Citat:
Ursprungligen postat av
baaaltis
Men lilla gubben, vi har isk i Sverige, jag betalar då inga 30% skatt på mina kapitalvinster. Och bolagsskatten vi har i Sverige e relativt låg. Detta gör att skatten blir lägre än i t.ex. usa och England.
OM Sverige hade varit så dåligt… varför startar det då så många företag här? Varför står Sverige för hälften av Europas börsintroduktioner? Landet med mest ”unicorns” per capita… osv osv osv.
Och detta tjat om ”dubbelbeskattning”, det är det ju inte alls, dubbelbeskattning är när samma person betalar skatt på skatten, t.ex. moms på energiskatten. Inte när en privatperson betalar skatt på pengar ett företag redan betalat skatt på. Det du säger e ju som att hantverkaren ska kunna ta betalt svart med argumentet ”kunden har ju skattat på pengarna så då ska inte jag behöva göra det! Det e ju dubbelbeskattning!”
Ja, vi har ISK i Sverige, men nu handlade mitt ursprungliga inlägg om en kritik mot våra vänsterpartier som vill begränsa tillgången genom att sätta ett tak på 1-2 mkr. Detta innebär att beskattningen kommer att vara 30% för tillgångar över takbeloppet - förstår du eller vill du att jag förklarar igen? Lilla gumman.