2006-06-27, 11:32
Medlem
Peter Harolds avatar
Ärade kollegor!

Ett medicinsk ämne med politisk betydelse - vete katten om jag postat på rätt ställe här...?

I vilket fall som helst har jag funderat på detta med könsstympning. "Ett framsteg" sade många igår med anledning av domen mot den 41-åriga pappan som blivit dömd till fängelse efter att ha tvingat sin dåvarande 12-åriga dotter till omskärelse i (det forna) hemlandet Somalia. Men varför är det så få som protesterar mot manlig påtvingad könsstympning?

När jag tog mig en funderare så kom jag fram till att det kan ju knappast vara vettigt att skära bort en massa förhud på en person som inte har en möjlighet att protestera. Och ändå förekommer det som en tradition vilken sällan ifrågasätts i våra medier.

Jag tog mig friheten att själv skriva några rader om min reflektion, och funderar på varför vi inte ser några stora protester framföras mot att mycket små gossebarn beskärs i könet? Är man rädda för att ta debatt mot de samfund som alltjämt praktiserar denna tradition i Sverige? Eller är det helt i linje med dagens genuspolitik att bara bry sig om kvinnornas villkor?

Hoppas att jag kunnat väcka någon tanke som kan leda till en idé om hur debatt skall kunna väckas i denna fråga.

Tack för ordet!
Citera
2006-06-27, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter Harold
Jag ... funderar på varför vi inte ser några stora protester framföras mot att mycket små gossebarn beskärs i könet?

För att manlig omskärelse förstör inte ollonet och ger inga problem med att njuta av sex sedan. Kvinnlig omskärelse innebär ofta borttagandet av känsliga blygdläppar och/eller klitoris och förtjänar verkligen ordet stympning.
Citera
2006-06-27, 11:52
Medlem
Peter Harolds avatar
Förvisso har den manliga omskärelsen inte samma konsekvenser som faraoisk omskärelse (i huvudsak förlust av känselnerver), men är det rätt att begå detta mot en individ som inte kan försvara sig?
Citera
2006-06-27, 11:56
Moderator
Strix m/94s avatar
Slentrianmässigt...

...skärande i människor torde vara medicinskt förkastligt. Däremot är det belagt att kvinnor som enbart har sexuellt umgänge med omskurna män löper påtagligt mindre risk att drabbas av livmodercancer. Detta antas bero på att män har lättare att sköta sin hygien på ett bra sätt om de är omskurna. Det kan vara hur det vill med den saken, men de manliga respektive kvinnliga ingreppen är av olika natur, och skall behandlas olika. Syftet är också olika. För kvinnors del är ju syftet en form av sexuell stympning. För män, tja... medicinskt eller inget alls.
Citera
2006-06-27, 12:23
Medlem
Peter Harolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
För kvinnors del är ju syftet en form av sexuell stympning. För män, tja... medicinskt eller inget alls.

Ja, det är ju inte så att jag (i det här läget) ifrågasätter fördelarna med att skära bort förhuden, utan själva principen att någon berättigas att bestämma över en annan människa att omskärning SKALL göras. Jag utgår från individens frihet, etc etc, om du förstår vad jag menar. Tänk om gossen hade velat ha kvar förhuden? Vad göra? Transplantera? Isf, vem vill donera ett stycke förhud till honom?

Tack för ordet!
Citera
2006-06-27, 12:42
Medlem
slipZens avatar
Citat:
Tänk om gossen hade velat ha kvar förhuden? Vad göra? Transplantera? Isf, vem vill donera ett stycke förhud till honom?

OT: Finns en webbplats som säljer förhuds-"proteser".
Citera
2006-06-27, 13:17
Medlem
Blå Rutas avatar
Manlig omskärelse kanske inte orsakar sådant lidande som kvinnlig omskärelse, men är det ok att skära lite i småflickor, så länge som det inte orsakar dom några problem?
Nej, självklart inte, så varför skulle det vara ok att skära i småpojkar?

Operationer innebär alltid risker, så att operera i onödan är helt förkastligt.
Och att göra det för att det minskar cancer hos kvinnorna är ingen anledning till att operera bort något. Och problem med renlighet tror jag är kraftigt överdrivna. Om man inte tvättar sig alls så tror jag det är renligare att vara omskuren, men duschar man regelbundet är nog skillnaden minimal. Ungefär som att skära av sig öronen eller tårna för att det är lättare att hålla rent då...
Citera
2006-06-27, 13:20
Medlem
cavalls avatar
en väsentlig skillnad är att en manlig omskärelse fyller en funktion, det är enklare att hålla snorren ren.
Citera
2006-06-27, 13:21
Medlem
banditqueens avatar
Citat:
Förvisso har den manliga omskärelsen inte samma konsekvenser som faraoisk omskärelse (i huvudsak förlust av känselnerver), men är det rätt att begå detta mot en individ som inte kan försvara sig?

