2023-04-18, 14:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Klart är att koldioxid-dålig energi kommer skapas oavsett vad man använder den till. Det är liksom inte så att kolkraftverken läggs ner om det inte vore för Bitcoin.
På många håll i världen är kolkraft den på marginalen dyraste elkällan så tvärtom är det just så att varje extra kW som brytning av bitcoin kräver kommer från att man drar på lite extra i ett kolkraftverk.
Citera
2023-04-18, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Bitcoin konkurrerar med all annan verksamhet om samma el. Så det är alltså entydigt dåligt för miljön så länge vi inte har oändligt med el.

Det är just så enkelt som det inte är.

Ett pedagogiskt exempel är Island. Där har man gott om elenergi och bedriver omfattande bitcoinbrytning. Vad skulle den elenergin användas till om det inte vore till bitcoinbrytning? Man kan ju inte transportera elenergin ner till Europa. Det är svårt att hitta en lönsam industri som avlägset förlagd på Island kan använda all tillgänglig elenergi. Bitcoingrävning däremot kan relativt enkelt skalas upp om det finns ett överflöd av elenergi och skalas ner när det börjar bli brist (och elenergin blir dyrare).

Framledes kan det bli gott om liknande möjligheter i Norrland, eftersom man planerar att bygga en massa vindkraftverk som ska användas till ett "green steel"-projekt. När det projektet har havererat kan man etablera mer bitcoinbrytning för att inte alla vindkraftverk ska stå där olönsamma. Jag vet inte om detta är ett argument för att bitcoin är bra för miljön, men det visar att bitcoin kan moppa upp en del av alla de felinvesteringar som skapas i fiatekonomin. Subventionerade kraftverk som ligger på fel plats kan göras lönsamma, vilket mildrar de ekonomiska verkningarna av felinvesteringarna.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2023-04-18 kl. 14:38.
Citera
2023-04-18, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
På många håll i världen är kolkraft den på marginalen dyraste elkällan så tvärtom är det just så att varje extra kW som brytning av bitcoin kräver kommer från att man drar på lite extra i ett kolkraftverk.

Hur tänker du nu? Elenergi kan inte transporteras hur som helst från där det råder överflöd (billig elenergi) till där det råder brist (dyr elenergi). Se mitt inlägg ovan. Bitcoinbrytning förläggs endast där det finns billig elenergi, annars blir den olönsam.
Citera
2023-04-18, 14:59
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Hur tänker du nu? Elenergi kan inte transporteras hur som helst från där det råder överflöd (billig elenergi) till där det råder brist (dyr elenergi). Se mitt inlägg ovan. Bitcoinbrytning förläggs endast där det finns billig elenergi, annars blir den olönsam.
Ja som i Texas tydligen? Där finns det verkligen el i överflöd!
Citera
2023-04-18, 15:18
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ja som i Texas tydligen? Där finns det verkligen el i överflöd!
Inte alltid, men vid låg perioder. Då blir Bitcoinbrytning perfekt att slå över till för tillfället.
Citera
2023-04-18, 15:21
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Inte alltid, men vid låg perioder. Då blir Bitcoinbrytning perfekt att slå över till för tillfället.
Så du menar att artikeln du vägrade läsa är endast fake news? Uppfattat!
Citera
2023-04-18, 16:01
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Så du menar att artikeln du vägrade läsa är endast fake news? Uppfattat!
Varför skall jag läsa 8 sidor?

Att det har blivit en Bitcoin boom i Texas är tydligt, och jag är säker på att det skapar en del friktion i ett gammalt system som inte är van vid förändringar. Men jag tror inget är olösbart utan det handlar om att växa in och anpassa sig bara.
Citera
2023-04-18, 16:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Ett pedagogiskt exempel är Island. Där har man gott om elenergi och bedriver omfattande bitcoinbrytning. Vad skulle den elenergin användas till om det inte vore till bitcoinbrytning? Man kan ju inte transportera elenergin ner till Europa.
Tillverka aluminium, kisel för halvledare. Finns gott om elintensiv verksamhet som är värd transporterna. Annars kan man alltid lägga datacenter där som utför vettiga beräkningar.

Sen är det ju inte så att energin är gratis ens på Island som det låter som på dig.
Citera
2023-04-18, 16:15
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Tillverka aluminium, kisel för halvledare. Finns gott om elintensiv verksamhet som är värd transporterna. Annars kan man alltid lägga datacenter där som utför vettiga beräkningar.
Nej det går inte...
Citera
2023-04-18, 16:28
Avstängd
Citat:
Nej det går inte...
Tror du det är bitcoinbrytning som gör att Island har världens högsta elförbrukning per person? De har tre smältverk för aluminium, Alcoa, Norðurál och Rio Tinto Alcan. Det är deras största exportprodukt ihop med fisk.

Jag har inte koll på hur det gått med deras datacenters:
https://www.technologyreview.com/2012/04/11/186812/iceland-exports-energy-as-data/
Citera
2023-04-18, 16:33
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Tror du det är bitcoinbrytning som gör att Island har världens högsta elförbrukning per person? De har tre smältverk för aluminium, Alcoa, Norðurál och Rio Tinto Alcan. Det är deras största exportprodukt ihop med fisk.

https://www.technologyreview.com/2012/04/11/186812/iceland-exports-energy-as-data/

Jaha, och? Din poäng?

Det sägs rätt tydligt här att ju denna källa inte är intressant för någon annan att använda, och detta har jag förkarat för dig flera gånger.
https://www.youtube.com/watch?v=0WGxHc30vME

Bara för att Island har 3 smältverk betyder inte att flare gas i Texas blir användbart för något annat än Bitcoinbrytning, det hoppas jag du förstår?
Citera
2023-04-18, 16:36
Medlem
Citat:

Uppenbarligen har det inte räckt för att använda all billig el, eftersom de även har omfattande bitcoinbrytning:

https://www.youtube.com/shorts/L_sbSNEyyf8
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in