag är en nigeriansk prins med flera miljarder jag behöver föra över till Sverige. Kontakta mig med om så kan du få 10% om du hjälper mig.
Inte intresserad.
Citera
2023-04-27, 09:15
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
I så fall är det denna tes som du måste bevisa (som jag skrev ovan). Det är något helt annat än ”bitcoin är bra för miljön”.

Du måste alltså redogöra för all infrastruktur som du tror att bitcoin och dess kringliggande industri kan ersätta och sedan presentera siffror.

Att slänga ur dig enstaka anekdoter om hur någon driver sina miners på ”miljövänlig” el underbygger inte denna tes överhuvudtaget.
Jag behöver inte redovisa något för dig då du är inkapabel att ta till dig studier och information. Jag har läst på och dragit mina slutsatser ifrån det, och jag bryr mig inte vad du tror.
Faktan är fakta oavsett om vi enas om den eller inte.
Citera
2023-04-27, 09:16
Medlem
Den stora miljövinsten kommer när bitcoin helt har slagit ut all fiat och de extrema felinvesteringar fiatsystemet för med sig. Man kan t.ex. med fog ifrågasätta om inte hela vindkraftsindustrin är en enda stor fiatinducerad felinvestering?
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2023-04-27 kl. 09:36.
Citera
2023-04-27, 09:25
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Den stora miljövinsten kommer när bitcoin helt har slagit ut all fiat och de extrema felinvesteringar fiatsystemet för med sig. Man t.ex. med fog ifrågasätta om inte hela vindkraftsindustrin är en enda stor fiatinduserad felinvestering?
Ja, annars blir det lite som att argumentera för att det är inte bra för miljön att ersätta kolkraftverk med solpaneler för det är inte miljövänligt att bygga solpaneler...
(ping @Xenonen)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in