2006-06-29, 14:21
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkow
Genom att man eliminerar en stor mängd förhud, som vid anonani förs fram, över, och tillbaka över ollonet. Jag behöver väl inte berätta för dig hur onani går till?

Nej sjävklart behöver du inte förklara det, men jag blev bara nyfiken på hur du menade då jag aldrig själv upplevt det du beskriver, dvs. att det på något vis skulle försvåra för individen i fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av Zarkow
Är inte emot könsstympning av religiösa skäl, är det av motiveringen att ingen skall någonsin påtvingas ett ingrepp som den själv inte valt [eller direkt kan tänkas välja]. Vill du välja att bli omskuren när du blir 18, fine. Men inte när du är 3 dagar, eller som i fallet med en barndomsvän, 6 år.

Medicinskt motiverade ingrepp berör inte denna tråd. Och NEJ, de är inte i någon majoritet.

Det berör ju på så vis att ett medicinskt ingrepp även är påtvingat individen om denne är i sådan ålder att han inte får avgöra själv.
Medicinska ingrepp sker ju även det på småbarn och dessa har ingenting att säga till om.
Är du emot detta?
Citera
2006-06-29, 15:23
Medlem
Blå Rutas avatar
Vad är det som är så facinerande med småbarns könsorgan att man bara måste få skära i dom?
Hade någon omskuren fått sitt liv förstört om man inte omskurit honom utan väntat tills han var stor nog att bestämma något sådant själv?
Eller kommer jorden gå under på grund av alla smutsiga ollon om vi inte inför obligatoriskt skärande i småbarns könsorgan?
Citera
2006-06-29, 15:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Det berör ju på så vis att ett medicinskt ingrepp även är påtvingat individen om denne är i sådan ålder att han inte får avgöra själv.
Medicinska ingrepp sker ju även det på småbarn och dessa har ingenting att säga till om.
Är du emot detta?
Det är väl ingen som sagt något om medicinskt betvingad omskärelse? Men i 999 fall av 1000 så är det en rent religiös/traditionsbunden procedur. Och det skall inte tillåtas innan personen är myndig.
Citera
2006-06-29, 17:37
Medlem
cavalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JamesWoods
Det är väl ingen som sagt något om medicinskt betvingad omskärelse? Men i 999 fall av 1000 så är det en rent religiös/traditionsbunden procedur. Och det skall inte tillåtas innan personen är myndig.
varför ens då?
det kan vara lika påtvingat då som innan
Citera
2006-06-29, 18:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cavall
varför ens då?
Men nu råkar det vara så att vi enligt lagen ska kunna fatta våra egna beslut när vi blir myndiga, det vill säga vid 18 års ålder. Men det trodde jag att du fattade.
Citera
2006-06-29, 18:28
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavall
varför ens då?
Vårt samhälle tillåter att du kör en fet metallstav genom kuken om du är vuxen. Då är det svårt att försvara förhuden.
Citera
2006-06-29, 19:19
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JamesWoods

Jo, skribenten Zarkow skrev att han hoppades på en lag innom en snar framtid som skulle förbjuda könsstympning oavsett kön och jag undrar över om han även menar medicinska ingrepp, vilket jag än inte fått svar på.
Citera
2006-06-29, 20:41
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Ka Kui:

Citat:
För att manlig omskärelse förstör inte ollonet och ger inga problem med att njuta av sex sedan.

Manlig omskärelse går naturligtvis inte att jämföra med kvinnlig omskärelse men det betyder ju inte att det skulle vara försvarbart, eller hur?
För min del skulle det vara mycket plågsamt. Jag ryser vid blotta tanken på att ha kuken ständigt nedcabbad, det skulle ju vara som att ha tummen i ögat hela tiden.
Fan, jag skulle knappt våga förflytta mig, jag skulle gå bredbent som en cowboy. Långsamt, mycket långsamt.

Jag är mycket glad över att jag har skinnet kvar.
Citera
2006-06-29, 21:12
Medlem
Erk Swedes avatar
Förbjud

Citat:
Ursprungligen postat av ka kui
För att manlig omskärelse förstör inte ollonet och ger inga problem med att njuta av sex sedan. Kvinnlig omskärelse innebär ofta borttagandet av känsliga blygdläppar och/eller klitoris och förtjänar verkligen ordet stympning.

Givetvis bör manlig omskärelse också förbjudas,åtminstone tills individen är myndig och kan besluta själv.
Vi har religionsfrihet i sverige,och omskärelse av spädbarn är definitivt ett brott mot religionsfriheten,och ett visst handikapp.
Citera
2006-06-29, 22:11
Medlem
Penders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Givetvis bör manlig omskärelse också förbjudas,åtminstone tills individen är myndig och kan besluta själv.
Vi har religionsfrihet i sverige,och omskärelse av spädbarn är definitivt ett brott mot religionsfriheten,och ett visst handikapp.

Handikapp? Oj, du tar priset.
Citera
2006-06-29, 22:34
Medlem
Hörrö Pender

Vad är utgångspunkten i din argumentation egentligen? Jag har svårt att förstå dig.

Några moraliska argument för omskärelse har du inte framfört och när dina medicinska argument för ingreppet visar sig stå på lös grund förfaller du till lösryckta hånflin.

Såvitt jag kan bedöma sönderfaller den möjliga motivbilden till ett sådant beteende i tre huvudbeståndsdelar

1. Att du är hängiven utövare av någon primitiv ökenreligion som påbjuder ingreppet. Det står i urkunderna att omskärelse skall ske och du skiter egentligen i konsekvenserna.

2. Du är själv omskuren och mår inte så jättebra av det men har inte stake nog att erkänna det inför dig själv.

3. Du är så pass korkad att du faktiskt tror att det skulle föreligga några tungt vägande medicinska skäl till att stympa småpojkar på ett stort stycke erogen vävnad.

Som du förstår är ingendera utgångspunkterna särskilt smickrande för din person.

Nu skall jag och min förhud lägga oss i sängen och njuta ordentligt tillsammans.
Citera
2006-06-29, 22:39
Medlem
cavalls avatar
Peter Harold

har du månde sett Penn & Tellers Bullshit?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in