• 1
  • 2
2022-06-14, 13:26
Medlem
Vi som sitter på ISK konton. Hur ska man tänka nu? I år lär det ju vara ofördelaktigt med detta konto.
Citera
2022-06-14, 13:31
Medlem
Att det hittills har varit ofördelatigt i år säger inget om hur resten av året kommer bli.

Alla kan ha sin egen tro men om det fanns en konsensus att börsen skulle gå ner ytterligare under året så hade den redan gjort det.
Citera
2022-06-14, 14:29
Moderator
Briasccas avatar
Om man tänker att året kommer fortsätta som det hittills varit så kommer väl antagligen schablonintäkten minska. Hur mycket är förstås vårt att säga, och förstås är det pengarnas användning som avgör hur du ska agera. Har du behov av pengarna i år, så är det väl bara att sälja av. Är det långsiktigt sparande får man som vanligt chansa.

Börsens nedgång hittills behöver inte förstås som att dess botten är nådd. Som jag tolkar situationen så är börsbotten nådd någon gång fram emot 2024.

Jag har ett ISK-sparande men rätt litet. Har egentligen aldrig gillat det där att betala skatt löpande och efter schabloner och att betala skatt innan vinster lösts ut. Jag gillar att kvitta aktievinster och förluster mot varandra. ISK har också marknadsförts som att börsen alltid går upp, och det visar historien att det gör den inte annat än långsiktigt, och visst känns det surt att betala skatt på sparandet när det faller ihop.
Citera
2022-06-14, 14:33
Medlem
Vansterpartiets avatar
Du är väl lite sent ute med bytet isåfall.
Citera
2022-06-14, 14:53
Medlem
Är ingen expert men när man ökar styrräntan så ökar skatten på isk konto så undra när det är värt o hoppa från isk.

Följdfråga till någon annan som är mer kunnig kan isk skatten bli 10 procent om räntan skenar iväg?
Citera
2022-06-14, 15:40
Medlem
DesertBeagles avatar
Samma princip som alltid har gällt gäller fortfarande. Sitt ned i båten och behåll lugnet, paniksälj inte bara för det svänger nedåt. Det kommer att vända uppåt igen. I dessa tider när det är så dystert som det är på börsen så loggar jag inte ens in och tittar, jag orkar inte med att se slakten. 🥺
Citera
2022-06-14, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Är ingen expert men när man ökar styrräntan så ökar skatten på isk konto så undra när det är värt o hoppa från isk.

Följdfråga till någon annan som är mer kunnig kan isk skatten bli 10 procent om räntan skenar iväg?
Nej skatten beslutas politiskt på gott och ont så det kommer inte tillåtas så höga nivåer då det motverkar syftet. Men skatten kommer hänga med styrräntan upp en bit.

Politikerna vill ju att vi sparar till vår egen pension genom att placera våra redan skattade pengar och spekulera om att värdet behålls. Självklart är det en guldkalv men det finns en gräns där det pajar.
Citera
2022-06-14, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DesertBeagle
Samma princip som alltid har gällt gäller fortfarande. Sitt ned i båten och behåll lugnet, paniksälj inte bara för det svänger nedåt. Det kommer att vända uppåt igen. I dessa tider när det är så dystert som det är på börsen så loggar jag inte ens in och tittar, jag orkar inte med att se slakten. 🥺

Märkligt att så många har fått för sig att det är bra "att sitta still i båten". Finns absolut inga belägg för att börsen skall vända uppåt inom rimlig framtid. Vad som hänt historiskt är just historia och säger inget om framtiden.
Citera
2022-06-14, 16:10
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Märkligt att så många har fått för sig att det är bra "att sitta still i båten". Finns absolut inga belägg för att börsen skall vända uppåt inom rimlig framtid. Vad som hänt historiskt är just historia och säger inget om framtiden.

Är ju rent farlig med personer som dig här inne som ger ekonomiska "råd". Är ju just historien som GER belägg för att sitta still i båten. Det som inte visat sig fördelaktigt är att försöka tajma dippar och sälja vid diverse kriser.

Investera INTE något du inte kan förlora så behöver du inte få panik och sitt still i båten vid kriser, investera långsiktigt.
Citera
2022-06-14, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Är ju rent farlig med personer som dig här inne som ger ekonomiska "råd". Är ju just historien som GER belägg för att sitta still i båten. Det som inte visat sig fördelaktigt är att försöka tajma dippar och sälja vid diverse kriser.

Investera INTE något du inte kan förlora så behöver du inte få panik och sitt still i båten vid kriser, investera långsiktigt.

Jag ger inga råd över huvud taget. Det finns det alltför många som redan gör. Jag bara konstaterar att du aldrig kan använda historiska data för att sia om framtiden. Det är alldeles för många idag okända faktorer som kan påverka.
Citera
2022-06-14, 16:20
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Jag ger inga råd över huvud taget. Det finns det alltför många som redan gör. Jag bara konstaterar att du aldrig kan använda historiska data för att sia om framtiden. Det är alldeles för många idag okända faktorer som kan påverka.

Du skrev "finns absolut inga belägg för att sitta still i båten" känns det bekant? När all historisk data pekar på att det är fördelaktigt att inte paniksälja utan att stanna i båten långsiktigt med de du kan avvara långsiktigt.
Citera
2022-06-14, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Du skrev "finns absolut inga belägg för att sitta still i båten" känns det bekant? När all historisk data pekar på att det är fördelaktigt att inte paniksälja utan att stanna i båten långsiktigt med de du kan avvara långsiktigt.

Du kanske skall förkovra dig lite i läsförståelse. Titta på mitt första inlägg igen och ta dig en funderare över vad som står skrivet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in