2006-06-28, 19:28
Medlem
J.Ns avatar
http://sydsvenskan.se/reportage/article102360.ece

Citat:
I övrigt lämnas förhuden intakt. Det är viktigt.
- Förhuden är värdefullare än vi har förstått innan, säger Jan Tage Holmberg.
Han nämner några fördelar med att ha den kvar:
Den skyddar och smörjer ollonet så att det är mjukt och fuktigt
Den har tätt med känselnerver som har betydelse för den sexuella njutningen
Den har en mekanisk funktion som underlättar vid samlag

Det räcker som anledningar för mig för att man ska förbjuda att ta bort den av andra än medicinska skäl på barn.
Citera
2006-06-28, 19:35
Medlem
J.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JamesWoods
I USA är det regel att man omskär alla nyfödda, det är bara en liten minoritet som inte är omskurna. Så det är inte bara på medicinska grunder, utan mest på religiösa grunder, och för att pojken inte ska behöva utstå grupptryck när han växer upp, för att han är den enda i klassen som inte är omskuren.

Finns en historia om den här: http://www.tidningenbarn.se/zino.aspx?pageID=10&reactionID=1296&articleID=5136

Har även läst att det handlade om att få barn att sluta onanera, men hittar ingen referens till det nu.

Står mer vettiga saker här: http://www.rfsu.se/010322.asp

Och här: http://barnzino.rb.se/zino.aspx?articleID=5283
Citera
2006-06-28, 20:06
Medlem
Hahaha åh jävlar vad gott om idioter det finns här....

Citat:
Ursprungligen postat av cavall
en väsentlig skillnad är att en manlig omskärelse fyller en funktion, det är enklare att hålla snorren ren.

Jag förstår ditt resonemang om du är en uteliggare med MS och inkontinensproblem.

Citat:
Ursprungligen postat av Big Mama´s gun
Uppenbarligen har omskurna män inga somh helst besvär, jag har träffat ett par och har aldrig hört dem beklaga sig det minsta, snarare tvärtom så ser de litegrann ned på icke omskurna män, tycker det är ohygieniskt, fult, osv.

Så varför skapa en debatt av ett imaginärt problem, av något som inte existerar?

Vilken idiot du är, med resonemang som att det är "fult" har du redan förlorat debatten.

Citat:
Ursprungligen postat av Pender
Är det xenofobi och dumrasism som ligger bakom denna psuodo-förskräckelse gällande omskärelse? Sorry, det låter så i ditt fall.

"Du är rasist om inte jag får skära i min sons kuk" Dumma usla människa försvinn
Citera
2006-06-28, 20:09
Medlem
Penders avatar
Citat:
Omskärningsindustrin är en mångmiljardindustri (i dollar) i USA, och det är framför allt det (och religiösa skäl) som gjort att omskärelse fortfarande lever kvar.
Jag skulle tippa på att "Restoration"-industrin drar in minst lika mkt. Och de tjänar bara mer pengar ju fler som går på propagandan om den heliga förhuden. Det är väl inte så att du själv driver en firma som säljer restoration-hjälpmedel? (knep=poisoning the well)

Citat:
Vet du förresten varför man började med omskärelse i USA i mitten av 1800-talet? För att förhindra eller minska onani, genom att penisen gjordes mindre känslig.
Och din poäng är?
Citera
2006-06-28, 22:25
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Mama´s gun
Det är tveklöst mer hygieniskt. Visst, man bör klara av att dra tillbaka sin förhud men sedvänjan med att omskära pojkar kom till i en inte alltför renlig tid, med fruktansvärda könssjukdomar och inte direkt rinnande vatten i badrummet...
Du har en poäng i det. Då ska vi bara ha tillbaks stening, pest, förkortad medellivslängd och allt annat man pysslade med förr. Och vad det gäller att omskurna killar tycker att det är bra med minskad känsel för att då kan de hålla på längre. Skulle jag tycka att det blev ett problem så funkar dubbla lager kondomer lika bra. Det som vore intressant är ifall någon här har omskurit sig i vuxen ålder och på så sätt kan berätta om det var någon stor skillnad. Alla som säger att det inte är någon skillnad eller jättestor skillnad utan att ha något att jämföra med känns ganska värdelösa som 'vittnen'.
Citera
2006-06-28, 23:22
Medlem
Darwins avatar
Jag tycker att den religiösa aspekten är mest upprörande; att vara omskuren är precis lika illa som att få ett kors eller en muslimsk halvmåne tatuerad på ena skinkan mot sin vilja, eller snarare innan man har någon utvecklad egen vilja.

Dessutom är omskärning en religiös symbol man måste leva med hela livet, vare sig man vill eller inte, som att ha "legal property of GOD" eller "Jag underkastar mig Allah och slickar mohammed i prutten" tatuerat i pannan.
Citera
2006-06-29, 04:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Nja, detta är väl ganska tveksamt.
På vilket sätt skulle det reduceras menar du?
Genom att man eliminerar en stor mängd förhud, som vid anonani förs fram, över, och tillbaka över ollonet. Jag behöver väl inte berätta för dig hur onani går till?

