2006-06-29, 22:40
Medlem
cavalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starke Adolf
Några moraliska argument för omskärelse har du inte framfört och när dina medicinska argument för ingreppet visar sig stå på lös grund förfaller du till lösryckta hånflin.
.
är själv omskuren, men har inte på långa vägar några av de problemen som tas upp i denna tråden.
Citera
2006-06-29, 23:22
Medlem
Penders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starke Adolf
Hörrö Pender

Vad är utgångspunkten i din argumentation egentligen? Jag har svårt att förstå dig.

Några moraliska argument för omskärelse har du inte framfört och när dina medicinska argument för ingreppet visar sig stå på lös grund förfaller du till lösryckta hånflin.

Såvitt jag kan bedöma sönderfaller den möjliga motivbilden till ett sådant beteende i tre huvudbeståndsdelar

1. Att du är hängiven utövare av någon primitiv ökenreligion som påbjuder ingreppet. Det står i urkunderna att omskärelse skall ske och du skiter egentligen i konsekvenserna.

2. Du är själv omskuren och mår inte så jättebra av det men har inte stake nog att erkänna det inför dig själv.

3. Du är så pass korkad att du faktiskt tror att det skulle föreligga några tungt vägande medicinska skäl till att stympa småpojkar på ett stort stycke erogen vävnad.

Som du förstår är ingendera utgångspunkterna särskilt smickrande för din person.

Nu skall jag och min förhud lägga oss i sängen och njuta ordentligt tillsammans.

Är det inte enklare att helt enkelt fråga mig, istället för komma dragandes med ett gäng hjärndöda gissningar? Suck. Motivbild, alternativ 4: Som jag tidigare skrivit, jag är själv omskuren och det är ngt som jag typ aldrig tänker på, än mindre ser som ett problem av ngt slag. Hade ingen aning om att det fanns så många pappskallar som i princip likställer manlig omskärelse med tex kvinnlig könsstympning. Det är absurdt i min mening & jag tyckte det kunde vara värt att säga några ord om detta.

Vad gäller den medicinska bevisningen du hänvisar till så har jag inte varit tillräcklig intresserad av diskussionen för att ta mig tid till att leta fram fakta från aktuella, objektiva källor - typ socialstyrelsen eller vad man nu kan lita på. Det känns meningslöst att dra några slutsatser vad gäller de de medicinska argumenten utan trovärdiga källor.
Citera
2006-06-29, 23:44
Medlem
Lutass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pender
Är det inte enklare att helt enkelt fråga mig, istället för komma dragandes med ett gäng hjärndöda gissningar? Suck. Motivbild, alternativ 4: Som jag tidigare skrivit, jag är själv omskuren och det är ngt som jag typ aldrig tänker på, än mindre ser som ett problem av ngt slag. Hade ingen aning om att det fanns så många pappskallar som i princip likställer manlig omskärelse med tex kvinnlig könsstympning. Det är absurdt i min mening & jag tyckte det kunde vara värt att säga några ord om detta.

Vad gäller den medicinska bevisningen du hänvisar till så har jag inte varit tillräcklig intresserad av diskussionen för att ta mig tid till att leta fram fakta från aktuella, objektiva källor - typ socialstyrelsen eller vad man nu kan lita på. Det känns meningslöst att dra några slutsatser vad gäller de de medicinska argumenten utan trovärdiga källor.
Poängen är väl om du tycker att det är rätt eller fel att göra onödiga ingrepp på spädbarn, istället för att låta dem växa upp och sen välja själva?
Citera
2006-06-30, 00:11
Medlem
Penders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lutas
Poängen är väl om du tycker att det är rätt eller fel att göra onödiga ingrepp på spädbarn, istället för att låta dem växa upp och sen välja själva?

Mm, men åsikterna går uppenbarligen isär väldigt om vad ingreppet egentligen innebär för den som blir omskuren. Handikappar man ungen för livet eller spelar det i princip ingen roll om man har förhud eller ej (fysiskt)? Om det nu inte har negativa konsekvenser för personen - varför skulle man då förbjuda det? Varför skulle man leka förmyndare och hindra föräldrarna från att själva bestämma vad de tror är barnets bästa?
Citera
2006-06-30, 00:23
Medlem
Lutass avatar
Citat:
Mm, men åsikterna går uppenbarligen isär väldigt om vad ingreppet egentligen innebär för den som blir omskuren. Handikappar man ungen för livet eller spelar det i princip ingen roll om man har förhud eller ej (fysiskt)? Om det nu inte har negativa konsekvenser för personen - varför skulle man då förbjuda det? Varför skulle man leka förmyndare och hindra föräldrarna från att själva bestämma vad de tror är barnets bästa?
Om det inte spelar någon roll om man har förhud eller ej, eller inte gör så stor skillnad, så bör man låta människan som är ihopsatt med förhuden själv bestämma om han vill behålla skinnet eller inte. Vi ska hindra föräldrarna från att ta icke nödvändiga beslut åt sina söner som inte går att ändra på när det väl är gjort, därför att det är ett beslut som bara personen själv kan och ska ta. Och vad fan ska ungjäveln göra när han växer upp och han inte är helt nöjd med sin snaggade kuk?

