2022-12-12, 15:24
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Du räknar återigen inte med hela livscykeln.
För att åstadkomma detta måste du producera extremt komplicerade miningdatorer med en livslängd på ett par år istället för enkla element som fungerar i 50 år.
Du har livslängder och kostnader på datacenters som driver det gamla ineffektiva och dyra kort nätverket också. Om Bitcoin och Lightning kan göra samma jobb billigare/bättre/effektivare så blir det en net win bara där.

Citat:
Samma mängd bitcoin mineas men det förbrukas mer energi.
Bitcoin incentives clean energy säger man. Detta är ett sådant exempel, ett tydligt sådant.
Någon annan som har sämre effekt kommer konkurreras ut av dom som använder energin effektivare, så som dessa odlare gör.

Citat:
På vilket sätt garanterar man säkerheten för något nätverk? Det är bara dumheter.
Allvarligt? Så mycket tid på detta forum, och du ställer den här frågan...?
Citera
2022-12-12, 15:25
Medlem
Citat:

Det beror på alternativkostnaden såklart. Att du utför både mining och uppvärmning (genom direktverkande el) är inte på något sätt "bättre för miljön" än om man t ex använde enkla elelement som förbrukade samma mängd el.

Att sätta upp elelement är inte ett alternativ, eftersom det blir olönsamt. Alternativet är fossil naturgas, som dock också har blvit för dyr, eller att lägga ner växthusodlingsverksamheten.
Citera
2022-12-12, 15:26
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Allvarligt? Så mycket tid på detta forum, och du ställer den här frågan...?
Tror du på riktigt att detta växthus gör någon icke-försumbar skillnad i sammanhanget?

Du sysslar återigen med att jämföra päron med en hel äppelträdgård när du ska dra paralleller till "stora datacenter" som detta skulle ersätta. Det är idioti och på inget sätt jämförbart.
Citera
2022-12-12, 15:27
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Att sätta upp elelement är inte ett alternativ, eftersom det blir olönsamt. Alternativet är fossil naturgas, som dock också har blvit för dyr, eller att lägga ner växthusodlingsverksamheten.
Så de driver växthuset på bekostnad av någon annan helt enkelt? Det är ju ett nollsummespel såklart. Och det påstås ju drivas via solceller så jag ser inte varför någonting skulle behöva läggas ner.
Citera
2022-12-12, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vad du än tycker om energislöseriet så går inte att komma ifrån att brytning av bitcoin också skapar en otrolig massa elskrot när utrustningen snabbt måst bytas ut. Tillverkning och skrotning av elektronik är ett betydande miljöproblem.

Ja, det kan jag hålla med om är ett miljöproblem. Om det är så stort, vet jag inte. Men en miningrigg är väl lönsam i sisådär fem år. Sedan måste den skrotas. Jag vet inte hur mycket man kan återvinna.
Citera
2022-12-12, 15:31
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ja, det kan jag hålla med om är ett miljöproblem. Om det är så stort, vet jag inte. Men en miningrigg är väl lönsam i sisådär fem år. Sedan måste den skrotas. Jag vet inte hur mycket man kan återvinna.
Så i slutändan har du inte åstadkommit någon effekt globalt förutom att du istället för hållbara elvärmare har behövt producera en massa miningdatorer som behöver skrotas med några års mellanrum.

Bra vinst för miljön.
Citera
2022-12-12, 15:32
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vad du än tycker om energislöseriet så går inte att komma ifrån att brytning av bitcoin också skapar en otrolig massa elskrot när utrustningen snabbt måst bytas ut. Tillverkning och skrotning av elektronik är ett betydande miljöproblem.
Men om Bitcoin mining utrustning ersätter datacenter utrustning (som ju också måste bytas ut, eller hur?) så är det kvittar det ut varandra?

Dock har jag aldrig hört någon kriga särskilt hårt för miljön genom att ge sig på de som använder CPU i dagens samhälle. Kanske är det inte så stort problem på det stora hela, vad vet jag?
Citera
2022-12-12, 15:34
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Men om Bitcoin mining utrustning ersätter datacenter utrustning (som ju också måste bytas ut, eller hur?) så är det kvittar det ut varandra?
Och om din mormor hade en kuk så vore hon din morfar.

Varför skulle detta ersätta några datacenter??
Citera
2022-12-12, 15:41
Medlem
Citat:
Så i slutändan har du inte åstadkommit någon effekt globalt förutom att du istället för hållbara elvärmare har behövt producera en massa miningdatorer som behöver skrotas med några års mellanrum.

Bra vinst för miljön.

Bitcoingrävning kommer alltid att finnas och kommer på sikt att ersätta banksektorn, som är enormt energikrävande och ställer till med massor av andra civilisations- och miljöförstörande problem.

Här har de hittat ett ekonomiskt och synergiskt sätt att kombinera två viktiga verksamheter -- bitgoingrävning och växthusodling -- och samtidigt minska negativ miljöpåverkan i jämförelse med tidigare lösningar.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-12-12 kl. 15:44.
Citera
2022-12-12, 15:43
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Och om din mormor hade en kuk så vore hon din morfar.
?

Citat:
Varför skulle detta ersätta några datacenter??
Jag hävdar att Bitcoin kan göra det mesta som man idag använder VISA/MasterCard/Amex och alla de andra kortnätverken till, och göra det betydligt bättre och effektivare.

Givet den premissen så blir alla dessa företag överflödigt, inklusive deras datacenter,s och alla andra resurser (hårdvara, mjukvara, personal logistiska kostnader) som idag läggs för att driva företagen.

Sedan tror jag att Bitcoin har potential att göra stora delar av det man idag använder banker och banksystem till, och då torde det isf betyda att man kan räkna bort ofantliga mängder resurser som idag bränns på "bank stuff".

Man skall räkna på helheten. Inte bara vad det kostar att driva Bitcoin utan även allt som Bitcoin ersätter.
Därför tror jag Bitcoin är bra för miljön!
Citera
2022-12-12, 15:45
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Jag hävdar att Bitcoin kan göra det mesta som man idag använder VISA/MasterCard/Amex och alla de andra kortnätverken till, och göra det betydligt bättre och effektivare.
Du hävdar det men du har så mycket fel som man bara kan ha.

Hur kan du ens hävda en sådan sak utan att veta vad dessa företag ens sysslar med?
Citera
2022-12-12, 15:47
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Bitcoingrävning kommer alltid att finnas och kommer på sikt att ersätta banksektorn
Säger vem? För drygt 10 år sedan existerade mining inte och exakt allt i världen fungerade lika bra som idag i det avseendet.

Det skulle kunna försvinna idag utan att världsekonomin ens skulle rycka på axlarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in