Citat:
Ursprungligen postat av joppe
Jag är omskuren och tänkte kommentera argumentationen i tråden:
1. Omskärelse är religiös fanatisme.
Jag är varken jude eller muslim. Jag föddes i USA och där var det väldigt vanligt att man blev omskuren, oavsett om man var religiøs eller inte.
2. Det är svårt att onanera när man är omskuren.
Jag har runkat utan problem sedan jag var 11 år.
3. Det är svårt att få orgasm när man är omskuren.
Har aldrig haft problemer med att få orgasmer. Varken vid runkning eller sex.
4. En omskuren kuk är ful och stympad.
Har aldrig hört att min kuk skulle vara ful. Tycker själv den är vacker. Tjejers respons har alltid varit positiv.
5. Det är ett brott mot den individuella frihetan att bli omskuren.
Det håller jeg med om. Men jeg har inget imot att ha förlorat den friheten. Skulle inte vilja ändra det om jag kunde. Det finns andra friheter som har fråntagits mig som jag tycker är värre. Högt skattetryck för att nämna en.
Jag tror inte att en omskuren kuk är bättre än en oomskuren. Jeg tror heller inte att en oomskuren är bättre än en omskuren. Så længe kukarna fungerar efter avsikten och inte vållar problemer, så är det ok med mig.
Jag är glad för min och jag känner många oomskurna som är glada för sin.
Hela den här "min-kuk-är-bättre-än-din-kuk" debat är ganska ynklig.
Det är inte frågan om 'min-kuk-är-bättre-än-din', förutom från just flera rabiata omskurna som inte tåls höra att deras förevändningar om att deras medicinsk förändrade kön inte alls är bättre ur medicinsk synvinkel, något som de fått höra senate 30+ åren.
Det är frågan om grundläggande värderingar såsom frihet och negativ frihet. Där du som individ skall ha full frihet att själv välja vad du vill göra med din kropp, men du skall alltid vara skyddad ifrån andra personens frihets inkräktande på din. Negativ frihet är statens uppgift, där den begränsar din möjlighet att göra sådant som kommer påverka andra som de inte vill. Detta måste inkludera att det är olagligt att av icke-medicinska skäl utföra utsmyckning, förändring eller andra åtgärder (tatuering, piercing, stympning, amputering osv) på någon som inte själv valt det. Att påtvinga någon annan sin vilja är att överstiga sin negativa frihets gräns.
Mycket gulligt att du sen talar om att det inte är några problem att onanera. Inte det som det handlar om, läs gärna igen. Det står 'reducerar' inte 'eliminerar'. Vart du omskuren i vuxen ålder så du kunnat uppleva för och efter-skillnaden?