2022-06-14, 12:46
Medlem
RustyShacklefords avatar
Under senaste två veckorna har det kommit allt fler rapporter om att ukrainsk trupp skjuter bomber och granater mot tätbebyggelse i Donbas.

De flesta rapporterna jag sett kommer från DPR. Här är ett exempel från idag, via Eva Bartlet som befinner sig på plats:
Citat:
For about two hours, the Republic’s capital is under massive fire from the AFU

Kuibyshevsky, Kievsky, Voroshilovsky districts are subjected to dense fire from the BM-21 Grad MLRS, Uragan MLRS, artillery systems with a caliber of 155 and 152 mm.

In two hours, almost 300 MLRS rockets and artillery shells were fired.
https://t.me/Reality_Theories/6982
https://t.me/Reality_Theories/6978

Fenomenet i sig är ju inte direkt något nytt, utan har pågått av och till sedan DPR och LPR utropade sig som självständiga. Men det verkar som intensiteten har ökat betydligt på senaste tid. Och kanske har även de bakomliggande skälen till dessa attacker ändrats, i någon mån.

Syftet med tråden är att följa utvecklingen, samt även att diskutera tänkbara orsaker till varför detta händer just nu.

Varför gör AFU såhär? Jag brukar försöka gå bortom förklaringar av typen "dom är ondskefulla / sinnessjuka" oavsett vilken sida av konflikten som diskuteras. Nästan alltid finns rationella skäl i bakgrunden, även om dessa är amoraliska.

Den bästa förklaringen jag kan komma på är att AFU försöker stressa ryssarna och provocera dom till att gå i närstrid.

I och med att ryssarna påbörjade sin "fas 2" så ändrade kriget karaktär. Det blev ett skyttegravskrig i fält med fokus på artilleri. Där har ryssarna stort övertag i antal vapen, tillgång på ammunition, och räckvidd. Man har också satt upp utrustning som stör ut AFU:s drönare, vilka dom tidigare hade framgång med för identifiering av mål. AFU har brist på det mesta, inklusive drivmedel. Ryssarna har således tiden på sin sida och kan metodiskt mala ner AFU på tryggt avstånd innan dom går in med infanteri och rensar upp.

Det AFU kan göra som motdrag är att skjuta mot städer och byar inom deras räckvidd. Om dom råkar träffa nån oljedepå eller nåt logement så är det såklart bra. Men framförallt så pressar dom ryssarna till att försöka gå på offensiven snabbare, i syfte att skydda civilbefolkningen -Vilket i sin tur gör dom sårbara för motangrepp. Det är ett sätt att försöka beröva ryssarna på deras övertag i krigföring på distans.

Nu är jag den första att tillstå att jag inte vet särskilt mycket om militärstrategi. Så om någon har en bättre teori så vill jag gärna höra den. Mest intressant är ju såklart om man då kommer med en mer utförlig replik än "du är dum".
Citera
2022-06-14, 14:18
Medlem
Jag läste precis om detta på Reuters:
https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/three-killed-artillery-attack-donetsk-market-separatist-news-agency-2022-06-13/

Intressant att höra om någon har teorier om varför, som sagt.
Citera
2022-06-14, 14:33
Medlem
Farfarsfars avatar
Det börjar så sakteliga vända i rapporteringen. USA har börjat tröttna och media följer.
Citera
2022-06-14, 14:39
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
[b]

Den bästa förklaringen jag kan komma på är att AFU försöker stressa ryssarna och provocera dom till att gå i närstrid.

Jag tror samma som du. Det är inte ren ondska. De vill ha small arms combat. De väljer Donetsk för att deras Adveeka-borg verkar stark.

Samtidigt är det intressant att de ropar efter mer artilleri, men allokerar värdefullt artilleri till krigsbrott. Som tur är för dem så rapporterar medier inte det så mycket. Men jag tror det är kontraproduktivt för Ukraina, USA ser och lär, vad som kan hända humanitärt om de skulle få stora mängder artilleri.
Citera
2022-06-14, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tror samma som du. Det är inte ren ondska. De vill ha small arms combat. De väljer Donetsk för att deras Adveeka-borg verkar stark.

Samtidigt är det intressant att de ropar efter mer artilleri, men allokerar värdefullt artilleri till krigsbrott. Som tur är för dem så rapporterar medier inte det så mycket. Men jag tror det är kontraproduktivt för Ukraina, USA ser och lär, vad som kan hända humanitärt om de skulle få stora mängder artilleri.

Strider på ukrainskt område. USA kommer att ge vapen så att Ukraina inte behöver lyda under Ryssland.

Skillnad vore om man sköt långt inne i Ryssland. Det skulle inte USA stödja på något sätt.
Citera
2022-06-14, 16:28
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Under senaste två veckorna har det kommit allt fler rapporter om att ukrainsk trupp skjuter bomber och granater mot tätbebyggelse i Donbas.

...