För att det finns några stycken här i världen som gärna skulle vilja ha tillbaks sin förhud kan du fan inte neka till. Bara för att du inte upplever några komplikationer så innebär det inte att ingen annan gör det.

Därför låter vi bara myndiga personer själva ta det beslutet. Tada, då får de skylla sig själva sen om de inte blir nöjda. Smidigt va?
Citera
2006-06-30, 00:55
Medlem
cavalls avatar
Citat:
Om det inte spelar någon roll om man har förhud eller ej, eller inte gör så stor skillnad, så bör man låta människan som är ihopsatt med förhuden själv bestämma om han vill behålla skinnet eller inte. Vi ska hindra föräldrarna från att ta icke nödvändiga beslut åt sina söner som inte går att ändra på när det väl är gjort, därför att det är ett beslut som bara personen själv kan och ska ta. Och vad fan ska ungjäveln göra när han växer upp och han inte är helt nöjd med sin snaggade kuk?

För att det finns några stycken här i världen som gärna skulle vilja ha tillbaks sin förhud kan du fan inte neka till. Bara för att du inte upplever några komplikationer så innebär det inte att ingen annan gör det.

Därför låter vi bara myndiga personer själva ta det beslutet. Tada, då får de skylla sig själva sen om de inte blir nöjda. Smidigt va?
lite ot, men vad fan...

är du alltid lika otrevlig eller???
Citera
2006-06-30, 00:58
Medlem
Penders avatar
Citat:

Sant.

Citat:

Med "det spelar ingen roll" syftade jag på det fysiska planet. Däremot spelar det naturligtvis en mer eller mindre stor roll kulturellt och religiöst.

Vad gäller oåterkalleliga beslut som föräldrarna tar å sina barns räkning är omskärelse endast ett av tusentals beslut vi låter föräldrar ta själva utan inblandning från statens sida. Jag ser spontat inte att omskärelse skulle vara en sak för staten att bestämma över. Jag har inga tvärsäkra fakta att gå utan drar mina slutsatser från min egen erfarneheter och vad jag hört från andra. Dock skulle jag säkert ändra åsikt om det trädde fram ett flertal personer i Sverige (observera) som är tydligt missnöjda med att vara omskurna.

EDIT: Jag tycker inte om när föräldrar proppar ungarna fulla med kristen/muslimsk/rasistisk propaganda, men det är samtidigt inget jag ser som statens uppgift att lagstifta om. Är den jämförelsen förståelig?
Citera
2006-06-30, 01:09
Medlem
Lutass avatar
Citat:
Sant.

Med "det spelar ingen roll" syftade jag på det fysiska planet. Däremot spelar det naturligtvis en mer eller mindre stor roll kulturellt och religiöst.

Vad gäller oåterkalleliga beslut som föräldrarna tar å sina barns räkning är omskärelse endast ett av tusentals beslut vi låter föräldrar ta själva utan inblandning från statens sida. Jag ser spontat inte att omskärelse skulle vara en sak för staten att bestämma över. Jag har inga tvärsäkra fakta att gå utan drar mina slutsatser från min egen erfarneheter och vad jag hört från andra. Dock skulle jag säkert ändra åsikt om det trädde fram ett flertal personer i Sverige (observera) som är tydligt missnöjda med att vara omskurna.
"Jag ser spontat inte att omskärelse skulle vara en sak för staten att bestämma över."

Spontant ser jag omskärelse som något för individen i fråga att bestämma över, ingen annan. Det handlar liksom inte om att jag vill att staten ska lägga sig i här eller där, det handlar om att ingen ska kunna bestämma om jag vill ha min kuk snaggad eller osnaggad, varesig mina föräldrar eller någon annan. Det är mitt val, och ingen annans, och måste staten lägga sig i för att det ska vara så, så visst.

