2006-06-27, 19:07
Medlem
Grantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tysk indian
Inte så begåvat att ljuga om försäljning i USA då det är Riaa håller i det och har en sökbar databas. I länken till försäljningssiffror står det att de har en 10 x paltina i USA för The Sign (Album) vilket framgår att de inte har. Man kan med andra ord inte lita ett skit på de cerifieringar de anger.

Nä, jag har aldrig hört talas om nån som sålt paltina...

Allvarligt talat så är det inte så smart att ljuga om det, det kanske säger något om hur de fungerar.
Citera
2006-06-27, 19:40
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hypokondria
När Jonas & Ulf öppnade sin första stim utbetalning på en bar på avenyn var de väldigt glatt överraskade.
Detta var efter att the sign spelats flitigt i ca ett år.
80milj. I say no more.

Å det tror du på?!

Ersättningen från STIM är inte SÅ generös även om de största svenska artisterna får sig en rejäl slant. Dessutom är det Jonas B (B som i Bryggmarodör) som skriver typ 80% av låtarna och håvar in största delen av pengarna.

Vore det som du sa så skulle t.ex Lars Winnerbäck vara i det närmaste miljardär....
Citera
2006-06-27, 19:45
Medlem
AOB hade även en grym deal med skivbolaget. Eftersom inget bolag trodde på dem fick de en deal med ett danskt bolag där de delade på försäljningsintäkterna. Alla fyra blev därför sjukt förmögna redan efter första skivan. Jag skulle gissa att att de har c:a 200 mkr var, kanske mer...
Citera
2006-06-27, 20:28
Avstängd
e det någon som vet dels på vilka kriterier stim pengar betalas ut och hur mycket det är?
för typ 5-7 år sedan fick jag berättat för mig att man fick betalt per tillfälle låten lirades och att det rörde sig om typ en femtilapp varje gång..
isåfall är ju inte 80 millar nån omöjlighet, långt ifrån..
tänk så sjukt många gånger t.ex the sign måste ha spelats världen över..
Citera
2006-06-27, 22:01
Medlem
davidoffs avatar
Grattis uffe, han e nordig och fjantig men rik och I cannes sa e han med pa allt samt st tropez pa sommaren. Nu e han pappa
Citera
2006-06-27, 22:06
Medlem
Sjuttiotvås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
e det någon som vet dels på vilka kriterier stim pengar betalas ut och hur mycket det är?
för typ 5-7 år sedan fick jag berättat för mig att man fick betalt per tillfälle låten lirades och att det rörde sig om typ en femtilapp varje gång..
isåfall är ju inte 80 millar nån omöjlighet, långt ifrån..
tänk så sjukt många gånger t.ex the sign måste ha spelats världen över..
När en låt spelas på BBC radio i storbritannien får upphovsmännen cirka 500 kronor i stimpengar.
Stora nationella radion i England alltså, på lokala stationer är det såklart inte såna summor.

Så dom har nog pengar så det räcker. Och blir över.

Sen var ju både Uffe och Jonas med i 100 höjdare för nåt år sen. Uffe gjorde något med nån brygga, nån som minns vad?
Citera
2006-06-27, 22:19
Medlem
Hypokondrias avatar
Citat:
Å det tror du på?!
- Jag vet
Citera
2006-06-27, 22:19
Medlem
Perkabalos avatar
Rev

han inte bryggan & byggde en större så nya fina båten skulle få plats?
Citera
2006-06-27, 22:25
Medlem
lab-ones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perkabalo
han inte bryggan & byggde en större så nya fina båten skulle få plats?
Det var Jonas Berggren som gjorde det..
Citera
2006-06-27, 23:46
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuttiotvå
Sen var ju både Uffe och Jonas med i 100 höjdare för nåt år sen. Uffe gjorde något med nån brygga, nån som minns vad?

Det var Berggren som tillsammans med sin dåvarande granne Nils Wendels i Långedrag utanför Göteborg rev en brygga för att han och Wendels hade för stora båtar. Det uppskattades inte av grannarna som hade rätt till bryggan genom en bryggförening. Han blev dömd för egenmäktigt förfarande och var tvungen att riva sin nya brygga igen.
Citera
2006-06-28, 08:25
Medlem
Snajpers avatar
"JAG MÅSTE FÅ TAG I SÄPOCHEFEN" Ulf Ekberg från Ace of Base festade med Axl Rose. När Aftonbladet nådde Ekberg i går var han skakad över att Rose gripits. "Jag måste få tag i Säpochefen. Han kan lösa det här", säger han.

Your honor, I rest my case.
Fuck vilken patetisk människa, förresten så har jag förnedrat honom verbalt. Detta gjordes i samband med min yrkesutövning, det var sjukt kul.....

/Snajper
Citera
2006-06-28, 13:11
Medlem
Poenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snajper
"JAG MÅSTE FÅ TAG I SÄPOCHEFEN" Ulf Ekberg från Ace of Base festade med Axl Rose. När Aftonbladet nådde Ekberg i går var han skakad över att Rose gripits. "Jag måste få tag i Säpochefen. Han kan lösa det här", säger han.

Your honor, I rest my case.
Fuck vilken patetisk människa, förresten så har jag förnedrat honom verbalt. Detta gjordes i samband med min yrkesutövning, det var sjukt kul.....

/Snajper

FY FAN VA TÖNTIG HAN ÄR....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in