2022-06-17, 23:03
Medlem
ConspiracyEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja och Ryssland är det land som bäst passar titeln i modern tid eftersom det var väldigt länge sen Danmark utgjorde ett militärt hot mot Sverige.

Nej. Danmark är ett demokratiskt land och hotar inte att utplåna Sverige med jämna mellanrum. Men jag fattar att du inte håller dig ajour med sånt.

Jo, Ryssland utgör ett hot mot Sverige och har nyligen hotat inte bara att vidta "militärtekniska åtgärder" mot Sverige utan också hotat Sverige med kärnvapen. När gjorde Danmark det senast?
Tror du att dessa spänningar kommer från ingenstans? NATO har länge bedrivit påverkankampanj mot Sverige, vilket givetvis har tvingat Ryssland till att agera. När Sverige sedan skickar vapen till Ukraina är det inte konstigt att Putin-regimen reagerar. Nu vet inte jag exakt vad som sker bakom stängda dörrar med NATO, CIA, Biden-administrationen och Putin-regimen. Men jag är ganska säker på att Ryssland inte hade gjort något om NATO inte hade varit inblandad. Jag kan ha fel, med tanke på Sveriges geografiska läge. Men jag tror inte det.
Citera
2022-06-17, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConspiracyEyes
Tror du att dessa spänningar kommer från ingenstans? NATO har länge bedrivit påverkankampanj mot Sverige, vilket givetvis har tvingat Ryssland till att agera. När Sverige sedan skickar vapen till Ukraina är det inte konstigt att Putin-regimen reagerar. Nu vet inte jag exakt vad som sker bakom stängda dörrar med NATO, CIA, Biden-administrationen och Putin-regimen. Men jag är ganska säker på att Ryssland inte hade gjort något om NATO inte hade varit inblandad. Jag kan ha fel, med tanke på Sveriges geografiska läge. Men jag tror inte det.

Du har absolut inte fel, tvärtom. Ryssland är inget hot mot Sverige. Sverige är ett hot mot Ryssland (genom att skeppa vapen till Ukraina exempelvis) och därför, men bara därför, är Ryssland nu också ett hot mot Sverige. Hade Ryssland velat ta Gotland så hade dem ju såklart gjort det för länge sen. Med ett Nato-medlemskap och amerikanska militärbaser där kanske de dock kommer att göra det.
Citera
2022-06-18, 00:11
Medlem
UngCynikers avatar
Bra, åt helvete med bögalliansen NATO. Sverige borde aldrig ansökt om medlemskap, etablissemanget gör precis allt de kan för att ruinera det här landet.
Citera
2022-06-18, 11:51
Medlem
ConspiracyEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillGoldstein
Du har absolut inte fel, tvärtom. Ryssland är inget hot mot Sverige. Sverige är ett hot mot Ryssland (genom att skeppa vapen till Ukraina exempelvis) och därför, men bara därför, är Ryssland nu också ett hot mot Sverige. Hade Ryssland velat ta Gotland så hade dem ju såklart gjort det för länge sen. Med ett Nato-medlemskap och amerikanska militärbaser där kanske de dock kommer att göra det.
Det tror jag också. Anledningen till att Ryssland länge har "övervakat" Sverige via u-båtar osv, tror jag beror på att de har velat se vad NATO sysslar med i Sverige. Det handlar om att NATO vill omringa Ryssland från alla håll, och de använder bla Sveriges och Finlands geografiska läge för att göra detta.
Citera
2022-06-18, 21:12
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Tror du att dessa spänningar kommer från ingenstans? NATO har länge bedrivit påverkankampanj mot Sverige, vilket givetvis har tvingat Ryssland till att agera.

Vaddå tvingar? Den enda som tvingar någoting här är Ryssland. Varken Finland eller Sverige hade lämnat in någon Natoansökan om inte Ryssland hotade andra länder till höger och vänster. Ryssland hotade sina grannländer långt innan Nato existerade. Nu påstår Ryssland att Ryssland inte erövrade Viborg från Sverige under Nordiska kriget utan bara "frigjorde" området. Det är ett sånt där jävla spel som man inte ska tolerera. Dagen då en ledare står och spär ur sig såna där jävla nazifloslker är det bara att sluta att lyssna och börja förbereda militären.
Citera
2022-06-19, 09:19
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Vaddå tvingar? Den enda som tvingar någoting här är Ryssland. Varken Finland eller Sverige hade lämnat in någon Natoansökan om inte Ryssland hotade andra länder till höger och vänster. Ryssland hotade sina grannländer långt innan Nato existerade. Nu påstår Ryssland att Ryssland inte erövrade Viborg från Sverige under Nordiska kriget utan bara "frigjorde" området. Det är ett sånt där jävla spel som man inte ska tolerera. Dagen då en ledare står och spär ur sig såna där jävla nazifloslker är det bara att sluta att lyssna och börja förbereda militären.