Jag är förövrigt helt övertygad om att det finns folk som är missnöjda, jag menar, finns det någonting här i världen som alla är nöjda med? Men det är inte poängen. Jag är t.ex. inte helt nöjd med att jag är döpt i en kyrka, hade jag själv fått bestämma hade jag aldrig blivit det. Det är knappast något jag lider fysiskt av, men det känns som ett val jag själv hade velat göra. Detsamma hade gällt en snaggning, om jag hade fått en sån, det är jag övertygad om, hur mycket jag än hade trivts med det.
Citera
2006-06-30, 01:09
Medlem
SvaMp_s avatar
Är själv omskuren och kan inte påstå att det är ngt jag lider av, men jag anser att det är fel att skära pitten på folk som inte kan säga emot. Så teoretiskt är jag väl emot manlig omskärelse av små barn, dock är det knappast nån stor fråga då det inte påverkar den drabbades liv nämnvärt, helt enkelt inte ett så stor problem.

Sammanfattar väl eg denna diskussion, fel ja, dock inte en tillräckligt stor grej att uppmärksamma.
Citera
2006-06-30, 02:18
Medlem
Penders avatar
Citat:
"Jag ser spontat inte att omskärelse skulle vara en sak för staten att bestämma över."

Spontant ser jag omskärelse som något för individen i fråga att bestämma över, ingen annan. Det handlar liksom inte om att jag vill att staten ska lägga sig i här eller där, det handlar om att ingen ska kunna bestämma om jag vill ha min kuk snaggad eller osnaggad, varesig mina föräldrar eller någon annan. Det är mitt val, och ingen annans, och måste staten lägga sig i för att det ska vara så, så visst.

Jag är förövrigt helt övertygad om att det finns folk som är missnöjda, jag menar, finns det någonting här i världen som alla är nöjda med? Men det är inte poängen. Jag är t.ex. inte helt nöjd med att jag är döpt i en kyrka, hade jag själv fått bestämma hade jag aldrig blivit det. Det är knappast något jag lider fysiskt av, men det känns som ett val jag själv hade velat göra. Detsamma hade gällt en snaggning, om jag hade fått en sån, det är jag övertygad om, hur mycket jag än hade trivts med det.

Okej jag är med dig, men vari består skillnaden mellan å ena sidan omskärelse och å andra sidan kyrkodop, religion/politik-indoktrinering, vaccinering och/eller kost & motion under barndomen? Alla är de val som föräldrarna gör åt sin barn med deras bästa i åtanke - men som personen i fråga senare i livet kan komma att vara missnöjd med. Skall de också regleras av staten och om inte, varför?

EDIT: Att ta ifrån föräldrarna rätten att besluta vad som är bäst för barnet är ingen liten sak, utan då skall det finnas överväldigande goda skäl för detta.
Citera
2006-06-30, 03:00
Medlem
cavalls avatar
Citat:
EDIT: Att ta ifrån föräldrarna rätten att besluta vad som är bäst för barnet är ingen liten sak, utan då skall det finnas överväldigande goda skäl för detta.
här kommer du in på en intressant sak.

hur mycket ska föräldrarna ha att säga till om när det gäller sina barn?

det har redan hänt att föräldrar som har gett sina barn en enkel "lusing", som mer har generat barnet än skadat (och jag försvarar inte aga) har blivit dömda för barnmisshandel.

ska föräldrarskap bestämmas enligt lag?
Citera
2006-06-30, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cavall
vore det inte enklare och bättre att hålla sig till Sverige och Svenska män?

annars kan man nog säkert skrapa ihop en hel del Israeler som är nöjda med sin omskärelse.

Retoriken från stympningsanhängarna är skrämmande dumt.

Exemplet, om du ens är läskunnig, att man i Usa har en majoritet omskurna män, fast detta inte är pågrund av medicinsk åkomma, är att undersökningen din vapenbroder tog upp gällde just Usa[!], och när omskuren blir normen i alla bilder så kommer kvinnor att se icke omskurna som 'onormalt'. Det är naturligt, men det är likväl konstruerad verklighet.

Ditt svar påvisar att du inte är ute efter en logisk debatt.

Citat:
Så du föreställer dig att de som är omskärda inte kan onanera/har problem med att onanera?
Borttagning av förhud reducerar barns möjlighet att onnanera, precis som sagts och även påpekats på länkar som givits.

Citat:
- Mitt svar ang. att jag frågade kvinnor om utseendet] -

Okej då var väl den diskussionen avgjord en gång för alla, regeringen har talat.

Återigen så börjar man undra om ni har huvudet på rätt plats.

Du skrev om undersökningen i Usa som sade att kvinnor föredrog omskurna män [för utseendet]. Du kan inte hantera det faktum varför de tycker så och inte heller det faktum att i en majoritet av världen så är inte män omskurna och många kvinnor som tillfrågas tycker omskuren ser 'udda' ut.

Vad är poängen med debatt om du inte kan delta pga dumhet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in