Varför gör AFU såhär?

Av ren vana. Dom har gjort samma saker i 8 år. Enligt FNs egna rapporter har 90% av civila offer dött pga bombardemang av vanliga bostadsområden. Nazisterna vill rena Ukrainas befolkning och Ukrainas regering låter dom göra vad dom vill. Utan Minskavtalen som fick Ukraina att hålla sig något på avstånd hade det varit krig mellan Ryssland och Ukraina redan 2014.

Leta upp dokumentären "Donbas 8 Years of War" på Youtube. De första minuterna är särskilt belysande.
Citera
2022-06-14, 16:58
Medlem
psychicsailors avatar
När de allierade tog Mariupol var där ju de som tvivlade på att Ukraina överhuvudtaget sköt på civila, för "det var ju det folk som de beskyddade". Så beskjutningen av Donetsk visar ju att Ukraina inte har några skrupler (heller inte Ryssland), vilket är självklart för alla som inte är helt marinerade i propaganda. De gör helt enkelt vad de tror är effektivt för att vinna kriget, oavsett om det är terror, indiscriminatory shelling eller whatever.
Citera
2022-06-14, 17:07
Medlem
Conceptions avatar
Några funderingar;

1) All världens media rapporterar att Ukraina snart har slut på ammunition till sitt artilleri. Speciellt ammunition till sina gamla ryska pjäser som enligt uppgift är de som används här. Varför skjuta på civila områden djupt inne i Donetsk?

2) Sedan vet jag inte om det ligger någon sanning i detta men bedöm själva.
https://www.facebook.com/den.kazansky/posts/5245784842167652

Enligt uppgifter så hörs artilleriet skjuta för att sedan 2 sek senare detonera i Donetsk. Så snabba projektiler har inte ens ryssen så att man kan skjuta från Ukraina flera mil bort och träffa på så kort tid.

T.o.m Oleg Frolov, DPR's folkvalde förstår inte hur det kan hända. Bevis i länken.

Kan man ana ugglor i mossen?

EDIT: Vilket skäl kan separatiststyrkorna ha för att skjuta in i Donetsk? Vilket skäl har Ukraina? Båda innebär ju givetvis att de civila vänder sig mot de som de tror skjuter, dvs Ukraina. Vinner Ukraina på det? Såklart inte. Vinner Separatiststyrkorna på det? Yes. Mer soldater mot Ukraina.

Har förresten läst en del av kommentarerna till facebooklänken nu. Det visar sig att det inte ör första gången som Separatiststyrkorna skjuter in i Donetsk. De gjorde det visst redan 2014. De som svarar Oleg Frolov vet redan om det.
Senast redigerad av Conception 2022-06-14 kl. 17:18.
Citera
2022-06-14, 18:03
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peak77
Jag läste precis om detta på Reuters:
https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/three-killed-artillery-attack-donetsk-market-separatist-news-agency-2022-06-13/

Intressant att höra om någon har teorier om varför, som sagt.
I din länk så står det att enligt ryska nyhetskanaler har en granat landat på ett "Maternity Hospital".

Detta ska också enligt uppgift vara från det området i Donetsk.
https://twitter.com/stopbeingabot/status/1536457912595501058

Denna branden har blivit geo-lokaliserad att vara precis här. Några hundra meter från nämnda BB.
https://www.google.com/maps/place/48%C2%B001'32.6%22N+37%C2%B046'47.9%22E/@48.0256538,37.7788157,615m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x0:0x9c5d157e95750a3d!8m2 !3d48.025714!4d37.779977

https://twitter.com/Noobieshunta_/status/1536318259808636928

Ser man på filmen så hör man tydligt att det är ammunition som brinner och briserar. Man ser också fordon utanför med ett Z på. Tydligt att ryska armén har ett ammunitionslager där. Jag förstår att Ukraina kan ha det som legitimt mål även om det ligger nära ett BB.
Senast redigerad av Conception 2022-06-14 kl. 18:09.
Citera
2022-06-14, 18:30
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Några funderingar;

1) All världens media rapporterar att Ukraina snart har slut på ammunition till sitt artilleri. Speciellt ammunition till sina gamla ryska pjäser som enligt uppgift är de som används här. Varför skjuta på civila områden djupt inne i Donetsk?

Vi var ju inne på ämnet i en tidigare diskussion, och det var det som fick mig att börja tänka på just den frågan.

Med obegränsad ammo så kan ryssarna hamra ukros på maximalt avstånd tills dom är köttfärs. Sannolikt har ukros inte ens möjlighet att skjuta tillbaka på något effektivt sätt. Hjälper inte så värst mycket att gräva ner sig om man aldrig kan skjuta tillbaka. Då skjuter man bara upp det oundvikliga.

Det mest effektiva användningen av ukros raketer är då att skjuta dessa på civila, i syfte att få ryssarna att komma till dom. Då har inte ryssarna råd att vara tålmodiga längre. Eller priset blir i alla fall betydligt högre.