Och ändå vill du gå med i en militärallians där den mäktigaste medlemmen gör precis likadant fast jorden runt, vart finns logiken i det?

Skönt att se att några reagerar på vansinnet, även om det tyvärr är fel grupp för att vända den stora massan.
Citera
2022-06-19, 11:15
Medlem
ConspiracyEyess avatar
Citat:
Jag har inget minne av att Ryssland hotade Sverige tidigare. Det jag försöker säga är att detta är en konflikt mellan USA (rättare sagt demokraterna i USA) och Ryssland. Sverige, Finland och Ukraina blir bara utnyttjade i deras maktspel.

Med tanke på att demokraterna, NATO och CIA har eskalerat denna konflikt så pass mycket, ser det ut som om Sverige inte har mycket annat val än att gå med i NATO. Men om du tror att detta är bra för Sverige i förlängningen, tror du fel. Vi blir helt utnyttjade av USA, och vi kommer att få arbeta för deras industriella militär-komplex i framtiden, och hjälpa dem att invadera en massa länder.
Citera
2022-06-19, 11:24
Medlem
Säg/se det så här. även om sverige går med i NATO kommer vi lätt att förstöras med kärnvapen. Så varför inte ta en chans och hålla sig fri från NATO? Ryssland kommer att attackera alla Nato-länder först. men om vi inte är med i Nato så händer ingenting. USA och övriga Europa kommer inte att kunna försvara sverige om Ryssland anfaller. alla kommer att fokusera på sitt eget land. De sa att sverige inte kommer att hålla en vecka om Ryssland attackerar. säg att NATO-skyddet lägger till en extra vecka . sen då? Jag blir hellre erövrad än förstörd.
Senast redigerad av ForumsHack 2022-06-19 kl. 11:32.
Citera
2022-06-19, 13:15
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jag har inget minne av att Ryssland hotade Sverige tidigare. Det jag försöker säga är att detta är en konflikt mellan USA (rättare sagt demokraterna i USA) och Ryssland. Sverige, Finland och Ukraina blir bara utnyttjade i deras maktspel.

Att du inte varit medveten om Rysslands utrikespolitik innan Ukraina säger bara hur jävla oinsatt du är. Gå tillbaka till skolböckerna och läs hur Sveriges försvarspolitik såg ut under efterkrigstiden.
Citera
2022-06-19, 13:16
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Och ändå vill du gå med i en militärallians där den mäktigaste medlemmen gör precis likadant fast jorden runt, vart finns logiken i det?

Skönt att se att några reagerar på vansinnet, även om det tyvärr är fel grupp för att vända den stora massan.

Logiken är att man kan kritisera USA utan att bli hotad med kärnvapen, utslängd genom ett fönster eller förgiftad av polonium eller novichok.
Citera
2022-06-19, 13:20
Medlem
ConspiracyEyess avatar
Citat:
Att du inte varit medveten om Rysslands utrikespolitik innan Ukraina säger bara hur jävla oinsatt du är. Gå tillbaka till skolböckerna och läs hur Sveriges försvarspolitik såg ut under efterkrigstiden.
Jag vet att Ryssland var ett hot under sovjet-tiden, vilket är anledningen till att USA erbjöd oss militärt skydd när Sverige var på väg att utveckla kärnvapen. Men varför kan vi inte bara bygga upp vår egen militär istället? Att gå med i NATO innebär betydligt mer än att bara få skydd. Jag vet inte vad som sker bakom stängda dörrar, och därför kan jag omöjligt veta vad Rysslands och USA:s mål är. Men jag tycker att det är väldigt märkligt att människor i väst bara totalt blundar för allt som USA gör och har gjort, men går helt bananas när Ryssland gör något.
Citera
2022-06-19, 15:17
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jag vet att Ryssland var ett hot under sovjet-tiden, vilket är anledningen till att USA erbjöd oss militärt skydd när Sverige var på väg att utveckla kärnvapen. Men varför kan vi inte bara bygga upp vår egen militär istället? Att gå med i NATO innebär betydligt mer än att bara få skydd. Jag vet inte vad som sker bakom stängda dörrar, och därför kan jag omöjligt veta vad Rysslands och USA:s mål är. Men jag tycker att det är väldigt märkligt att människor i väst bara totalt blundar för allt som USA gör och har gjort, men går helt bananas när Ryssland gör något.

Nummer ett är att det krävs betydligt mer pengar för försvaret om Sverige inte går med i Nato (runt 5% av BNP), nummer två är att alla andra länder runt Östersjön redan gått med så Sverige får inte bestämma sin egen försvarspolitik iaf om inte Sverige går med i Nato.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in