• 1
  • 2
2022-06-09, 20:33
Medlem
Omeras avatar
Få ett hyreskontrakt med aktuella betalningsanmärkningar, går det?

Jag har en del obetalda skulder som ligger hos kronofogden, och ett antal betalningsanmärkningar dock inga hyresskulder. Jag söker aktivt bostad hos flertal hyresgästföreningar både kommunala och privata, men har aldrig blivit erbjuden någon visning ens en gång. Har flyttat ett halvt dussin gånger dom senaste tre åren då jag bara fått kortvariga andrahandskontrakt eller inneboende. Som inkomst har jag försörjningsstöd och aktivitetsstöd då jag är ute på arbetspraktik som förhoppningsvis kommer leda till en anställning.

I höstas fick jag en lägenhet beviljad utav kommunen som jag kommer ha tillgång till i högst två år, så jag måste fortsätta vara aktivt bostadssökande.

Känner en stor press på mig själv att få tag i eget boende som jag kan kalla mitt utan att oroa mig över när kontraktet upphör och jag måste ha hittat ett annat ställa att flytta till. Inkomsten ligger på existensminimum så det räcker inte att betala av skulderna så jag blir av med betalningsanmärkningarna. Har inga tillgångar heller, då jag vart av med alla mina saker när dom av anledning jag inte vill gå in på blev magasinerade och jag hade inte råd att lösa ut det så dom försvann. Dom senaste åren har bjudit på en del motgångar, men jag tänker inte det låta påverka min framtid! 😜

Har ni några tips och sätt att gå tillväga att få ett hyreskontrakt trots att kreditvärdigheten är låg och inkomsten likaså. 😄
Citera
2022-06-09, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omera
Få ett hyreskontrakt med aktuella betalningsanmärkningar, går det?

Jag har en del obetalda skulder som ligger hos kronofogden, och ett antal betalningsanmärkningar dock inga hyresskulder. Jag söker aktivt bostad hos flertal hyresgästföreningar både kommunala och privata, men har aldrig blivit erbjuden någon visning ens en gång. Har flyttat ett halvt dussin gånger dom senaste tre åren då jag bara fått kortvariga andrahandskontrakt eller inneboende. Som inkomst har jag försörjningsstöd och aktivitetsstöd då jag är ute på arbetspraktik som förhoppningsvis kommer leda till en anställning.

I höstas fick jag en lägenhet beviljad utav kommunen som jag kommer ha tillgång till i högst två år, så jag måste fortsätta vara aktivt bostadssökande.

Känner en stor press på mig själv att få tag i eget boende som jag kan kalla mitt utan att oroa mig över när kontraktet upphör och jag måste ha hittat ett annat ställa att flytta till. Inkomsten ligger på existensminimum så det räcker inte att betala av skulderna så jag blir av med betalningsanmärkningarna. Har inga tillgångar heller, då jag vart av med alla mina saker när dom av anledning jag inte vill gå in på blev magasinerade och jag hade inte råd att lösa ut det så dom försvann. Dom senaste åren har bjudit på en del motgångar, men jag tänker inte det låta påverka min framtid! 😜

Har ni några tips och sätt att gå tillväga att få ett hyreskontrakt trots att kreditvärdigheten är låg och inkomsten likaså. 😄
Låter tyvärr som en ganska mörk sitts, Möjligen hos en privatvärd som vill ge dig en sjangs
Citera
2022-06-09, 20:47
Medlem
Cykelbarnens avatar
Lägenhet genom sociala myndigheter kanske?
Citera
2022-06-09, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monday1
Låter tyvärr som en ganska mörk sitts, Möjligen hos en privatvärd som vill ge dig en sjangs

Ingen kommer ge dig en chans då du har betalningsanmärkningar. Ingen bryr sig om vad det rör sig om, de bryr sig bara om att de finns. Finns folk med fast jobb sedan många år tillbaka och en månadslön på 25K efter skatt som inte kan få hyra en lägenhet pga detta. Hur tror du de tänker kring dig?

Även om du inte hade haft betalningsanmärkningar så är du ändå körd då din "inkomst" kommer från Socialtjänsten, något som kan ryka 30 dagar från nu av olika anledningar vilket gör dig till en stor risk.

Du har snart en lägenhet till ditt förfogande som du kan nyttja i två år. Ta dessa två år på dig att styra upp dig själv (mentalt) annars står du där du är idag fast två år har gått och det är definitionen av att hustla baklänges. Det är en paradox dock, jag vet, kan du plugga heltid så kan du jobba heltid enligt socialen så då upphör skyddsnätet omedelbart.

Och du, arbetsträning leder aldrig till jobb. ALDRIG. Så sluta lura dig själv. Du är gratis arbetskraft och de har inget intresse av att anställa dig och byter hellre ut dig mot näste person i ledet för fortsatt gratis arbetskraft än att anställa dig. Det är inte bara gratis arbetskraft, de får i många fall pröjs för att du ska "arbetsträna" så du är en inkomst för firman så länge du är där via SOC.

Ledsen att vara så iskall och rak på sak men du behöver inse verkligheten här och hur det ser ut för dig.

Socialtjänsten har faktiskt lägenheter till sitt förfogande men de är uteslutande till misshandlade kvinnor med skyddad identitet (fåtal sådana) men de kan även flytta hela familjer runt omkring i Sverige som har barn som är indragna i grov gängkriminalitet. För sådana som dig finns ingenting alls och det kan du tacka Moderaterna för när de avvecklade det skyddsnätet för 15+ år sedan.

