Citat:
Ursprungligen postat av
Stizze1
Ja en kvinna även idag, hon är nu avliden, samma gata ca 70 m mellan platserna, jag tror mer på andra skäl, nu vet jag inte alls vad som gick åt helvete denna gång, men generellt är cyklisterna i stockholm hemska på att följa trafikregler, de kör rakt ut från vänster kör mot rött, tror de har företräde när de inte har detta osv, att detta drabbar kvinnor tror jag mer handlar om: de är inte medvetna om hur släp på en lastbil skär in vid sväng, när det är på väg att gå åt helvete så har de svårare att slå tvärstopp på cykeln, de är fysiskt svagare, vilket gör de har svårare att att värja sig när släpet skär in framför sig,,hemskt är det i alla fall, min son åkte förbi bara sekunder efter olyckan skett, mycket mycket sorgligt är det,,
Att kvinnor inte kan stanna en cykel på en given punkt är ett mycket välkänt fenomen. Det där att de måste hoppa av i farten och springa fem meter och alltid skjuta över den punkt de skulle stannat på är fan det sjukaste någonsin.
Varför inte bara använda bromsen? Damcykeln, med den låga ramen som medger detta, har gjort kvinnor till livsfarliga, värdelösa cyklister.
Att kvinnor dessutom är extremt mycket svagare i händerna än män (det är den kroppsdel där det skiljer som mest i fysisk styrka mellan könen) gör att handbromsen inte utgör ett partiskt alternativ till fotbromsen i samma utsträckning. vi borde ha obligatoriska cykelkurs för kvinnor i skolan.
Kvinnor har ofta sämre balans för att de har mindre muskler i överkroppen. Balans är i mångt och mycket kopplat till muskelstyrka och förmåga att med kroppen parera krafter.
De har inte heller samma spatiala orienteringsförmåga som män - något ma fokuserar rätt lite på när man utreder olyckor som denna.