2025-10-07, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Vinner vänstern valet 2026 är en rejäl skattehöjning på ISK/KF i det närmaste en garanti. Här är deras budgetförslag för nästa år gällande skatt på ISK:

Socialdemokraterna vill införa en gräns på 3 miljoner där allt över det ska få en högre skatt. Jag kan inte hitta något om hur hög de tänkt att skatten ska vara men den ska dra in 3,5 miljarder extra per år så det borde vara betydligt högre än nuvarande skatt annars får de aldrig ihop den summan ens i teorin.
https://www.socialdemokraterna.se/do...ion%202026.pdf
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-s-skuggbudget

Vänsterpartiet vill införa ett tak på 2 miljoner. Över den gränsen ska man tvingas återgå till att behöva deklarera alla affärer och skatta 30 % på vinsterna. De vill också sänka den skattefria gränsen från 300000 kr till 50000 kr. Ska enligt V totalt dra in 12,8 miljarder extra i skatt.
https://www.vansterpartiet.se/wp-con...2025_WEBB_.pdf

Miljöpartiet är mer ospecifika i sin beskrivning av vad man vill göra. Men dels vill de liksom V sänka den skattefria gränsen till 50000 kr och dels vill de införa en "ökad progressivitet" som totalt ska dra in 11,2 miljarder i extra skatt, d.v.s. nästan lika mycket som V:s förslag så det måste innebära ungefär lika drastiska förändringar.
https://drive.google.com/file/d/1N-R...w?usp=drivesdk

---

Oavsett om det blir ett strikt tak som V vill eller ett gräns med betydligt högre skatt som S föreslår så lär det bli till att återgå till vanlig depå för den del av sparkapitalet som ligger över gränsen.

Ser inte kul ut och extra illavarslande är det ju att det är stor risk för att vänster-pöbeln faktiskt griper makten vid nästa val.
Citera
2025-10-08, 00:37
Medlem
De vill inte att vanligt folk ska kunna trygga sin pension. Inte ens om man lägger ner sitt liv i detta, då ska det skattas bort. Att kunna sluta jobba i rimlig tid ska vara förbehållet företagsledare med välfyllda tjänstepensionskonton och så politiker förstås. Du ska jobba till 70+.
Senast redigerad av Bushbuck 2025-10-08 kl. 00:40.
Citera
2025-10-08, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Bedrövligt. Dessa pengar har man ju redan skattat för och nu vill staten suga ut ännu mer. Finns ingen gräns för dessa partier. Helt otroligt.

Dags att flytta tillgångarna utomlands snart.

ja verkligen bedrövligt.

undrar hur snabbt de kan införa en sådan ändring. 2027?

och hur hög blir skatten på det över 2/3 mille??

blir att omfördela och strukturera om i portföljen...
Citera
2025-10-08, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
ja verkligen bedrövligt.

undrar hur snabbt de kan införa en sådan ändring. 2027?

och hur hög blir skatten på det över 2/3 mille??

blir att omfördela och strukturera om i portföljen...
Ska de göra drastiska förändringar av hur skatten tas ut så borde de rimligen behöva utreda det först. Då kan man väl hoppas att det dröjer till typ 2028.

Det blir för övrigt den 3:e skattehöjningen på ISK/KF på lika många mandatperioder som S gör om det genomförs https://sv.wikipedia.org/wiki/Invest...to#Beskattning

Att folk skrapar ihop någon miljon i privat pensionssparande för att slippa leva som fattigpensionärer är tydligen helt orimligt enligt S/V/MP och måste straffbeskattas...
Citera
2025-10-09, 17:34
Medlem
Citat:
Underlaget som ger upphov till kapitalvinst är redan beskattat, detta var min poäng. Staten vill beskatta allt.

Jag kan förstå att det finns en kapitalskatt, men 30% är alldeles för mycket.

Vilket västerländskt land har du det inte så i?
Jag tycker 30% kapitalskatt är lågt i jämförelse med skatten på lön…

Mitt tips till dom som klagar på skattetrycket i Sverige…. Flytta! Frågan e bara vart dom då ska ta vägen… finns ju när man väger in alla aspekter inget bättre land än just Sverige. Men du får gärna komma med ett förslag om land. 😊
Citera
2025-10-09, 19:17
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baaaltis
Vilket västerländskt land har du det inte så i?
Jag tycker 30% kapitalskatt är lågt i jämförelse med skatten på lön…

Mitt tips till dom som klagar på skattetrycket i Sverige…. Flytta! Frågan e bara vart dom då ska ta vägen… finns ju när man väger in alla aspekter inget bättre land än just Sverige. Men du får gärna komma med ett förslag om land. 😊
30% skatt är ju på utdelning för den fysiska personen. Vinstmedel som kommer från företaget är ju redan beskattad med 20,6% avseende aktiebolag, alltså en effektiv skatt på ~44%. Vet inte riktigt vad du babblar om, lilla gumman.
Citera
2025-10-09, 21:05
Medlem
ingenios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bushbuck
De vill inte att vanligt folk ska kunna trygga sin pension. Inte ens om man lägger ner sitt liv i detta, då ska det skattas bort. Att kunna sluta jobba i rimlig tid ska vara förbehållet företagsledare med välfyllda tjänstepensionskonton och så politiker förstås. Du ska jobba till 70+.

