Citat:
Ursprungligen postat av
idontknowmyself
En vanlig typ av lögn är sådant som bara dyker upp som en blixt från klar himmel. Kan vara sant i bland, men lögner fungerar sällan bra i sammahanget utan där finns ofta ett långt pärlband av bekräftade händelser som hänger ihop logiskt.
Uppgifter om granatbeskjutning mot civila i Donbas faller ju knappast under den kategorin. Sådant har rapporterats regelbunden sedan 2014. Ett pärlband, om du så vill. Tidigare kunde man ibland läsa om det även i väst-media. Nyheten är snarare att beskjutningen har intensifierats under senaste veckorna. Att ovanligt många civila har dödats och skadats på kort tid.
Trådens ämne är väl snarare vad som kan ligga bakom den här eskaleringen, än att det skulle röra sig om ett nytt fenomen.
Citat:
Okey, nu tillbaka till trådens påstående.
Att ukrainare medvetet bombar civila mål i utbrytarregionerna.
Redan när man kommer till att försöka förklara detta så blir det problematiskt. Det finns egentligen mer som säger emot att det skulle ske än att det skulle ske.
Mycket enkelt resonerat.
Ukraina kämpar i sitt eget land, de är invaderade av Ryssland. Det innebär att om de medvetet bombar civila mål så dödar de medvetet sina egna medborgare, ukrainare.
Det är inte logiskt. Det finns inga motiv och ligger på vanvettets nivå att medvetet döda sina egna landsmän.
Om beskjutningen är logisk eller ej beror på vilken premiss man utgår ifrån. Du verkar utgå ifrån premissen att Ukraina har någon chans att vinna tillbaka Donbas och därför behöver ta hänsyn till vad innevånarna där tycker om saken.
Du verkar också utgå ifrån premissen att AFU har något till övers för den rysktalande majoritetsbefolkningen i Donbas.
Sådana här bombningar är ett effektivt sätt att sätta press på Putin. De får honom att verka svag. Alternativt tvingar de honom till motåtgärder som är militärt ofördelaktiga för ryska sidan.
Citat:
Ryssarna däremot är i ett annat land och slåss. Alla där är potentiella fiender. Man vet inte vem som är beredd lyfta vapen och döda en ryss. Ryssland använder artilleri för att ta sig framåt. Deras artilleri är inget precisionsvapen som kanske västs modernare artilleri som kan träffa mål med 5 meters felmarginal. Ryssarna bara skjuter in granater och hela städer jämnas med marken.
Detta är det ingen som tvivlar på för det syns på bilder och videos.
Då får du visa att du har stöd för den premissen. På vilket sätt är M777 mer precist än det rysktillverkade artilleri som båda sidorna i huvudsak använder?
Det handlar väl i så fall mer om att kunna veta vad man skjuter på. Ryssarna använder utrustning för att störa ut ukros drönare och radar, vilket såklart försämrar deras möjlighet att identifiera legitima mål att skjuta mot.
Det verkar också som att nyrekryterade ukros numera inte hinner får särskilt mycket träning på de nya vapensystemen från väst innan de skickas in i hetluften. Varje dag måste upp till 1000 soldater vid fronten ersättas, om man ska tro Kiev.
Citat:
Ukraina har uppgett de skjuter 6000 granater per dygn. Det är också jättemånga granater. Vi har sett att ukrainare använder sitt artilleri försiktigare. Vilket också är logiskt. De vill ju inte döda sina landsmän. Vi har sett videos där ryska tanks slås ut eller när de skjuter på ryska trupper. De ryska trupperna befinner sig inte på åkrar alla gånger utan där finns hus och byggnader runtomkring.
Det är inte fel att ha överväldigande övertag i vapenmakt. Tvärtom så är det något som båda sidorna eftersträvar, eftersom det är en förutsättning för att nå militär framgång.
Om det finns några bekräftade uppgifter på att ukros generellt sett använder sitt artilleri "mer försiktigt" än ryska sidan så får du i så fall visa det för mig.
Som jag visade i beräkningen tidigare i tråden så tyder allt på att de totala civila förlusterna är låga, i förhållande till jämförbara konflikter:
https://www.flashback.org/p80582349#p80582349
Så ditt antagande om att ryssarna skulle skjuta utan försiktighet saknar stöd i officiella siffror från väst.
Citat:
Vi ser på videona att ukrainare träffar dessa platser med hus och byggnader, men att merparten av granaterna riktas mot ryska soldater och inte mot civila mål.
Ingen har hävdat att ukros skjuter 6000 granater/dag mot civilbefolkning. Det skulle ju vara århundradets slakt i så fall och skulle vara omöjligt att bortförklara.
