• 1
  • 2
2022-06-14, 23:10
Medlem
Räntor på tex huslån går bra att höja och vi lär inte ha sett slutet där, så när är det dags att införa inlåningsränta på sparkonton/lönekonton? Ju längre tid det går utan att det händer ju mer kartell luktar det.
Citera
2022-06-15, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Räntor på tex huslån går bra att höja och vi lär inte ha sett slutet där, så när är det dags att införa inlåningsränta på sparkonton/lönekonton? Ju längre tid det går utan att det händer ju mer kartell luktar det.
Hos nischbankerna får du ränta på ditt sparkonto.
Citera
2022-06-15, 12:51
Medlem
Citat:
Styrräntan är just nu 0,25%, hur mycket hade du tänkt ha i ränta på ditt sparkonto då? Finns nischbanker som oavsett kommer kunna erbjuda högre räntor på sparande, så ingen större anledning att vara ledsen över vad storbankerna gör.

Styrräntan har gått från att ha legat på 0 eller minus under flera år. Vi får vara glada att bankerna inte införde negativ ränta på sparkonton under den perioden, som vissa andra länder gjorde.
Citera
2022-06-15, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Styrräntan är just nu 0,25%, hur mycket hade du tänkt ha i ränta på ditt sparkonto då? Finns nischbanker som oavsett kommer kunna erbjuda högre räntor på sparande, så ingen större anledning att vara ledsen över vad storbankerna gör.

Styrräntan har gått från att ha legat på 0 eller minus under flera år. Vi får vara glada att bankerna inte införde negativ ränta på sparkonton under den perioden, som vissa andra länder gjorde.
Oki fick för mig att binda huslån nu innebär en ränta på ca tre procent och det var det jag jämförde med
Citera
2022-06-15, 23:19
Medlem
Citat:
Oki fick för mig att binda huslån nu innebär en ränta på ca tre procent och det var det jag jämförde med
Tror det är så illa så att du faktiskt har gjort en bra affär. I alla fall om du fått den på fem år.
Citera
2022-06-15, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Tror det är så illa så att du faktiskt har gjort en bra affär. I alla fall om du fått den på fem år.
Det var kompisen som hintade om de siffrorna när han skulle binda och det är inte riktigt dags för mig ännu.
Citera
2022-06-15, 23:30
Medlem
Citat:
Det var kompisen som hintade om de siffrorna när han skulle binda och det är inte riktigt dags för mig ännu.
Då börjar 5 åringen närma sig 4%. Börjar bli svårt att kunna pruta på listpriserna 2-5 år nu tills bankerna höjer sina listpriser.
Citera
2022-06-15, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Då börjar 5 åringen närma sig 4%. Börjar bli svårt att kunna pruta på listpriserna 2-5 år nu tills bankerna höjer sina listpriser.
Oki o där är vi tebax till vad tråden handlar om. Att betala 4% ränta på ett lån samtidigt som inlåningsräntan i praktiken är negativ när avgifter räknas med känns fel.
Citera
2022-06-15, 23:54
Medlem
Citat:
Oki o där är vi tebax till vad tråden handlar om. Att betala 4% ränta på ett lån samtidigt som inlåningsräntan i praktiken är negativ när avgifter räknas med känns fel.
Problemet är att bundna räntorna på bostadslån inte har någon koppling till inlåningsräntan.

Bundna räntorna prisar in framtida räntehöjningar redan nu, därav är den mycket högre än vad rörliga räntan är.

Dock behöver man inte vara professor i nationalekonomi för att vara med på att styrräntan kommer gå upp ganska rejält närmsta tiden. Förmodligen en dubbelhöjning både i juni och september, kanske även november om det inte ger någon effekt på inflationen, med tanke på vad FED gjorde idag.

Det i sin tur kommer ge effekt på sparräntan, dock inte i samma utsträckning som styrräntan ökar. Jag skulle gissa att du kan få till rätt okej räntor på sparande bundet på 3 mån tex redan under 2023.
Citera
2022-06-17, 14:54
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Att betala 4% i ränta för ett lån när inflationen är 7% är ju helt fantadtiskt.

Att få 1% ränta på ett sparkonto när inflationen är 7% är ju en ren förlustaffär!
Citera
2022-06-19, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Att betala 4% i ränta för ett lån när inflationen är 7% är ju helt fantadtiskt.
sant

Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Att få 1% ränta på ett sparkonto när inflationen är 7% är ju en ren förlustaffär!
jämfört med strax under 0% så är det en bra affär
Citera
2022-06-19, 00:52
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
sant

jämfört med strax under 0% så är det en bra affär

För att inte tala om att ha lagt det på börsen i höstas - då är det the deal of the century!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in