Egentligen ett icke-problem dock eftersom de redan för längesedan införde att du får ha sparade tillgångar på max 100.000 kr för att kunna få bostadstillägg som pensionär. Så de sparade pengar du eventuellt har på ett ISK går åt till att betala hyran tills du dör, om du inte lyckas smussla undan dem.
Citera
2025-10-11, 16:39
Medlem
Citat:
30% skatt är ju på utdelning för den fysiska personen. Vinstmedel som kommer från företaget är ju redan beskattad med 20,6% avseende aktiebolag, alltså en effektiv skatt på ~44%. Vet inte riktigt vad du babblar om, lilla gumman.

Vad bubblar du själv om?bolaget gör vinst = betalar skatt. Privat personen gör vinst = betalar skatt.
Får man inte ihop ekonomin i det så är bolaget på tok för olönsamt.

Och igen, vilka västländer har nu ett bättre skatteklimat för detta? Vi slår ju till och med usa…
Och du, en sak till, ett tips, skaffa isk, så slipper du dom 30% och betalar istället typ 1%…

Så lilla gubben, redogör nu för vilka länder som har det bättre?
Citera
2025-10-11, 16:42
Medlem
Citat:

Och så slutklämmen… lilla gubben.., det e bara folk med för dålig inkomst och för lite kapital som klagar över skattetrycket i Sverige 😉
Citera
2025-10-11, 19:59
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Vad bubblar du själv om?bolaget gör vinst = betalar skatt. Privat personen gör vinst = betalar skatt.
Får man inte ihop ekonomin i det så är bolaget på tok för olönsamt.

Och igen, vilka västländer har nu ett bättre skatteklimat för detta? Vi slår ju till och med usa…
Och du, en sak till, ett tips, skaffa isk, så slipper du dom 30% och betalar istället typ 1%…

Så lilla gubben, redogör nu för vilka länder som har det bättre?
Citat:
Vänta! E du sopan som startat ett ab å gör samma sak som du gjorde som anställd men fakturerar 400kr timmen istället för att ta lön på 300kr/h? 😂 övertygad om att din familj har fina mobiler å allt sånt… men attans att du trampade i klaveret där 😂
Citat:
Och så slutklämmen… lilla gubben.., det e bara folk med för dålig inkomst och för lite kapital som klagar över skattetrycket i Sverige 😉
Av varje 100-lapp som ett bolag tjänar in får aktieägaren behålla ~55 kr. Detta på grund av dubbelbeskattning i inkomstslaget näringsverksamhet (20,6%) och inkomstslaget kapital (30%). Att du inte förstår detta är inte mitt problem, lilla gumman.

De flesta länder har lägre skatt på kapital än vad Sverige har. Googla.
Citera
Igår, 09:00
Medlem
Citat:
Av varje 100-lapp som ett bolag tjänar in får aktieägaren behålla ~55 kr. Detta på grund av dubbelbeskattning i inkomstslaget näringsverksamhet (20,6%) och inkomstslaget kapital (30%). Att du inte förstår detta är inte mitt problem, lilla gumman.

Aktieägaren och aktiebolaget är två skilda juridiska personer så det är väl självklart att det blir så där. Annars missgynnas ju den som inte har ett aktiebolag och bedriver näringsverksamhet något enormt.

Det är varken synd om passiva ägare i aktiebolag med stora innehav i ISK, storägare i stora bolag eller lönetagare i Sverige. Är det några som missgynnas och det är "synd om" är det väl fåmansbolag eller de som har enskilda firmor.

Jag har svårt att se att någon skulle gynnas överhuvudtaget av en höjning av kapitalskatt om det inte isåfall blir en sänkning av inkomst av tjänst.

Att ge sig på ISK som sossarna och co vill är dålig politik helt klart. Sverige behöver knappast högre skatter utan mer kontroll på utgifterna.

Sen ska man aldrig glömma att det är rätt självklart att det är de som sitter på tillgångar eller har stora inkomster som står för en stor del av skatten som betalas in. Den som inte har några tillgångar är ofta väldigt svårt att beskatta.
Citera
Igår, 12:55
Medlem
Citat:

Men lilla gubben, vi har isk i Sverige, jag betalar då inga 30% skatt på mina kapitalvinster. Och bolagsskatten vi har i Sverige e relativt låg. Detta gör att skatten blir lägre än i t.ex. usa och England.

OM Sverige hade varit så dåligt… varför startar det då så många företag här? Varför står Sverige för hälften av Europas börsintroduktioner? Landet med mest ”unicorns” per capita… osv osv osv.

Och detta tjat om ”dubbelbeskattning”, det är det ju inte alls, dubbelbeskattning är när samma person betalar skatt på skatten, t.ex. moms på energiskatten. Inte när en privatperson betalar skatt på pengar ett företag redan betalat skatt på. Det du säger e ju som att hantverkaren ska kunna ta betalt svart med argumentet ”kunden har ju skattat på pengarna så då ska inte jag behöva göra det! Det e ju dubbelbeskattning!”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in