Citat:
2) Sedan vet jag inte om det ligger någon sanning i detta men bedöm själva.
https://www.facebook.com/den.kazansky/posts/5245784842167652

Enligt uppgifter så hörs artilleriet skjuta för att sedan 2 sek senare detonera i Donetsk. Så snabba projektiler har inte ens ryssen så att man kan skjuta från Ukraina flera mil bort och träffa på så kort tid.

T.o.m Oleg Frolov, DPR's folkvalde förstår inte hur det kan hända. Bevis i länken.

Du känner mig. Jag avfärdar aldrig en bra konspirationsteori på stående fot, utan tycker att det mesta är värt att diskutera.
Tyvärr har jag inte Fejan så jag kommer inte åt det du länkar.

Kan du kanske citera avsnitt som du tror kan vara av intresse, eller länka på annat sätt?

Citat:
EDIT: Vilket skäl kan separatiststyrkorna ha för att skjuta in i Donetsk? Vilket skäl har Ukraina? Båda innebär ju givetvis att de civila vänder sig mot de som de tror skjuter, dvs Ukraina. Vinner Ukraina på det? Såklart inte. Vinner Separatiststyrkorna på det? Yes. Mer soldater mot Ukraina.

Hm.
Fast blir det inte mindre soldater mot Ukraina då? Ifall man själv bombar ihjäl sina potentiella rekryter?

Men utöver det så tilltalas jag definitivt av själva idén i sig, eftersom den påminner så mycket om Winstons flickväns teori i 1984 -Att det är Oceanien som bombar sina egna och sen skyller på Eurasien. Klassisk trollning.
Citera
2022-06-14, 18:42
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Vi var ju inne på ämnet i en tidigare diskussion, och det var det som fick mig att börja tänka på just den frågan.

Med obegränsad ammo så kan ryssarna hamra ukros på maximalt avstånd tills dom är köttfärs. Sannolikt har ukros inte ens möjlighet att skjuta tillbaka på något effektivt sätt. Hjälper inte så värst mycket att gräva ner sig om man aldrig kan skjuta tillbaka. Då skjuter man bara upp det oundvikliga.

Det mest effektiva användningen av ukros raketer är då att skjuta dessa på civila, i syfte att få ryssarna att komma till dom. Då har inte ryssarna råd att vara tålmodiga längre. Eller priset blir i alla fall betydligt högre.
Jag förstår inte varför Ryssarna skulle komma till dem om man skjuter på civila i områden? Ryssarna har ju visat åtskilliga ggr att de inte bryr sig om de civila.

Ukraina skjuter såklart tillbaka. Deras artilleriförband är mobila. Men utan ammunition så måste man såklart välja sin mål med mer omsorg. Att skjuta enligt din länk, "300 raketer" på Donetsk för att locka ut Ryssen låter väldigt ologiskt.

Citat:
Du känner mig. Jag avfärdar aldrig en bra konspirationsteori på stående fot, utan tycker att det mesta är värt att diskutera.

Kan du kanske citera avsnitt som du tror kan vara av intresse, eller länka på annat sätt?
Tyvärr har jag inte Fejan så jag kommer inte åt det du länkar.
Det är öppna kanaler så du bör komma åt dem även om du inte är inloggad.

Men men, det visar en film inifrån Donetsk där man hör artilleriet öppna eld för att 2 sekunder senare brisera i staden. Så nära Donetsk är inte Ukraina.

Den andra bilden visar Pro-Ryska ledaren Oleg Frolov undra varför det bara är 2 sek mellan artilleriet skjuter tills granaterna landar. Då svarar andra människor att det är såklart separatiststyrkor som skjuter på Donetsk.

Nästan samtliga kommentarer på facebook-länken säger att Separatisterna är skurkarna och att de gjort samma saker förut.

Citat:
Hm.
Fast blir det inte mindre soldater mot Ukraina då? Ifall man själv bombar ihjäl sina potentiella rekryter?
Nu dog det enligt uppgift 5st civila.
Citat:
Russia's state TASS news agency said separatist officials had reported five dead. Donetsk's separatist leader Denis Pushilin pledged to mobilise more Russian forces to counter Ukraine.
De bryr sig inte om 5st civila dör om det innebär att 100st går med dem i kriget mot Ukraina.

Citat:
Men utöver det så tilltalas jag definitivt av själva idén i sig, eftersom den påminner så mycket om Winstons flickväns teori i 1984 -Att det är Oceanien som bombar sina egna och sen skyller på Eurasien. Klassisk trollning.
1984..... En bok med många tolkningar..
Senast redigerad av Conception 2022-06-14 kl. 18:54.
Citera
2022-06-14, 18:56
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Här får du en klassisk bild.

https://ibb.co/QX4Twf9

Du får ursäkta Googles dåliga översättning av Facebookposten.
Senast redigerad av Conception 2022-06-14 kl. 19:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in