• 1
  • 2
2022-06-14, 13:26
Medlem
Vi som sitter p ISK konton. Hur ska man tnka nu? I r lr det ju vara ofrdelaktigt med detta konto.
Citera
2022-06-14, 13:31
Medlem
Att det hittills har varit ofrdelatigt i r sger inget om hur resten av ret kommer bli.

Alla kan ha sin egen tro men om det fanns en konsensus att brsen skulle g ner ytterligare under ret s hade den redan gjort det.
Citera
2022-06-14, 14:29
Moderator
Briasccas avatar
Om man tnker att ret kommer fortstta som det hittills varit s kommer vl antagligen schablonintkten minska. Hur mycket r frsts vrt att sga, och frsts r det pengarnas anvndning som avgr hur du ska agera. Har du behov av pengarna i r, s r det vl bara att slja av. r det lngsiktigt sparande fr man som vanligt chansa.

Brsens nedgng hittills behver inte frsts som att dess botten r ndd. Som jag tolkar situationen s r brsbotten ndd ngon gng fram emot 2024.

Jag har ett ISK-sparande men rtt litet. Har egentligen aldrig gillat det dr att betala skatt lpande och efter schabloner och att betala skatt innan vinster lsts ut. Jag gillar att kvitta aktievinster och frluster mot varandra. ISK har ocks marknadsfrts som att brsen alltid gr upp, och det visar historien att det gr den inte annat n lngsiktigt, och visst knns det surt att betala skatt p sparandet nr det faller ihop.
Citera
2022-06-14, 14:33
Medlem
Vansterpartiets avatar
Du r vl lite sent ute med bytet isfall.
Citera
2022-06-14, 14:53
Medlem
r ingen expert men nr man kar styrrntan s kar skatten p isk konto s undra nr det r vrt o hoppa frn isk.

Fljdfrga till ngon annan som r mer kunnig kan isk skatten bli 10 procent om rntan skenar ivg?
Citera
2022-06-14, 15:40
Medlem
DesertBeagles avatar
Samma princip som alltid har gllt gller fortfarande. Sitt ned i bten och behll lugnet, panikslj inte bara fr det svnger nedt. Det kommer att vnda uppt igen. I dessa tider nr det r s dystert som det r p brsen s loggar jag inte ens in och tittar, jag orkar inte med att se slakten. 🥺
Citera
2022-06-14, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
r ingen expert men nr man kar styrrntan s kar skatten p isk konto s undra nr det r vrt o hoppa frn isk.

Fljdfrga till ngon annan som r mer kunnig kan isk skatten bli 10 procent om rntan skenar ivg?
Nej skatten beslutas politiskt p gott och ont s det kommer inte tilltas s hga niver d det motverkar syftet. Men skatten kommer hnga med styrrntan upp en bit.

Politikerna vill ju att vi sparar till vr egen pension genom att placera vra redan skattade pengar och spekulera om att vrdet behlls. Sjlvklart r det en guldkalv men det finns en grns dr det pajar.
Citera
2022-06-14, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DesertBeagle
Samma princip som alltid har gllt gller fortfarande. Sitt ned i bten och behll lugnet, panikslj inte bara fr det svnger nedt. Det kommer att vnda uppt igen. I dessa tider nr det r s dystert som det r p brsen s loggar jag inte ens in och tittar, jag orkar inte med att se slakten. 🥺

Mrkligt att s mnga har ftt fr sig att det r bra "att sitta still i bten". Finns absolut inga belgg fr att brsen skall vnda uppt inom rimlig framtid. Vad som hnt historiskt r just historia och sger inget om framtiden.
Citera
2022-06-14, 16:10
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Mrkligt att s mnga har ftt fr sig att det r bra "att sitta still i bten". Finns absolut inga belgg fr att brsen skall vnda uppt inom rimlig framtid. Vad som hnt historiskt r just historia och sger inget om framtiden.

r ju rent farlig med personer som dig hr inne som ger ekonomiska "rd". r ju just historien som GER belgg fr att sitta still i bten. Det som inte visat sig frdelaktigt r att frska tajma dippar och slja vid diverse kriser.

Investera INTE ngot du inte kan frlora s behver du inte f panik och sitt still i bten vid kriser, investera lngsiktigt.
Citera
2022-06-14, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
r ju rent farlig med personer som dig hr inne som ger ekonomiska "rd". r ju just historien som GER belgg fr att sitta still i bten. Det som inte visat sig frdelaktigt r att frska tajma dippar och slja vid diverse kriser.

Investera INTE ngot du inte kan frlora s behver du inte f panik och sitt still i bten vid kriser, investera lngsiktigt.

Jag ger inga rd ver huvud taget. Det finns det alltfr mnga som redan gr. Jag bara konstaterar att du aldrig kan anvnda historiska data fr att sia om framtiden. Det r alldeles fr mnga idag oknda faktorer som kan pverka.
Citera
2022-06-14, 16:20
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Jag ger inga rd ver huvud taget. Det finns det alltfr mnga som redan gr. Jag bara konstaterar att du aldrig kan anvnda historiska data fr att sia om framtiden. Det r alldeles fr mnga idag oknda faktorer som kan pverka.

Du skrev "finns absolut inga belgg fr att sitta still i bten" knns det bekant? Nr all historisk data pekar p att det r frdelaktigt att inte panikslja utan att stanna i bten lngsiktigt med de du kan avvara lngsiktigt.
Citera
2022-06-14, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Du skrev "finns absolut inga belgg fr att sitta still i bten" knns det bekant? Nr all historisk data pekar p att det r frdelaktigt att inte panikslja utan att stanna i bten lngsiktigt med de du kan avvara lngsiktigt.

Du kanske skall frkovra dig lite i lsfrstelse. Titta p mitt frsta inlgg igen och ta dig en funderare ver vad som str skrivet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in