Citat:
MEN och nu kommer det som blir underlag för påståendet för tråden.
Det är logiskt att även ukrainska granater träffar byggnader där civila människor finns och de blir dödade.
Men är det logiskt att det sker med avsikt? Struntar ukrainare i vem som dödas av granaten?
Häri ligger kärnan och det man själv väljer att tro på. Ukrainare som skurkar och mördare som medvetet slaktar civila?
Jag tror inte det är medvetet. Jag tror att det är sådant som händer på slagfältet, tyvärr. Civila ska inte stanna kvar på ett slagfält. De ska fly och omvärlden ska ta emot flyktingarna och hjälpa flyktingarna tills kriget har slutat eller flyttat på sig.
Jag låter din slutsats stå oemotsagd för tillfället, eftersom min fråga egentligen rörde hur du identifierar lögner i media. (Och jag har redan svarat på de där invändningarna tidigare i tråden så ser inget skäl att upprepa mig.)
Jag tror att jag kan sammanfatta din syn på källkritik i två meningar:
-Det som rapporteras av väst-media kan man i huvudsak lita på.
-Om någon annan rapporterar något som motsägs av väst-media, eller inte bekräftas av väst-media, så är det troligtvis inte sant.
Om du tycker att jag fultolkat dig på något sätt så får du gärna förtydliga dig.
Här är en artikel från Reuters om en av attackerna:
"Five killed, 22 injured in Ukrainian artillery attacks in Donetsk, Russian-backed separatists say"
https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/three-killed-artillery-attack-donetsk-market-separatist-news-agency-2022-06-13/
Bilderna har credit från Reuters/Stinger. Har dom inte resurser nog att bedriva journalistik om ett krig som pågår i Europa, om dom nu tydligen har en fotograf på plats? Varför kan dom inte bekräfta uppgifterna? Är det inte journalistik dom ska syssla med? Vad har egentligen hänt, är väl något en nyhetsbyrå ska kunna svara på.
Men nu finns det för all del ett antal västerländska korrespondenter i Donbas, om man har uppfattningen att sådana är mer pålitliga än dom ryska motsvarigheterna: Kända namn är Graham Phillips, Eva Bartlett, Patrick Lancaster. Dock tycks även dessa rutinmässigt avfärdas som rysstroll. Lancaster är ju som jag förstår inbäddad med ett ryskt förband. Men vad jag minns så hade vi inte en sådan attityd mot inbäddade journalister i Irak.
Vi kan också ta den franska journalisten Anne-Laure Bonnel, som förgäves försökte rapportera ukros beskjutning av civila i Donbas innan invasionen -Men fick höra att sådant saknade nyhetsvärde:
https://www.youtube.com/watch?v=LkbUS2vKCI0&t=1s
Blev nyligen även varse om den tyska journalisten Alina Lipp som rapporterar från Donetsk. Hon blev nyligen deklarerad "rysk terrorist" på en officiell ukrainsk website. Hon säger:
Citat:
Why they want to defame me, I don’t know, because I just want to show how things really are here in Donbas, in Donetsk, for example. I can show proof of my entire life, my résumé, everything I’ve done, all my encounters, meetings, to prove there’s nothing I’m somehow hiding. I’m an independent journalist, and I can also prove that. I’m simply trying to work for peace.
Explosions can be heard going off in the background here again. That’s the Ukrainian army, which has been shelling the Donbas region for the last eight years, and I’ve seen that with my own eyes. I’ve seen the people suffering in the outskirts. You know, if you want to defame me, ask yourself why? I’m only filming what isn’t shown in the West. I just want to expose an injustice, and that’s something everyone should want.
https://rairfoundation.com/ukraine-declares-journalist-a-russian-terrorist-as-her-reporting-undermines-western-narratives-video /
Hur många västerländska journalister är villiga att sticka ut hakan och rapportera något annat än den officiella ukrainska versionen av verkligheten, om priset för detta är att bli karaktärsmördad? Eller till och med riskera åtal, som nu verkar vara fallet med Alina Lipp:
https://detv.us/2022/06/16/investigations-against-alina-lipp-for-her-blog-news-from-russia-rt-en/
Elefanten i rummet är: Vem finns överhuvudtaget i Donbas som skulle kunna "bekräfta" sånt här åt dig, om alla som har möjlighet att göra det antingen avstår från att göra sitt jobb, eller alternativt är smetade som rysstroll?
Propaganda handlar lika mycket om vad som undanhålls, som vad som sägs uttryckligen. Således blir du inte bara offer för propaganda då du luras av ett felaktigt påstående från media. Utan även då du begränsar dig till att vänta på att nyheter ska "bekräftas officiellt". Då kan du nog få vänta väldigt länge.