Det ar ju klart att det inte ar ratt, daremot sa tycker jag att kvinnlig omskarelse borde uppmarksammas mer.
Citera
2006-06-27, 13:32
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavall
en väsentlig skillnad är att en manlig omskärelse fyller en funktion, det är enklare att hålla snorren ren.
Alla påstår det, men om det nu hade varit så att förhuden varit helt funktionslös så hade vi väl blivit av med den i evolutionen vid det här laget. Det är väl bara om man har så tight förhud att den inte går att dra tillbaka som det blir hygienproblem. Förhuden fyller samma funktion som klitoriskappan, den skyddar det känsliga området. Män som har blivit omskurna har ofta problem med att nå orgasm på grund av att ollonet har blivit mindre känsligt.
Citera
2006-06-27, 13:39
Medlem
Big Mama´s guns avatar
Det är ju rätt fånigt att dra till med att kvinnlig omskärelse minsann uppmärksammas för att det är mer PK just nu, det låter som trams. Det är kvinnor som fått sina könsorgan stympade som börjat protestera och fått problemet uppmärksammat.
Om män som fått sina könsorgan omskurna skulle protestera skulle effekten bli densamma förhoppningsvis, om inte ännu mer uppmärksammat.

Är trådskaparen omskuren?? Om inte tycker jag inte han bör starta en sådan här debatt.
Uppenbarligen har omskurna män inga somh helst besvär, jag har träffat ett par och har aldrig hört dem beklaga sig det minsta, snarare tvärtom så ser de litegrann ned på icke omskurna män, tycker det är ohygieniskt, fult, osv.

Så varför skapa en debatt av ett imaginärt problem, av något som inte existerar?
Citera
2006-06-27, 13:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Big Mama´s gun
Det är ju rätt fånigt att dra till med att kvinnlig omskärelse minsann uppmärksammas för att det är mer PK just nu, det låter som trams. Det är kvinnor som fått sina könsorgan stympade som börjat protestera och fått problemet uppmärksammat.
Om män som fått sina könsorgan omskurna skulle protestera skulle effekten bli densamma förhoppningsvis, om inte ännu mer uppmärksammat.

Är trådskaparen omskuren?? Om inte tycker jag inte han bör starta en sådan här debatt.
Uppenbarligen har omskurna män inga somh helst besvär, jag har träffat ett par och har aldrig hört dem beklaga sig det minsta, snarare tvärtom så ser de litegrann ned på icke omskurna män, tycker det är ohygieniskt, fult, osv.

Så varför skapa en debatt av ett imaginärt problem, av något som inte existerar?
Nej, i Sverige finns det ingen debatt, eftersom så få blir omskurna här. I USA är det däremot en livlig debatt, där det skapats nya hjälpmedel för att tänja ut huden på penis för att skapa en ny förhud för de som känner sig stympade, man försöker få till en lagändring som skall förbjuda könsstympning etc.

Det är väl klart som fan att det är ett övergrepp att skära bort en fullt fungerande kroppsdel! Annars måste det ju vara okej med kvinnlig omskärelse, så länge det bara är de inre blygdläpparna och inte klitoris som stympas. Och att skära av örsnibbarna på sitt nyfödda barn måste också vara okej eftersom de inte fyller nån funktion. Eller hur?

Att omskurna män inte skulle ha några problem är nonsens. Om du ser på en amerikansk film så är det nästan alltid snack om hudlotion när det pratas onani. Varför? Jo, därför att en omskuren mans penis är svårare att stimulera. Ollonet blir mindre känsligt, eftersom det inte skyddas av förhuden, och den stimulans som fås när förhuden rör sig över ollonets kant vid onani eller samlag förekommer inte hos en omskuren man. Minskad känslighet, precis som när man stympar en kvinna.

Att det skulle vara mer hygieniskt med en omskuren penis är möjligen sant om man är efterbliven och inte klarar av att dra tillbaks förhuden för att tvätta ollonet. Men är man så korkad så har man nog svårt att lyfta på armen för att tvätta sig i armhålan också, eller att öppna munnen för att borsta tänderna också, så det är lika bra att dra ut dem...eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in