Nu pratar jag om STHLM, jag vet inte hur det ser ut i något prutt-kommun mitt ute i ingenstans som man normalt bara kör förbi med bilen som bäst. Kanske är det annorlunda där.
Senast redigerad av ClitEastwood 2022-06-09 kl. 21:12.
Citera
2022-06-09, 20:55
Medlem
det går rätt så bra.
dock.
det lär bli privat hyresvärd, du får finna dig att flytta till glesbygd/landet, du lär ha en fast inkomst (ej socfall) och du lär vara beredd att punga minst tre hyror antagligen fyra av vilket tre blir en deposition.
Senast redigerad av LordCunty 2022-06-09 kl. 21:06.
Citera
2022-06-09, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClitEastwood
Ingen kommer ge dig en chans då du har betalningsanmärkningar. Ingen bryr sig om vad det rör sig om, de bryr sig bara om att de finns.

Även om du inte hade haft betalningsanmärkningar så är du ändå körd då din "inkomst" kommer från Socialtjänsten, något som kan ryka 30 dagar från nu av olika anledningar vilket gör dig till en stor risk.

Du har snart en lägenhet till ditt förfogande som du kan nyttja i två år. Ta dessa två år på dig att styra upp dig själv (mentalt) annars står du där du är idag fast två år har gått och det är definitionen av att hustla baklänges. Det är en paradox dock, jag vet, kan du plugga heltid så kan du jobba heltid enligt socialen så då upphör skyddsnätet omedelbart.

Och du, arbetsträning leder aldrig till jobb. ALDRIG. Så sluta lura dig själv. Du är gratis arbetskraft och de har inget intresse av att anställa dig och byter hellre ut dig mot näste person i ledet för fortsatt gratis arbetskraft än att anställa dig.

Ledsen att vara så iskall och rak på sak men du behöver inse verkligheten här och hur det ser ut för dig.

Socialtjänsten har faktiskt lägenheter till sitt förfogande men de är uteslutande till misshandlade kvinnor med skyddad identitet (fåtal sådana) men de kan även flytta hela familjer runt omkring i Sverige som har barn som är indragna i grov gängkriminalitet. För sådana som dig finns ingenting alls och det kan du tacka Moderaterna för när de avvecklade det skyddsnätet för 15+ år sedan.
Är det så in i helvete illa så att ingen ens med TS historik kan få ett eget boende ? Ens av SOC!!
Citera
2022-06-09, 21:05
Medlem
Carnills avatar
Förr kunde hyresvärdar godta betalningsanmärkningar så länge man inte hade hyresskulder och ma kunde också ha en borgenär men idag är det nog helt omöjligt.
Du kan ju testa att ringa runt till hyresvärdar och fråga.

Hör dig för hos kommunen om du har möjlighet till skuldsanering. Googla lite och läs om det.
Hör ju inte ihop med situationen som du är i nu men kan göra så du blir skuldfri snabbare.
Citera
2022-06-09, 21:06
Medlem
vitalsignss avatar
Vad är det för typ av lägenhet du har genom kommunen? Är det något som kan bli ett förstahandskontrakt? Jag har ett socialkontrakt som är ett andrahandskontrakt med kommunen och om ett halvår så kommer det bli prövning för förstahandskontrakt. Kriterierna är de givna om hyresinbetalningar i rätt tid men också att jag inte drar på mig nya skulder som går till kronofogden.
Om du inte kan få förstahandskontrakt där du bor så får du ju i vilket fall referenser från kommunen när du sen behöver det.
Fast om du letar under tiden så är det inte helt kört. Kolla i Facebook-grupper och liknande, det finns schyssta hyresvärdar.
Citera
2022-06-09, 21:09
Medlem
ts - om du är beredd att flytta till glesbygd i södra delen av landet och har en inkomst som är fast annan än soc kan jag ge dig kontakt info till två hyresvärdar med lägenhetsområden som faller under dem kriterier som jag nämnde i min tidigare post. du får pm'a isf. du får då vänja med tanken att det e mycket arabs och white trash och en del ukrainare nu oxå
Citera
2022-06-09, 23:40
Medlem
_killahs avatar
Heimstaden godkände min vän som har 30 anmärkningar och skuldsanering, UTAN BORGENMAN.

Så ge inte upp. Kontakta alla värdar som finns.
Använd lantmäteriets "vem äger fastigheten" och kolla upp alla hus du kan o sen kontakta ägarna (många fastigheter ägs av privatpersoner)
Citera
2022-06-10, 05:19
Medlem
Allmännyttan kan va behjälplig, eller shady vprivat värdar. Har själv en närstående som fått förstahandskontrakt trots hyresskulder iaf men svårare blir det ju, gissningsvis mkt svårare.
Citera
2022-06-11, 11:42
Medlem
Omeras avatar
Men vad fan är det för samhälle?! Dom som har fått en eller nån annan betalningsanmärkning var ska dom bo? Ska dom sopas under mattan och inte ha ett boende? Hur har man tänkt där? Men dom som är kriminella, som rånar, våldtar, skjuter, spränger och kastar sina barn från balkongen blir bortskämda och tar över hela städer? 🤮
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in