Citat:
Ursprungligen postat av 503
I övrigt har du rätt i vad du skriver, men sista stycket ställer jag mig lite frågande till.
Att du är emot könsstympning pga. religiösa skäl är fullt förståeligt, men den troligen vanligaste anledningen till manlig omskärelse i Sverige borde vara av mediciska skäl, så ställer du dig även kritisk till detta?

Är inte emot könsstympning av religiösa skäl, är det av motiveringen att ingen skall någonsin påtvingas ett ingrepp som den själv inte valt [eller direkt kan tänkas välja]. Vill du välja att bli omskuren när du blir 18, fine. Men inte när du är 3 dagar, eller som i fallet med en barndomsvän, 6 år.

Medicinskt motiverade ingrepp berör inte denna tråd. Och NEJ, de är inte i någon majoritet.

Visste ni förresten om att en majoritet av män i Usa är omskurna? Har alla trång förhud vill ni påstå?
Citera
2006-06-29, 04:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pender
Till damerna i tråden (edit eller gays:en) , kommentera gärna det följande:

• A circumcised penis was favoured by women for appearance and hygiene. (Furthermore, some women were nauseated by the smell of the uncircumcised penis, where, as mentioned earlier, bacteria and other micro-organisms proliferate under the foreskin.) (under SOCIO-SEXUAL ASPECTS, http://www.circinfo.net/#parents)

Vad föredrar ni?

Herrejesus vilken stenstod du är.

För det första så kommer en undersökning i Usa, där en majoritet och därmed normen med omskärelse att göra att detta ser 'normalt' ut - vi LÄR oss vad som är vackert genom vår uppväxt. För referense se undersökningar om hur man byggde det vackraste ansiktet i dator, där en multitude av mixade (vanliga) ansikten var vackrast, men allt som översteg normen med visst spännvid stod ut och inte ansågs vara lika vackert.

Nåväl, ang. din andra fåniga punkt...du kanske skulle sluta suga av uteliggare, så slapp du problem med smutsiga penisar som luktar.

Frågade min fru som för övrigt varken är amerikan eller svensk, och hon och hennes vänner föredrog naturligt utseende. Men men...
Citera
2006-06-29, 10:08
Medlem
cavalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkow
Visste ni förresten om att en majoritet av män i Usa är omskurna? Har alla trång förhud vill ni påstå?
vore det inte enklare och bättre att hålla sig till Sverige och Svenska män?

annars kan man nog säkert skrapa ihop en hel del Israeler som är nöjda med sin omskärelse.
Citera
2006-06-29, 10:35
Medlem
Penders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavall
vore det inte enklare och bättre att hålla sig till Sverige och Svenska män?

annars kan man nog säkert skrapa ihop en hel del Israeler som är nöjda med sin omskärelse.

Citat:
Genom att man eliminerar en stor mängd förhud, som vid anonani förs fram, över, och tillbaka över ollonet. Jag behöver väl inte berätta för dig hur onani går till?
Så du föreställer dig att de som är omskärda inte kan onanera/har problem med att onanera?

Citat:
Frågade min fru som för övrigt varken är amerikan eller svensk, och hon och hennes vänner föredrog naturligt utseende. Men men...
Okej då var väl den diskussionen avgjord en gång för alla, regeringen har talat.
Citera
2006-06-29, 10:52
Medlem
Peter Harolds avatar
Politikst intresse i Sverige

Jag ber först och främst få tacka för alla dessa informativa inlägg som ni postat på detta inlägg.

Utöver för- eller emot (jag har blivit stärkt i min uppfattning om att småbarn inte skall tvingas till omskärelse annat än av akuta medicinska skäl) skulle jag vilja höra en spekulation om det kan finnas förutsättning att driva frågan politiskt i Sverige.

Tack för ordet!
Citera
2006-06-29, 13:54
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter Harold
Jag ber först och främst få tacka för alla dessa informativa inlägg som ni postat på detta inlägg.

Utöver för- eller emot (jag har blivit stärkt i min uppfattning om att småbarn inte skall tvingas till omskärelse annat än av akuta medicinska skäl) skulle jag vilja höra en spekulation om det kan finnas förutsättning att driva frågan politiskt i Sverige.

Tack för ordet!
Det blir svårt det där. Å ena sidan har du de stackars försvarslösa barnen som utsätts för hemskheter, men å andra sidan har du alla våra nysvenskar som det inte riktigt är populärt att kritisera. Personligen efterlyser jag fortfarande någon i tråden som blivit omskuren i vuxen ålder och kan berätta om för- och nackdelar. Hänvisningar till andras undersökningar i andra länder ger jag inte mycket för om jag inte får detaljerad information om vem som beställt undersökningen, hur urvalet gjorts, vad frågeställningen var osv. Att bara tjafsa om att "min penis är omskuren och jag kan inte tänka mig att det är någon skillnad. Dessutom får jag inte HIV" eller "om du skär av hudbiten så försvinner all känsel och du får läderhud på ollonet" leder ingenvart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in